توصیه‌های مهندسی به وزرای آتی

توصیه‌های مهندسی به وزرای آتی مجتبی قدیری کابینه دولت دوازدهم در راه است، کابینه‌ای که قرار است مثل وزرای قبلی اَسِمبِل سیستم اقتصادی را بر عهده داشته باشند، مردان سیاسی که بیش از آن‌که شاید تخصص حرفه‌ای در حوزه‌های وزارت پیشنهادی خود را داشته باشند، کوله‌باری از مدیریت سیاسی بر دوش دارند و شاید خود […]

توصیه‌های مهندسی به وزرای آتی

مجتبی قدیری

کابینه دولت دوازدهم در راه است، کابینه‌ای که قرار است مثل وزرای قبلی اَسِمبِل سیستم اقتصادی را بر عهده داشته باشند، مردان سیاسی که بیش از آن‌که شاید تخصص حرفه‌ای در حوزه‌های وزارت پیشنهادی خود را داشته باشند، کوله‌باری از مدیریت سیاسی بر دوش دارند و شاید خود را وام‌دار رفقا و هم حزبی‌هایی بدانند که زمینه‌های دستیابی آنها به صندلی وزارت را فراهم کرده‌اند.

وزارتخانه‌هایی که هر کدام با چالش‌‌‌ها و مشکلات فراوان دست ‌وپنجه نرم می‌کنند و به قولی مادربورد اقتصادی وزارتخانه تحت امر بوت نشده‌، چرا که چیپ‌ست‌های روی برد وزارتخانه آنها در پی جا زدن سیاست‌ها و برنامه‌ها از سوی مونتاژکاران ناشی قبلی آسیب دیده است، چرا که کابل‌های ورودی خروجی وزارتخانه آنها به گونه‌ای بسته شده که تبادل حرارت را مشکل نموده و کارشناسان زیادی متعرض عملکرد وزارتخانه‌ای که قرار است آنها تحویل بگیرند، هستند و عملکرد وزارتخانه آنها را نا کارآمد می‌دانند.

چرا که مدیران قبلی، جدا سازی هارد، رم، cpu اقتصادی و کاری وزارتخانه را از روی مادربورد وزارتخانه را بدون خاموش کردن جدا کرده‌اند و این قطعات سوخته است و بدتر آن‌که در نصب قطعات جدید نیز شتاب کرده‌اند و باعث آسیب دیدن این سیاست‌ها و قطعات جدید شده‌اند. همان‌گونه که در نصب کابل‌های دیتا به پین‌‌‌ها دقت نشده، پین یا کابل دچار مشکل شده است.

وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به یاد داشته باشند که آنها قرار است وزارتخانه‌هایی را تحویل بگیرند که در این سال‌ها سوکت‌های آنها آسیب دیده و شیارهای توسعه‌ای این وزارتخانه‌ها در پی تصمیمات نا بهنگام و به قولی یهویی پر شده است. این عزیزان باید آگاه باشند که کیس اقتصادی ایران شاید با مادربورد وزارتخانه‌های آنها همخوانی نداشته باشد و نصب این مادر‌بورد در کیس اقتصادی ایران نه در جای خود بلکه با هزار اما و اگر نصب شده و کوچک‌‌ترین تکان یا ضربه‌ای می‌تواند باعث سوختن یا آسیب دیدن مادربورد وزارتخانه آنها در کیس اقتصاد ایران گردد.

وزرای محترم پیشنهادی به یاد داشته باشند، پاور اقتصاد ایران هنوز با تحریم‌ها روبه‌رو است و هر روز نوسانی به این پاور تحمیل می‌شود. بدتر آن‌که این عزیزان از نظر نرم‌افزاری نیز همچون سخت‌افزای در مضیقه هستند و بسیاری از برنامه‌هایی که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت اورجینال نبوده و کپی ناقصی است که از نسخه‌های اصلی می‌باشد.

وزرایی که قرار است برای ۴ سال اسمبل کردن کار‌‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وزارتخانه‌ها رأی اعتماد از وکلای ملت در بهارستان بگیرند، به یاد داشته باشند از دادن وعده‌های واهی خودداری نمایند. چرا که آنها قرار است سیستم‌هایی را تحویل بگیرند که قطعاً نه تنها استاندارد اسمبل نشده و سلیقه‌ای بوده، بلکه بسیاری از سلایق به‌کار رفته در آن وزارتخانه‌ها با توجه به شرایط محدود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حرکت‌های ابتکاری بوده است که آنها برای بوت شدن وزارتخانه از خود ابداع کرده‌اند. لذا این عزیزان با هزاران محدودیت قرار است ادامه اسمبل کردن کار‌‌ها را انجام دهند و بدتر آن‌که اجازه تغییرات در این اسمبل‌‌‌ها خود ابتکاری ممنوع می‌باشد. سیستمی که این وزاری محترم تحویل خواهند گرفت قطعاً CPU آن با محدودیت منابع مواجه است و کاری که قرار است با این سیستم معیوب و ناقص انجام دهند فراتر از حد و توان سیستم و خود آن‌هاست. لذا قبل از آن‌که این عزیزان بخواهند قبول زحمت نموده و اعلام موافقت با پست وزارت را نمایند به یاد داشته باشند که قرار است چه سیستمی را تحویل بگیرند و چه خدماتی را ارایه کنند تا فردا در پایان کار از کمبود‌‌ها و… شکایت نکنند که این عوامل باعث شود، تا مدیریت آنها موفق نباشد.

 

آن زمان این سخنان قابل قبول نخواهد بود.