پیمانکاران، مرغ عزا و عروسی

پیمانکاران، مرغ عزا و عروسی مجتبی قدیری ضرب‌المثل مرغ را در عروسی و عزا هر دو سر می‌برند؛ حقیقتی است که در خصوص پیمانکاران باید گفت، پیمانکارانی که با ادغام وزارتخانه‌ها پرداخت مطالباتشان به تعویق افتاد. چک‌های آنها به اجرا گذاشته شد و هزاران دردسری که کسی صدای آنها را نشنید و امروز بحث تفکیک […]

پیمانکاران، مرغ عزا و عروسی

مجتبی قدیری

ضرب‌المثل مرغ را در عروسی و عزا هر دو سر می‌برند؛ حقیقتی است که در خصوص پیمانکاران باید گفت، پیمانکارانی که با ادغام وزارتخانه‌ها پرداخت مطالباتشان به تعویق افتاد. چک‌های آنها به اجرا گذاشته شد و هزاران دردسری که کسی صدای آنها را نشنید و امروز بحث تفکیک وزارتخانه‌های ادغام شده مطرح است و دوباره باید شاهد باشیم مطالبات این عزیزان به راحتی به تعویق بیفتد و هزاران چالش و مشکل برای پیمانکاران پیش بیاید و باز کسی صدای آنها را نشنود.

نکته اینجاست که آن ادغام با تفکر و تأمل نبود و این تفکیک نیز همان‌گونه است، هر دو تصمیم نه عقلانی بلکه احساسی از سوی دولتمردان گرفته شده و دود آن در چشم دیگران رفت.

به راستی حالا که دولت تدبیر و امید قرار است بحث تفکیک وزارتخانه‌های ادغام شده را انجام دهد، بهترنیست پیش از هر اقدامی کمی تأمل و تفکر نماید و از بخش خصوصی مشورت بگیرد، تا دوباره شاهد هزارتوی مشکلات برای بخش خصوصی به خصوص پیمانکاران نباشیم.

امروز وزارت راه‌ و شهرسازی که از ادغام دو وزارتخانه مسکن ‌و شهر‌سازی و راه‌ و ترابری شکل گرفته است و بخش عمده‌ای از پیمانکاران با این وزارتخانه همکاری دارند، قرار است دوباره به همان دو وزارتخانه قبلی تفکیک شود. در این میان بیش از آن‌که نگران طرح‌ها و برنامه‌های بر زمین مانده این وزارتخانه باشیم. باید نگران مطالبات معوق پیمانکاران باشیم که با این تفکیک به راحتی پرداخت این مطالبات چند ماه و حتی چند سالی به تأخیر بیفتد. پیمانکارانی که سررسید چک‌های آنها این تفکیک را باور ندارد و باید در موعد مقرر پاس شود.

به راستی پیمانکاری در این مرز و بوم مثل همان مرغ است که در عزا و عروسی سر می‌برند، مرغی که از دید برخی غاز است. قطعاً مسؤولان آتی این دو وزارتخانه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران قرار است با آبکش آب بیاورند.

در این سر شکستن وزارتخانه‌ها قرار نیست در دامن پیمانکاری گردویی ریخته شود. بلکه قرار است در این سرشکستن نرخ‌‌ها را بشکنند و پیمانکاران را به مرگ بگیرند تا به تب راضی شوند. هر چند که پیمانکاران می‌دانند ضرر به موقع بهتر از نفع بی‌موقع است. اما گوش شنوایی نیست تا بفهمد که این ادغام و تفکیک‌‌ها مثل همان تاجر ورشکسته است که میز و صندلی رنگ می‌کند و پیمانکاران باید مال خود را بی‌ارزش کنند، تا عزیز گردند والا بلک‌لیست منتظر آنهاست.

به قولی این دعوا‌ها سر لحاف پیمانکاران است که این روز‌ها مطرح شده است. چرا که یک ده آباد به از صد شهر ویران است و این ادغام و تفکیک‌‌ها شاید برای تأخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران باشد.