سنتی‌‌‌ها مراقب باشند نوستالوژی نشوند

سنتی‌‌‌ها مراقب باشند نوستالوژی نشوند مجتبی قدیری تغییرات با سرعتی همپای سرعت نور، در جریان است. اگر روزگاری در کوچه خیابان‌‌‌ها شاهد فریاد آب حوضی بودیم با تغییرات ساخت‌وساز و اضافه شدن سیستم لوله کشی و فاضلاب در ساختمان‌ها این شغل شریف به خاطره‌ها سپرده شد و این روز‌‌ها برای پدرانمان واژه آب حوضی نوستالوژی […]

سنتی‌‌‌ها مراقب باشند نوستالوژی نشوند

مجتبی قدیری

تغییرات با سرعتی همپای سرعت نور، در جریان است. اگر روزگاری در کوچه خیابان‌‌‌ها شاهد فریاد آب حوضی بودیم با تغییرات ساخت‌وساز و اضافه شدن سیستم لوله کشی و فاضلاب در ساختمان‌ها این شغل شریف به خاطره‌ها سپرده شد و این روز‌‌ها برای پدرانمان واژه آب حوضی نوستالوژی است که از آن یاد می‌کنند. همان گونه که آمدن دستگاه فتوکپی باعث کسادی بازار میرزابنویس‌‌‌ها شد که از اسناد رونوشت تهیه می‌کردند برای ارایه به ادارات.

این تغییرات امروز نیز ادامه دارد و آماده است تا کسب‌وکارهای زیادی را به خاطره‌ها بسپارد، تغییراتی که فضای سایبر با خود به همراه آورده است باعث به وجود آمدن استارت‌آپ‌هایی شده که با ارایه ایده‌های نو و جدید کسب‌وکارهای قدیمی را هدف قرارداده‌اند.

امروز شاید مهم‌ترین ناراضی این تغییرات تاکسی تلفنی‌‌‌ها هستند، که اسنپ و تپ‌۳۰ کار و بار آنها را کساد کرده‌اند.

امروزفروشگاه‌های آنلاین مانند دیجی‌کالا‌‌، تلاش دارند سهم زیادی از بازار خرده فروشی محصولات مصرفی شهروندان را در اختیار بگیرند و این یعنی تهدیدی جدی برای بازار‌های سنتی فروش این محصولات.

کسب‌وکارهای آنلاین به واقع بستر تغییرات در جامعه هستند و برای مصون ماندن از آنها نباید در برابر آنها ایستاد بلکه باید با آنها همراه و همگام شد و تغییرات را پذیرفت و خود را تغییر داد. اگر تاکسی تلفنی‌‌‌ها نیز با ساخت اپلیکیشن‌های بهتر در محدود فعالیت خود  می‌توانستند خدماتی بهتر از اسنپ و تپ۳۰ ارایه دهند نه تنها مشتریان خود را از دست نمی‌دادند بلکه بازار خود را توسعه می‌دادند.

اما نکته اینجاست که بسیاری از کسب‌وکار‌‌ها فکر می‌کنند سهم‌شان از بازار ثابت است و خطری آنها را تهدید نمی‌کند و شاید همین امر باعث شده کم‌تر به دنبال نوآوری و تغییرات باشند.

نداشتن محدودیت زمانی و مکانی باعث شده تا کسب‌وکارهای آنلاین از بازار فروش گسترده‌ای برخوردار باشند و حتی بتوانند برای فروش به مشتریان خود مراجعه نمایند، در حالی‌که کسب‌وکارهای سنتی با توجه به محدودیت مکانی و زمانی با بازار محدود روبه‌رو هستند و باید منتظر مشتری باشند تا به آنها مراجعه کند.

البته به راحتی می‌توان با استفاده از فضای سایبر و ایده‌های جدید، محدودیت زمانی و مکانی کسب‌وکارهای سنتی را نیز برطرف کرد. اما بسیاری از صاحبان کسب‌وکار نه تمایلی به تغییر دارند و نه خواهان تغییرات هستند، این عزیزان عادت کرده‌اند و «ترک عادت موجب مرض است» برای این عزیزان صادق است.

اما برخی از اصناف و اتحادیه‌های کسب‌وکارهای سنتی به جای ارایه راهکار برای صنف و اتحادیه خود به دنبال شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین هستند و فکر می‌کنند با این شکایت مانع فعالیت آنها شده و سهم از دست رفته بازار خود را دوباره به دست می‌آورند. در حالی‌که این‌گونه نیست و اگر تغییرات را نپذیریم محکوم به فنا هستیم. چرا که نه کسب‌وکار که مشتریان نیز این روز‌‌ها تغییر کرده‌اند و ترجیح می‌دهند بهترین اجناس و خدمات را با کم‌ترین هزینه و ارایه مطلوب از فضای مجازی دریافت کنند.