برنده دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی کیست

برنده دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی کیست مسعود طاهری فردا دومین مناظره تلویزیونی بین ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری که در سازمان صداوسیما و با محوریت مسایل اجتماعی و فرهنگی، برگزار شد، ۶ کاندیدای ریاست جمهوری در چندین نوبت توانستند درمورد مسایل اجتماعی و فرهنگی به بیان دیدگاه‌های […]

برنده دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی کیست

مسعود طاهری

فردا دومین مناظره تلویزیونی بین ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری که در سازمان صداوسیما و با محوریت مسایل اجتماعی و فرهنگی، برگزار شد، ۶ کاندیدای ریاست جمهوری در چندین نوبت توانستند درمورد مسایل اجتماعی و فرهنگی به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند. این مناظره دارای حواشی مختلفی هم بود که بیش‌تر در بحث‌های مطرح شده بین جهانگیری، قالیباف و روحانی به چشم می‌آمد.

مناظره‌ای که قرار بود در مورد مسایل اجتماعی باشد، اما به سرعت به یک نبرد بسیار سیاسی بر سر مسایل اقتصادی تبدیل شد!

حال مناظره دوم در راه است. مناظره‌ای که بنا بر تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، قرار است با محوریت مسایل سیاست داخلی و خارجی و مسایل فرهنگی برگزار شود.

کشور هم اکنون با مشکلات متعدد داخلی، خارجی و فرهنگی مواجه است. در بخش سیاست داخلی دولت با انبوهی از مشکلات اجتماعی مواجه است که باید برای آن راه کار ارایه دهد و نامزدهای انتخاباتی می‌توانند در این بخش وعده‌هایی بدهند که شدنی باشد. مثلاً افزایش نرخ یارانه‌ها با توجه به شرایط درآمدی دولت امری تقربیاً بعید است و دادن وعده‌های گزاف، نوعی عوام‌فریبی تلقی می‌شود. درباره همین موضوع، علی‌لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در پاسخ به پرسشی در باره این‌که آیا مجلس اجازه افزایش یارانه‌ها را به دولت می‌دهد، گفته که قانون این اجازه را نخواهد داد و نامزدهای انتخابات باید دور این مسأله خط قرمز بکشند.

در واقع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بر دیگر معضلات موجود در جامعه که ارتباط مستقیم با سیاست‌های داخلی دولت دارد به اصطلاح «زوم» کنند.

بخش سیاست خارجی شاید یکی از بخش‌های مورد علاقه دولت یازدهم باشد. بخشی که دولت فعلی می‌تواند با توجه به عملکردش از آن به خوبی استفاده کند.

در بخش سیاست خارجی نیز پرواضح است که موضوع سیاست خارجی بخشی خطیر در زندگی، رفتار و زمامداری تمام دولت – ملت‌‌‌ها به شمار می‌رود. امروزه جوامعی سعادتمند، موفق و بهروز خواهند شد که مقوله سیاست خارجی را به مثابه یک اهرم پیشرفت جدی بگیرند و عمیقاً به آن بپردازند. قطع رابطه با جهان نه شدنی است نه امکان‌پذیر است و نمی‌توان کشور را از جهان جدا کرد. اکنون دنیا نه به سمت دوری و گریز، بلکه در مسیر بهم پیوستگی متقابل حرکت می‌کند.‌

سیاست خارجی دولت یازدهم به دنیا نشان داد که ایران به عنوان کشوری اثرگذار در منطقه با قاطعیت به دنبال صلح و ثبات در منطقه و جهان است و در پی تغییر مرز‌‌ها و دولت‌‌ها نیست. به اعتراف کنشگران و صاحبنظران سیاسی منصف در داخل و خارج کشور دولت یازدهم نمره قابل‌قبول و درخور توجهی در حوزه سیاست خارجی کسب می‌کند.

و در بخش فرهنگی نیز برخی‌‌ کارنامه دولت یازدهم را مردود می‌دانند و برخی عملکرد دولت را معقول می‌خوانند. منتقدان می‌گویند؛ دولت یازدهم به نفوذ فرهنگی معتقد نیست و مسؤولیتی در حوزه فرهنگ برای خود قائل نمی‌باشد، بنابراین فرهنگ عمومی از رفتارهای غیررسمی سیاسی و اقتصادی دولت متأثر و هویت ایرانی ضعیف شده است.

برخی نیز عملکرد دولت را در بخش فرهنگی مثبت می‌دانند و می‌گویند در ابتدای این دولت شاهد بودیم که فرهنگ و هنر با مشکل مشروعیت روبه‌رو بود و حتی گروهی هنرمندان را برانداز می‌دانستند و سینما را بر صندلی متهم می‌نشاندند. خانه سینما بسته شده بود و انجمن خوشنویسان نیز دچار چنددستگی شده بود اما با همکاری هنرمندان و تلاش‌های دولت بسیاری از مشکلات حل شد و امید به جامعه فرهنگی برگشت و امروز بحران مشروعیت تمام شده است و هنرمندان بر صندلی تکریم نشسته‌اند.

 

حال باید منتظر ماند و دید که برنده مناظره دوم تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری که می‌تواند تأثیری شگرف بر پیروزی نهایی انتخابات بگذارد چه کسی خواهد بود.