تحریم ۵ حساب بانک ایرانی در هند

تحریم ۵ حساب بانک ایرانی در هند هند پس از توافق با ایران در خصوص مکانیزم پرداخت پول خرید نفت، پول واردات نفت از ایران را در حساب امانی ۵ بانک ایرانی در بانک دولتی UCO واریز خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، منابع آگاه که به دلیل محرمانگی موضوع مایل نبودند […]

تحریم ۵ حساب بانک ایرانی در هند

هند پس از توافق با ایران در خصوص مکانیزم پرداخت پول خرید نفت، پول واردات نفت از ایران را در حساب امانی ۵ بانک ایرانی در بانک دولتی UCO واریز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، منابع آگاه که به دلیل محرمانگی موضوع مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهارکرده‌اند ایران از بخشی از پول سپرده‌گذاری شده برای خرید کالاهای اساسی از هند و تأمین هزینه‌های مأموریت‌های دیپلماتیک در این کشور آسیای جنوبی استفاده خواهد کرد.

ادامه خرید نفت از ایران برای هند که حدود ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می‌کند ضروری به شمار می‌رود با توجه به این‌که تهران در گذشته شرایط اعتبار بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه کرده، قبول کرده است به جای دلار آمریکا، پول نفت را به روپیه هند دریافت کند. هند در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس، نفت خام را به ارزش ۹ میلیارد دلار از ایران خریداری کرد.

مکانیزم پرداخت به هند اجازه خواهد داد با وجود تحریم‌ها، به خرید نفت از ایران ادامه دهد. این کشور برای ادامه واردات نفت ایران از تحریم‌های واشنگتن معافیت گرفته و پالایشگاه‌هایی مانند «ایندین اویل» و پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور پس از ابلاغ رسمی این مکانیزم، پرداخت پول خریدشان را انجام خواهند داد.

به گفته منابع آگاه، پرداخت پول در حساب‌های امانی متعدد ریسک بلوکه‌ شدن حساب‌های بانکی ایرانی در صورت اضافه شدن بانک‌های جدید به تحریم‌ها را کاهش خواهد داد.

 آتول کومار گوئل، مدیر کل بانک UCO در این باره اظهارکرد: ما در حال حاضر ۱۵ حساب بانک ایرانی داریم که از آنها ۵ حساب تحت تحریم‌های ثانویه قرار دارند.

وی در ادامه افزود: ۱۰ حساب دیگر واجد شرایط تجارت دوجانبه میان هند و ایران هستند، اما سخنگوی وزارت دارایی هند در این باره حاضر به اظهارنظر نشد.

آمریکا تحت معافیت‌هایی که ماه گذشته صادر کرد به هند اجازه داده به مدت ۱۸۰ روز حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کند که کم‌تر از میانگین صادرات روزانه حدود ۵۴۰ هزار بشکه در سال میلادی جاری و ۴۵۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۷ بوده است.