فرش قرمز واردات تا جاده سنگلاخ تولید

مجتبی قدیری-چند سالی است که رسانه‌ها با دقت بر روی مدارک وارداتی در گمرک، اخبار جالبی را چاپ و منتشر می‌کنند. خبر واردات دسته‌بیل، سنگ‌پا، سنجاق‌قفلی، اسپرم‌گاو، پف‌فیل، غذای سگ و گربه و… هزاران اقلام عجیب و غریب و باورنکردنی که تولید هر کدام از اینها به راحتی در کشور امکان‌پذیر است. چرا که هم […]

مجتبی قدیری-چند سالی است که رسانه‌ها با دقت بر روی مدارک وارداتی در گمرک، اخبار جالبی را چاپ و منتشر می‌کنند. خبر واردات دسته‌بیل، سنگ‌پا، سنجاق‌قفلی، اسپرم‌گاو، پف‌فیل، غذای سگ و گربه و… هزاران اقلام عجیب و غریب و باورنکردنی که تولید هر کدام از اینها به راحتی در کشور امکان‌پذیر است. چرا که هم امکانات و هم تکنولوژی  تولید آن در کشور وجود دارد. تولیدی که می‌تواند کاهش‌دهنده نرخ بیکاری و افزایش‌دهنده تولید ناخالص ملی شود. اما گویا کم‌تر کسی با توجه به مشکلات و موانع موجود تمایل به تولید دارد و راحت‌تر و بهتر آن است که واردات انجام شود و دغدغه کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرانه ناخالص ملی هم ارتباطی با واردات‌کنندگان محترم و عزیز ندارد.

اما گویا طرفداران واردات نه تنها میل و اشتیاق بیش‌تری دارند بلکه سنبه آن‌‌ها پرزورتر است و کفه ترازو به نفع آن‌هاست. در حالی‌که حمایت‌ها از تولید در حداقل است و فشار بر تولید روزافزون می‌باشد، حمایت‌ها از واردات بسیار بیش‌تر و پررنگ‌تر است و فرش‌های قرمز برای واردات پهن شده است. در این میان کم و کسری واردات نیز با قاچاق مرتفع می‌گردد.

در حالی‌که کارشناسان و اقتصاددانان بر این باورند صنایع کوچک خرد در کاهش نرخ بیکاری به مراتب نقش پررنگ‌تری به نسبت صنایع بزرگ دارند و شاید همین امر است که برخی اقتصاددانان شعار «کوچک زیباست» را می‌دهند، صنایع کوچکی که با چند ده نفر به تولید اشتغال دارند و می‌توانند همین کالاهایی که نام بردیم را تولید کنند تا نه تنها نرخ بیکاری کاهش یابد بلکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.

به راستی چرا باید ال‌سی واردات این اقلام مصرفی به راحتی گشایش یابد اما اگر قرار باشد مواد اولیه یا کالاهای واسطه‌ای برای بخش تولید وارد شود، گشایش ال‌سی آن‌‌ها با هزاران اما و اگر و مشکل روبه‌رو می‌شود. در خصوص پرداخت تسهیلات نیز از سوی بانک‌ها همین‌گونه است. آن‌قدر که راحت به یک بازرگان یا تاجر، تسهیلات پرداخت می‌شود به یک مدیر تولیدی تسهیلات پرداخت نمی‌شود. در این میان فقط شعار مصرف کالای ایرانی می‌دهیم که «ایرانی کالای ایرانی بخر» در حالی‌که بازار را دو دستی در اختیار کالاهای خارجی قرار داده‌ایم.

ای کاش روزی شاهد آن باشیم که در لابه‌لای اسناد گمرکی کشور اخبار واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای برای تولید به گوش همگان برسد. چرا که این دست اخبار به معنای کاهش نرخ بیکاری است و این امر یعنی رونق تولید. امیدواریم به‌جای پهن کردن فرش قرمز برای واردات؛ جاده سنگلاخ تولید را هموار کنیم، به امید آن روز.