ابوعطاخوانی

 ابوعطاخوانی مجتبی قدیری رحیم میدانی‌، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته با توجه به شرایط بحرانی آب، لازم است  وضعیت قیمت سروسامان پیدا کند؛ به همین دلیل پیشنهاد وزارت نیرو پلکانی شدن قیمت آب است. وی با بیان این‌که برای صرفه‌جویی در آب ۳ اهرم وجود دارد، اظهار نموده مسایل فرهنگی، تعرفه […]

 ابوعطاخوانی

مجتبی قدیری

رحیم میدانی‌، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته با توجه به شرایط بحرانی آب، لازم است  وضعیت قیمت سروسامان پیدا کند؛ به همین دلیل پیشنهاد وزارت نیرو پلکانی شدن قیمت آب است. وی با بیان این‌که برای صرفه‌جویی در آب ۳ اهرم وجود دارد، اظهار نموده مسایل فرهنگی، تعرفه و تجهیزات مواردی است که اگر به آنها توجه ویژه شود، می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کافی را داشت.

این‌که برخی از ‌آب کره می‌گیرند حرف بی‌ربطی نیست، چرا که مسؤولان محترم تلاش دارند از بحران کم آبی به نفع خود استفاده کنند و به قولی با گران کردن آب مصرف را کاهش دهند! البته در بحران کم‌آبی شکی نیست و کاهش مصرف و البته بهتر بگوییم مصرف بهینه آب یک ضرورت انکارناپذیر است.

اما در کنار این افزایش قیمت باید به دنبال نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی تهران بود، باید به دنبال جلوگیری از تبخیر آب در تابستان در پشت سد‌ها بود و این‌که منابع آبی زیرزمینی شهر تهران توسط تانکرهای شهرداری برای مصارف غیرضروری استفاده نشود. این‌که آب‌های سطحی آلوده نشوند و این منابع آبی را با انتقال به دل زمین از آلودگی و تبخیر نجات داد.

اما قبل از این اقدامات ضروری، که بر عهده مسؤولان آبی کشور است. فقط به دنبال افزایش تعرفه هستیم! چرا که فکر می‌کنیم این اهرم می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد، در حالی‌که قشر مرفه و تازه به دوران رسیده دغدغه قیمت و افزایش قیمت ندارد. لاکچری‌بازهایی که چند ۱۰ هزار لیتر آب مصرف روزانه استخرشان است و دغدغه قیمت ندارند.

به راستی این روز‌ها از سربالا رفتن آب، قورباغه‌ها هم ابوعطا نمی‌خوانند و قشر ضعیف جامعه با توجه به بهای آب مصرفی نه تنها آب در آسیاب کسی نمی‌ریزند، حتی آب پاکی بر روی دست کسی نمی‌ریزند، چرا که آب از دست‌شان نمی‌چکد و آبی زیر پوستشان نرفته است.

به جرأت می‌توان گفت با افزایش تعرفه آب بها آبی از آب تکان نخواهد خورد و مصرف کاهشی نخواهد داشت.

قطعاً با توجه به مصرف آب لاکچری‌ها، افزایش آب‌بها تنها آب در هاون کوفتن است چرا که آبی در دل آنها تکان نخواهد خورد و فقط شاهد آن خواهیم بود که سرو صدای افزایش بهای آب قشر آسیب‌پذیر را نگران ‌کند.

این سخنان آب زیرکاه برخی مسؤولان نیرو در بخش آب که دائم چماق افزایش تعرفه را در دست دارند باعث شده تا آب خوش از گلوی قشر آسیب‌پذیر پایین نرود. چرا که آب آنها با قشر آسیب‌پذیر در یک جوی نمی‌رود.

 

حالا که مسؤولان محترم به جای راهکارهای جدی برای کاهش مصرف آب فقط به دنبال افزایش بها هستند، می‌گوییم آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی. چرا که آبی از شما برای ما گرم نمی‌شود.