کم‌ترین قیمت بیش‌ترین بیکاری

مجتبی قدیری – اخراج کارگران در پی برد شرکت‌ها و پیمانکاران برای اجرای پروژه‌ها در حال ازیاد است و در پی آن شاهد تجمع کارگری و اخباری از این دست هستیم. مثل خبر اخراج ۱۵۰ کارگر شرکت حفاری نفت شمال که در پی برد یک شرکت در مناقصه پشتیبانی راهبردی سکوی امیرکبیر در خرداد ماه سال […]

مجتبی قدیری – اخراج کارگران در پی برد شرکت‌ها و پیمانکاران برای اجرای پروژه‌ها در حال ازیاد است و در پی آن شاهد تجمع کارگری و اخباری از این دست هستیم. مثل خبر اخراج ۱۵۰ کارگر شرکت حفاری نفت شمال که در پی برد یک شرکت در مناقصه پشتیبانی راهبردی سکوی امیرکبیر در خرداد ماه سال جاری روی داد و یا همین دوهفته پیش که شاهد کار غیرقانونی پیمانکار در اخراج کارگران شهرداری یاسوج بودیم که ادعا شده بود به دلیل این‌که مناقصه را با قیمت پایینی برنده شده، برای جبران ضرر و زیان خود اقدام به اخراج ۴۳ نفر از ۱۷۰ نیروی خدماتی خود کرده است. به راستی این اخراج‌‌ها در پی برد با کم‌ترین قیمت روی داده است یا این‌که این‌‌ها بهانه‌ای است که پیمانکاران مطرح می‌کنند؟

چرا که دیگر کم‌ترین قیمت نباید برنده مناقصه باشد و قیمت مناسب است که از سوی کارفرما در مراسم انتخاب پیمانکار برنده اعلام می‌گردد! دیگر حتی دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی نیز پایین‌‌ترین قیمت را قبول ندارند چرا که می‌دانند احتمال تبانی در این‌گونه برد مناقصات بیش‌تر است و پروژه چند سالی نیمه‌کاره ر‌ها می‌شود و سرانجام بسیار گران‌تر به بهره‌برداری می‌رسد. از این‌رو دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و بازرسی برای این‌که جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیرند نیز تأکید بر قیمت مناسب در مناقصات دارند.

پس اگر پیمانکار با قیمت مناسب برنده شده چگونه ادعا دارد که در پی ارایه کم‌ترین قیمت مجبور به حذف نیروی انسانی خود است؟ این حذف و اخراج نیروی انسانی در پی برد در مناقصات، علاوه بر تشدید بیکاری، تبعات پنهان زیادی دارد که می‌توان به افزایش جرایمی مثل سرقت، فحشاء و قاچاق مواد مخدر اشاره نمود که دامنگیر کارگران بیکار شده می‌شود.

البته جرایم دیگری نیز از سوی کارفرما رخ می‌دهد، کارفرمایی که توان نیروی انسانی خود را کم کرده برای جبران، مجبور به استثمار کارگران مانده برمی‌آید و فشار کاری را بر این کارگران بیش‌تر می‌کند و شاید یکی از دلایل افت کیفیت پروژه‌ها همین امر باشد که قرار است مثلاً یک نفر به جای دو یا ۳ نفر در یک پروژه کار بکند! تا سود مورد نظر کارفرما تأمین گردد.

ضرورت دارد پیمانکارانی که با این ادعا در حال تعدیل و اخراج نیروی کاری خود هستند از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های نظارتی شناسایی شوند و مناقصه‌ای را که آن‌‌ها در آن برنده شده‌اند را ابطال نمایند و دستگاه مناقصه‌گزار را نیز که به کم‌ترین قیمت راضی شده تا کار را واگذار نماید، توبیخ کنند. قطعاً این امر نه تنها بیکاری را کاهش می‌دهد بلکه بسیاری از مفاسد را که در پی این حرکت اشتباه در حال رخ دادن است را از ریشه خشک می‌کند. تا دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران بدانند که باید به دنبال قیمت مناسب باشند، قیمتی که بسیار به واقعیت نزدیک‌تر است نه قیمت‌های کذایی پایین که در پس خود هزاران اما و اگر دارد.

قطعاً این پیمانکارانی که چنین ادعایی دارند؛ همان پیمانکارانی هستند که بعد از دریافت صورت‌وضعیت‌ها و حتی مطالبات خود در پایان کار، هنوز به‌کارگران برای حقوق و مزایا بدهکار هستند و ادعا دارند با کارفرما تسویه نکرده‌اند.

لذا ضرورت دارد در این بخش نهاد‌ها و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی ورود جدی‌تری داشته باشند تا حق‌ و حقوق کارگران پایمال نگردد. حقوقی که پیامبر صلی‌ا…‌علیه می‌فرماید «مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردازید». در حالی‌که برخی از این پیمانکاران با گرو‌کشی حقوق و مزایای کارگری و تهدید به نخواستن وی، به دنبال سودهایی هستند که حرام است و جامعه را به فساد می‌کشاند. سودهایی که شکاف طبقاتی را در جامعه زیاد می‌کند و این شکاف همبستگی جامعه را از بین می‌برد. همبستگی که این روز‌ها با توجه به تهدیدات پنهان و آشکارا دشمنان اسلام و ایران شدیداً به آن نیازمند هستیم تا بتوانیم در برابر دشمنان ایستادگی کنیم.