امیدها و انتظارات اقتصادی از دولت دوازدهم

رامین شاهی – انتخابات به پایان رسید. حالا دیگر روحانی رییس‌جمهور همه کشور است؛ چه آنهایی که به او رأی دادند و چه آنهایی که رأی خود را به دیگر کاندیدا‌ها داده و حتی آنهایی که به هر دلیلی موفق به حضور در انتخابات نشدند. ۴ سال زمان زیادی نیست، اما فرصت کمی هم نیست تا […]

رامین شاهی – انتخابات به پایان رسید. حالا دیگر روحانی رییس‌جمهور همه کشور است؛ چه آنهایی که به او رأی دادند و چه آنهایی که رأی خود را به دیگر کاندیدا‌ها داده و حتی آنهایی که به هر دلیلی موفق به حضور در انتخابات نشدند.

۴ سال زمان زیادی نیست، اما فرصت کمی هم نیست تا به کمک آن بتوان اقتصادی را که ته دره تورم و رکود و تحریم و بیکاری فرو رفته بود به سطح زمین آورد و در ریل نهاد و اکنون، همه در انتظار حرکت لوکوموتیو اقتصاد به سمت شاخص‌های مثبت اقتصادی و فضای مناسب کسب و کار هستند.

باید توجه داشت حفظ تورم تک‌رقمی و حتی کاهش آن به کم‌تر از نرخ فعلی، ممکن است. اما مهم‌تر از آن حذف رکود اقتصادی در کشور است. با افزایش درآمدهای نفتی و بودجه نسبی کشور در سال و تغییر سیاست‌های پولی و مالی از انقباضی و ضدتورمی به انبساطی و ضدرکودی، بهبود نسبی را در لایه‌های میانی اقتصادی کشور، واحد‌ها و شرکت‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی شاهد هستیم. حتی دولت با ارایه هزاران میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید، سعی در هدایت نقدینگی به سوی تولید داشته است.  موضوعی که می‌تواند موجب رشد مناسب اقتصاد غیرنفتی در سال ۹۶ و سال‌های پس از آن شود.

از سویی دیگر لازم است تیم اقتصادی دولت پس از مهار خوب تورم به دنبال ریسک بیشتر باشد و چنانچه تورم کمی افزایش یافت، هراسی به دل راه ندهد و با اعمال سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌ها، در جهت افزایش رشد اقتصادی حرکت کند.

در عین حال، لازم است دولت در جهت ایجاد اشتغال فوری حرکت کند. این امر می‌تواند از طریق مبارزه هدفمند با قاچاق رسمی و سازمان یافته از مبادی رسمی گمرکی کشور و ایجاد دستگاه‌های ایکس‌ری، موجب کاهش نرخ از ۱۲ میلیارد دلار فعلی به کم‌تر از دو میلیارد دلار شود و این‌گونه برای بیش یک میلیون نفر جوان جویای کار، ایجاد اشتغال کند.

همچنین دولت می‌تواند با افزایش انواع توریسم مذهبی، پزشکی و نیز گردشگرهای علاقه مند به تاریخ و طبیعت دیدنی ایران در جهت ایجاد اشتغال گام‌های مناسب‌تری بردارد. هرچند در ۴ سال گذشته با همه مشکلات تعداد توریست‌ها از حدود ۵ میلیون نفر افزایش یافته، اما کشور ما امکان افزایش دست‌کم سالانه یک میلیون نفر را در سال دارد؛ امری که موجب ایجاد دست‌کم سالانه ۴۰۰ هزار شغل خواهد شد.

هر چند در ایام انتخابات برخی کاندیدا‌ها با اعمال مزایده در افزایش یارانه‌ها به اشتباه به دنبال جذب آرای بخش محروم و ضعیف جامعه که عموماً در روستا‌ها و شهرهای کوچک ساکن هستند، بودند، لیکن با آگاهی‌بخشی رسانه‌ها؛آنان به یارانه‌های پوپولیستی بی‌هدف، تورم‌زا و ضد تولید نه بزرگی گفتند اما وجود نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی موجب بروز بستر مناسب برای طرح شعارهای اقتصادی پوپولیستی و اشتباه می‌شود. لذا لازم است دولت به دنبال ایجاد اشتغال و تولید در مناطق محروم باشد تا به صورت ریشه‌ای و ساختاری فاصله‌های طبقاتی کم‌تر شده و شاخص ضریب جینی بهبود یابد تا در آینده بسترهای طرح شعارهای بی‌هدف مانند افزایش بی‌برنامه یارانه‌ها خشکیده شود.

راهکار دیگری که می‌تواند آثار و نتایج بسیار مناسبی در کشور داشته باشد، رونق دادن به اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور با استفاده از منابع نامحدود غیردولتی است. امری که می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب و رفع ریسک‌های ممکن موجب جذب بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی شود و انبوه پیمانکاران داخلی را با گرید‌های متفاوت و انبوه نیروهای کارشان به تحرک جدی وا دارد.

امیدواریم دولت امید در ۴ سال جدید خود بتواند ضمن ادامه بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار، فضای معیشتی مردم به‌خصوص محرومین را با ابزارهای غیرتورمی و کارآمد بهبود بخشد تا انشاا… در ۴سال آینده شاهد کاهش جدی تعداد بیکاران و فقرا در کشورمان باشیم؛ امری که با نگاه علمی تیم اقتصادی دولت و وجود ظرفیت‌های عظیم ملی و داخلی کاملاً امکان پذیر است.