ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولیدات پالایشگاه‌ها

ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولیدات پالایشگاه‌ها رشد ۲۰درصدی بارگیری مواد نفتی از بندر شهیدرجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: ۱۰میلیون و ۴۲۸هزار تُن انواع مواد نفتی در هشت ماهه نخست امسال از اسکله‌های بندر شهیدرجایی بارگیری شده که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته آمارها رشد ۲۰درصدی را نشان می‌دهند. به […]

ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولیدات پالایشگاه‌ها

رشد ۲۰درصدی بارگیری مواد نفتی از بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: ۱۰میلیون و ۴۲۸هزار تُن انواع مواد نفتی در هشت ماهه نخست امسال از اسکله‌های بندر شهیدرجایی بارگیری شده که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته آمارها رشد ۲۰درصدی را نشان می‌دهند. به گزارش ایرنا، علیرضا محمدی‌کرجی‌ران، افزود: در این مدت در مجموع نیز ۱۹میلیون و ۶۷۴هزار تُن تخلیه و بارگیری صورت گرفته که پنج‌درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: در مدت یادشده ۷۹۰ فروند نفتکش در اسکله‌های مختلف این بندر پهلو داده شده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده و در حال فعالیت در بندر خلیج‌فارس به عنوان مجموعه نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، بیان داشت: این بندر با هدف افزایش و ارتقای سهم کشور از بازار بانکرینگ، صادرات و واردات و ترانزیت فرآوردهای نفتی احداث شده است. محمدی‌کرجی‌ران، افزود: طرح‌های توسعه‌ای برای تقویت فعالیت‌ها در این بندر نفتی چه با مشارکت سازمان و چه از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی درحال انجام است که می‌توان به احداث سه پست اسکله نفتی جدید به‌عنوان طرح‌های مهم توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی (طرح سال جهش‌تولید) اشاره کرد. وی همچنین به مهندسی و اجرای عملیات ایررایزینگ به عنوان روشی نوین به منظور نصب سقف‌های فوق‌سنگین مخازن فرآورده‌های نفتی اشاره کرد که این فناوری نیز توسط متخصصان ایرانی در بندر شهیدرجایی به اجراء در آمده است. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، اضافه کرد: بنا داریم این روش را برای تمامی‌مخزن‌های بزرگ درحال ساخت در پایانه نفتی بندر خلیجفارس به اجراء درآوریم. محمدی‌کرجی‌ران، با اشاره به اهمیت موقعیت راهبردی منطقه خلیج‌فارس و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولیدات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های کشور ابراز داشت: با فراهم آوردن زمینه لازم برای توسعه فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی با کشورهای هدف می‌توان علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش مؤثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل‌نشینان ایفاء کرد. «بندر نفتی خلیج‌فارس» دارای ۱۲پست اسکله به طول یک‌هزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷٫۵ متر و ۳۳۰هکتار محوطه در حال بهره‌برداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال‌جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه به‌عنوان مهم‌ترین بندرنفتی، زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب می‌شود. در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت‌گاز، نفت‌کوره، قیر، نفت‌سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌پذیرد و از برنامه‌های آینده در بندر خلیج‌فارس به احداث اسکله‌های ۲۰هزار و ۱۰۰هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است. تأمین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان و تعویض خدمه‌کشتی، جمع‌آوری پسماندهای نفتی و زباله‌های کشتی و… از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک می‌توانند زمینه‌ساز درآمدزایی‌های بالایی برای بزرگ‌ترین بندر بازرگانی ایران باشند. بندر شهیدرجایی، به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بینقاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی راهگذر ترانزیتی شمال به جنوب، مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور محسوب می‌شود و در شرایطی که افزون بر ۹۰درصد جابه‌جایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد، بندر شهیدرجایی به‌تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است و تأثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد. این بندر مهم و راهبردی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان که در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است. بندر مهم و راهبردی شهیدرجایی در ۲۳کیلومتری غرب بندرعباس، مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه‌هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه‌طلایی اقتصاد ایران، مطرح است و سهم ۵۰درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است. این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریامحور در کشور ایفاء می‌کند. این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد. یکی دیگر از موفقیت بزرگ بندر شهیدرجایی، داشتن ظرفیت‌های بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کانتینربر بوده که امروزه حمل‌ونقل دریایی در بندرهای مهم جهان به‌واسطه باصرفه بودن، از این روش استفاده می‌کنند.