حق پخش تلویزیونی، حق مسلم ماست

فغان باشگاه‌ها بر سر صدا و سیما حق پخش تلویزیونی، حق مسلم ماست مسعود طاهری حق پخش تلویزیونی؛ دعوای آشنای هر ساله باشگاه‌ها، فدراسیون و صدا و سیما. با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات هفدهمین فصل لیگ برتر فوتبال کشور، باز هم همه به‌ یاد حق پخش تلویزیونی افتادند. در فوتبالی که باشگاه‌هایش نه […]

فغان باشگاه‌ها بر سر صدا و سیما

حق پخش تلویزیونی، حق مسلم ماست

مسعود طاهری

حق پخش تلویزیونی؛ دعوای آشنای هر ساله باشگاه‌ها، فدراسیون و صدا و سیما.

با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات هفدهمین فصل لیگ برتر فوتبال کشور، باز هم همه به‌ یاد حق پخش تلویزیونی افتادند.

در فوتبالی که باشگاه‌هایش نه از تماشاگر آنچنانی همچون اروپا سود می‌برند و نه اصلاً صندلی‌های استادیوم‌هایش شماره‌گذاری شده، تنها منابع درآمد آگهی‌های تبلیغاتی دور زمین است و صدا و سیمایی که به هیچ صراطی مستقیم نیست! صدا و سیمایی که با توجه به نبود مجوز تأسیس تلویزیون خصوصی در کشور هر جور که بخواهد جولان می‌دهد و آنقدر عقبه گردن‌کلفت دور و برش دارد که به همه زور بگوید. صدا و سیمایی که حتی برای برگزاری دربی احتمالی سرخابی‌ها در آلمان بوی پول شنیده و در فکر گرفتن پول از سرخابی‌ها است.

در این شرایط تنها هنر مدیران فوتبالی در فوتبال دولتی، کسب درآمد از روی پیراهن و شورت است و البته سامانه‌ای همچون ۳۰۹۰! سامانه‌ای که آن هم البته برای تیم‌های پرطرفداری همچون پرسپولیس، استقلال و نهایتاً تراکتور منبعی برای درآمد است و باقی تیم‌ها ول‌معطلند!

هر دولتی که سرکار آمده وعده حل شدن اختلاف‌نظر بر سر حق پخش تلویزیونی را داده است و همیشه مهم‌ترین امیدواری در این زمینه تغییر ریاست صدا و سیما بوده که شاید بتوان با او بر سر این حق مسلم به توافق رسید.

سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان دولت نیز در جلسه‌ای که با رؤسای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال داشته، گفته که امیدواریم در دوره جدید مدیریت صدا و سیما مشکل حق پخش تلویزیونی را در قالب یک فرمول برد-برد حل کند.

سرپرست پرسپولیس نیز می‌گوید: اگر به موضوع حق پخش تلویزیونی توجه نشود، بدون شک فوتبال کشور آسیب می‌خورد و این در حالی است که حق پخش تلویزیونی در سایر کشورهای دنیا به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد پرداخت می‌شود و این امر متأسفانه تاکنون برای ما رخ نداده است. بر همین اساس از چند وقت گذشته سرفصل موضوعات در حوزه فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها، وزارت ورزش و جوانان و صدا و سیما بحث حق پخش تلویزیونی بوده است.

خوشبختانه جلسات خوبی با صدا و سیما برگزار شده و به نتایجی هم رسیده‌ایم. اگر در روزهای آینده نتایج قطعی نشود، مطمئناً پخش مسابقات تلویزیونی با مشکل رو به رو خواهد شد. حق ما، حق پخش تلویزیونی است و نباید از این امر بگذریم.

افتخاری سرپرست باشگاه استقلال نیز گفته که سیاست فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان، سازمان لیگ برتر و کلیه باشگاه‌های کشور بر این است که صدا و سیما همکاری لازم را با باشگاه‌ها داشته باشد. چنانچه یک درصد به توافق نرسیم، چاره‌ای نداریم که مانع حق پخش تلویزیونی مسابقات شویم.

تاج، رییس فدراسیون فوتبال نیز گفت که بهترین راه این است که حق پخش تلویزیونی پرداخت شود. در حال حاضر پول زیادی در فوتبال هزینه میشود و حقوق فوتبال باید داده شود و اجرای آن نیز قانونی شود که این به سود حاکمیت و دولت است. در حال‌ حاضر وضعیت ما به‌طور مثال مانند یک تاکسی است که ۷۰ درصد مسافران خود را به صورت رایگان جابه‌جا می‌کند و با ۳۰ درصد چه کاری می‌توان انجام داد. پس برای این معضل باید چاره‌ای بیندیشیم که طبق برنامه ششم توسعه قرار شده است که سازمان صدا و سیما و حوزه ورزش نشستی با یکدیگر داشته باشند که ما به این موضوع بسیار امیدوار هستیم.

 

حال با توجه به این‌که در آستانه آغاز هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر هستیم باید منتظر ماند و دید که آیا مشکل همیشگی حق پخش تلویزیونی این مسابقات حل خواهد شد یا همچنان آب باریکه درآمدزایی باشگاه‌ها از تبلیغات دور زمین و نهایتاً پیراهن و شورت ورزشی بازیکنان تنها منبع درآمد باشگاه‌ها از تیمشان خواهد بود.