آمریکا در انتظار نیویورک!

  محمدرضا عیوضی-رقابت درون حزبی دموکرات‌ها به ایستگاه نیویورک رسید. هیلاری کلینتون و ساندرز خود را برای روز ۱۹ آوریل و حضور در رقابت حساس ایالت «نیویورک» آماده می‌کنند. نیویورک ۲۹۱ هیأت انتخاباتی دارد یعنی ۱۰ درصد از مجموع هیأت‌های انتخاباتی که ضامن تبدیل یکی از این دو نفر به نامزد نهایی حزب دموکرات است. […]

 

محمدرضا عیوضی-رقابت درون حزبی دموکرات‌ها به ایستگاه نیویورک رسید.

هیلاری کلینتون و ساندرز خود را برای روز ۱۹ آوریل و حضور در رقابت حساس ایالت «نیویورک» آماده می‌کنند. نیویورک ۲۹۱ هیأت انتخاباتی دارد یعنی ۱۰ درصد از مجموع هیأت‌های انتخاباتی که ضامن تبدیل یکی از این دو نفر به نامزد نهایی حزب دموکرات است.

نیویورک حکم خانه را برای هیلاری کلینتون دارد چرا که زمانی نمایندگی آن را در مجلس سنای آمریکا برعهده داشت و تا اینجای کار نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که وی نسبت به برنی ساندرز برتری قابل قبولی دارد.

هواداران کلینتون می‌گویند پایان پیروزی‌های ساندرز فرارسیده است و از ایالت نیویورک دوباره این کلینتون است که ایالت پشت ایالت پیروز انتخابات منطقه‌ای خواهد شد. هواداران ساندرز هم در مقابل می‌گویند تا همین‌جای کار هم پیروزی‌هایی که به دست آورده‌اند، برخلاف تمام پیش‌بینی‌‌ها بوده و کماکان می‌توانند برخلاف پیش‌بینی‌ها، نتایج نیویورک را از آن خود کنند.

در مناظره چند روز گذشته شبکه سی‌ان‌ان در نیویورک، ساندرز، سناتور ورمونت، مجدداً به رأی کلینتون، وزیر خارجه پیشین، برای حمله به عراق تاخت و از سیاست‌های او در دریافت پول از سرمایه‌داران برای کارزار انتخاباتی‌اش، انتقاد کرده است.

این انتقاد در حالی از طرف ساندرز مطرح می‌شود که بر اساس اطلاعات Open Secrets نزدیک به ۳۰ درصد از حمایت‌های مالی کلینتون از طریق سرمایه‌داران خاص تأمین شده است.

در ادامه این مناظره دو طرف بار دیگر نشان داده‌اند که رویکردهای متفاوتی در زمینه رژیم صهیونیستی دارند البته در عین حمایت تمام قد همیشگی از ذات اسراییل!

برنی ساندرز از گفته‌های خود در مورد «نامتناسب» بودن واکنش اسراییل در سال ۲۰۱۴ به حملات موشکی از سوی غزه، دفاع کرده است. او می‌گوید قصد دارد بگوید، باید با مردم فلسطین با احترام و کرامت برخورد کرد. ساندرز می‌گوید حرف‌هایش به معنی مخالفت با تل‌آویو نیست و او «صد در صد هوادار اسراییل» است!

کلینتون در دفاع از رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «چطور می‌توان یک کشور را اداره کرد، وقتی حملات تروریستی و موشکی دایماً تو را تهدید می‌کنند. حق داری از خودت دفاع کنی.»

اما وقتی به سراغ حزب رقیب این دو نامزد دموکرات برویم با حزب جمهوری‌خواه برخورد نخواهیم کرد بلکه به مانند همیشه با آیپک، لابی بزرگ و نافذ صهیونیستی مواجه خواهیم شد!

لابی صهیونیستی آیپک از چندی پیش «نقض برجام» را اصلی‌‌ترین پیش شرط خود برای حمایت از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

در این خصوص، تد کروز که در جریان تصویب برجام نیز از اصلی‌‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شد اعلام کرد که نسبت به برجام پایبند نبوده و در صورت حضور در کاخ سفید سند برجام را پاره خواهد کرد!

دونالد ترامپ، نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی خود در جمع اعضای ارشد لابی آیپک تأکید کرد که در صورت حضور در کاخ سفید سند برجام را پاره خواهد کرد!

هم‌اکنون «پاره کردن سند برجام» وجه مشترک دو نامزد پیشروی حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود، موضوعی که باید به صورت هوشمندانه از سوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان مورد رصد و تحلیل قرار گرفته و اقدامات و واکنش‌های لازم در مقابل چنین عملی پیش‌بینی شود.

یک نظرسنجی از شبکه CBS نشان می‌دهد اگر ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان تعیین شود، چه هیلاری کلینتون چه برنی ساندرز در حزب دموکرات، قادر خواهند بود بر او پیروز شوند. در میان رأی‌دهندگان، کلینتون می‌تواند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و ساندرز بین ۳۶ تا ۵۳ درصد بر ترامپ برتری یابد.

علاوه بر این، جدای از نظر منفی که عموم آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ دارند، اغلب وی را دوست‌نداشتنی توصیف کرده و عاری از صفاتی چون مدنیت و مهربانی می‌دانند.

البته، عدم محبوبیت ترامپ به آن معنا نسیت که سایر نامزدهایی که در گود انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حضور دارند، در چشم مردم بی‌عیب و نقص به شمار می‌روند. اما واقعیت این است که عمق بی‌اعتمادی مردم آمریکا به هیچ نامزدی به اندازه ترامپ نیست.

فراموش نکنیم که مبدأ و مقصد ایدئولوژی آمریکا تغییرناپذیر است و چه برنده نهایی انتخابات حزب دموکرات باشد و یا حزب جمهوری‌خواه با پیشروی ترامپ به پیروزی برسد، تنها مسیر دستیابی از مبدأ به مقصد سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد و نه نقطه انتهایی سیاست‌هایشان!