مبارزه با پولشویی یعنی افزایش تولید و اشتغال

مبارزه با پولشویی یعنی افزایش تولید و اشتغال رامین شاهی کافیست مقدار قابل‌توجهی پول را نقدی، به شعبه هر کدام از بانک‌ها ببرید و در خواست کنید آن را به حسابی بریزند. در این صورت صرفاً با دادن تعهداتی و ذکر کد ملی این مبلغ را عملاً به حسابتان واریز می‌کنند و نهایتاً گزارشی از […]

مبارزه با پولشویی یعنی افزایش تولید و اشتغال

رامین شاهی

کافیست مقدار قابل‌توجهی پول را نقدی، به شعبه هر کدام از بانک‌ها ببرید و در خواست کنید آن را به حسابی بریزند. در این صورت صرفاً با دادن تعهداتی و ذکر کد ملی این مبلغ را عملاً به حسابتان واریز می‌کنند و نهایتاً گزارشی از این عملیات بانکی به ستاد مبارزه با پولشویی برای پیگیری‌های احتمالی ارسال می‌شود که تجربه نشان داده در مبارزه با پولشویی کارایی چندانی ندارد. حتی اگر با همان پول در عرض کم‌تر از ۲۴ ساعت، ملکی را خریداری کنید، از شما پرسیده نمی‌شود این پول را از کجا آورده‌اید؟ حال تصور کنید این پول خدای ناکرده از راه های غیرمجاز استحصال شده باشد که به پول‌های کثیف معروف است، پول‌هایی که همسو با رشد تولید داخلی و اشتغال‌زایی به دست نمی‌آیند.

واقعیت آن است که علی‌رغم تصویب قانون ۱۲ ماده‌ای مبارزه با پولشویی در ۱۷/۱۱/۱۳۸۷ توسط مجلس شورای اسلامی و عضویت ایران در کنوانسیون جهانی مبارزه با پولشویی، متأسفانه کشور ما با در اختیار داشتن رتبه‌های بالا در میان کشورهای جهان و حضور در میان چند کشور ضعیف و در بخش پایانی رتبه‌بندی مبارزه در پولشویی قرار دارد. متأسفانه باید گفت اقتصاد ایران علی‌رغم همه تلاش‌های انجام شده همچنان بستر مناسبی برای پولشویی محسوب می‌شود که آثار مخربی را در پی خود داشته و در شأن نام کشور ما نیست.

هرچند خود پولشویی به عنوان جرمی ثانویه محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که خود اثرات مخربی در جامعه و اقتصاد دارد. از جمله این‌که موجب گسترش فعالیت‌های مجرمانه و زیر زمینی شده و امکان ادامه حیات مجرمان را فراهم می‌کند؛ همچنین موجب کاهش سرانه ملی به دلیل فرار مالیاتی و عدم ثبت وجوه حاصل از اعمال مجرمانه تحت تأثیر قراردادن سیاست‌های اقتصادی؛ فرار سرمایه از کشور جهت تطهیر؛ مختل شدن بازارهای مالی به دلیل این‌که تقاضا برای نقدینگی افزایش یافته و باعث رشد نرخ تورم می‌شود؛ همچنین موجب رشد فساد در بدنه و ساختار ادارات دولتی و به خطر افتادن امنیت ملی و تهدید اقتصاد کشور می‌شود و در عین حال پولشویی موجب کاهش تمایل جهت سرمایه‌گذاری در کم‌تر شدن فعالیت های و اشتغال‌زا می‌شود، لذا مبارزه با پولشویی عین توجه به اقتصاد مقاومتی است.

لازم به ذکر است در کاهش پول‌های سرخ و سیاه و خاکستری به عنوان انواع پول در پولشویی؛ لازم است به صورت جدی‌تر در مبارزه با مواد مخدر، قاچاق انواع کالاها و نیز فرارهای مالیاتی اقدام کرد تا ضمن دستیابی به اقتصادی سالم‌تر، شفاف‌تر و موفق‌تر در مبارزه با فساد، شاهد کاهش فرارهای مالیاتی و رشد درآمدهای مالیاتی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و همچنین مبارزه با ورود انواع کالاهای قاچاق در جهت رشد تولید داخلی، باشیم. به عبارت دیگر، در دل مبارزه با پولشویی اهداف بزرگی نهفته است که رسیدن به آن موجب برداشته شدن مشکلاتی از جمله قاچاق موادمخدر،  قاچاق انواع کالاها و نیز فرارهای مالیاتی می‌شود.

امیدواریم با ادامه اجرای قانون مبارزه با پولشویی و نظارت جدی قوا و سازمان‌های نظارتی بر آن شاهد بهبود رتبه اقتصاد ایران در عرصه جهانی و نیز فراهم شدن بستر مناسب برای کار و تولید در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال باشیم امری که با همت و تلاش و اراده‌ای ملی قابل دستیابی است.