زایش فرهنگ از دل یک بازی،به خود آی!

    مسعود طاهری ۴-۲ نتیجه‌ای که برای برخی‌ها یادآور شماره پیراهن هادی نوروزی فقید، برای برخی یادآور پاک شدن نماد تیم استقلال و برای برخی‌ها نمادی است برای دستاویز قراردادنش جهت فحاشی! از بازی بزرگ فوتبال ایران بیش از ۷۲ ساعت گذشته و از اولین ثانیه‌های سوت پایان نیمه اول این بازی، کری (فحاشی) […]

 

 

مسعود طاهری

۴-۲ نتیجه‌ای که برای برخی‌ها یادآور شماره پیراهن هادی نوروزی فقید، برای برخی یادآور پاک شدن نماد تیم استقلال و برای برخی‌ها نمادی است برای دستاویز قراردادنش جهت فحاشی!

از بازی بزرگ فوتبال ایران بیش از ۷۲ ساعت گذشته و از اولین ثانیه‌های سوت پایان نیمه اول این بازی، کری (فحاشی) هواداران دو تیم آغاز شد و همچنان هم در فضای مجازی ادامه دارد.

در ظاهر مشکل از کاربرانی است که در فضای مجازی از متلک‌پرانی گرفته تا شکلک‌پرانی سعی دارند تا برتری تیمشان را به رخ هم‌دیگر بکشند، اما در اصل مشکل از فرهنگی است که مترصد فرصتی است تا بتواند خود را تخلیه کند.

 صد البته که در همه جای دنیا رقابت‌ها و کری‌های هواداران جذابیت‌های خاص خود را دارد اما مسأله‌ای که در کشور ما و یا بهتر بگویم فرهنگ ما جاری و ساری است، چیزی فراتر از بی‌فرهنگی است!

این مسأله فقط در فوتبال نیز خلاصه نمی‌شود و در مسایل فرهنگی نیز به کرات از اینگونه بی‌فرهنگی‌ها دیده شده است.

کاربرانی داریم که سعی می‌کنند تا به هر نحو ممکن که شده به ظن خود حقشان را از بقیه در فضای مجازی بگیرند!

از فحاشی‌هایی که به برخی از هنرمندان خارج رفته کشورمان شده بگیر تا حتی فحاشی به مجری قرعه‌کشی مرحله مقدماتی جام جهانی سابق، از فحاشی به مسی در صفحه مجازی‌‌اش بگیر تا بسته شدن اینستاگرام بسیاری از هنرمندان مطرح کشورمان که به علت زیاد بودن اسامی در این مقال نمی‌گنجد و ….

بازی روز جمعه سرخابی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نشد و مطابق انتظار، حتی کار به سوت پایان بازی نرسیده، بسیاری از هواداران سرخابی در فضای مجازی و غیرمجازی شروع به هتاکی نسبت به یکدیگر پرداختند.

حتی نگاهی به اوضاع استادیوم آزادی لحظاتی پس از بازی نیز خود نشان‌دهنده نوع دیگری از فرهنگی است که متأسفانه با خودش انواع رفتارهای خشن را می‌طلبد!

شاید باور کردن این که بسیاری از تصمیمات حکومتی همچون افزایش جریمه‌های رانندگی، محدود کردن دسترسی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محصول همین حرکات است، سخت باشد.

ضرب‌المثل تا نباشد چوب تر…. یکی از زشت‌‌ترین ضرب‌المثل‌هایی است که بین ما رایج است و همه ما به خوبی می‌دانیم که منظور از آن متأسفانه خود خر نیست! ! !

وقتی که چهره استادیوم آزادی را پس از بازی دربی نگاه می‌کردم، نمی‌دانم چرا ناخودآگاه یاد رفتار طرفداران تیم کره‌جنوبی افتادم که پس از پایان بازی ایران با کره از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در استادیوم آزادی-توجه کنید استادیوم آزادی-شروع به جمع‌آوری زباله‌ها کردند! آن وقت طرفداران فوتبال کشورمان پس از دربی به قول یکی از خبرگزاری‌های وطنی بزرگ‌ترین زباله دان تاریخ فوتبال را در همان استادیوم آزادی-توجه کنید همان استادیوم آزادی- ساختند!

همچنین همان‌طور که شاید شما هم در خبر‌ها شنیده باشید، «ایمون زاید» مهاجم لیبیایی- توجه کنید لیبیایی- سرشناس سابق پرسپولیس که اکنون در لیگ امریکا توپ می‌زند، روز یکشنبه موفق شده بود هر دو گل تیمش را در دقایق پایانی به ثمر برساند و پیراهنی که شماره ۲۴ روی آن حک شده بود را برای همدردی با کاپیتان فقید پرسپولیس-هادی نوروزی- بروی دست خود چرخاند، در حالی که برای همین عدد بسیاری از هم وطنانمان-توجه کنید هموطنانمان- اکنون در کشورمان هزاران بد و بیراه گفته می‌گویند و…

اما در خصوص دربی با کمی تأمل می‌توان ریشه این رفتار‌ها و فحاشی‌ها را در ابتدای این فصل لیگ برتر جستجو کرد. زمانی که تیم پرسپولیس به رغم بازی‌های خوب در۴ بازی ابتدای لیگ نتیجه نمی‌گرفت و در قعر لیگ شانزده تیمی قرار داشت. خوب یادم هست که انواع و اقسام متلک‌ها و فحاشی‌ها به اسم کری بین هواداران شکل گرفت و حتی کار به سکوهای استادیوم نیز کشیده شده بود. در آن زمان بسیاری از هواداران استقلال، وضعیت پرسپولیس در جدول را دستمایه فحاشی قراردادند و در فضای مجازی طوفانی به راه انداخته بودند.

حالا که تیم پرسپولیس توانسته به بردی تاریخی مقابل رقیب دیرینه برسد، نوبت طرفداران پرسپولیس بود که طوفان بپا کنند و البته طرفداران استقلالی نیز سعی می‌کنند که هر جور شده، به قولی «کم» نیاورند! و متأسفانه این چرخه همچنان ادامه دارد! حمله برخی از طرفداران استقلال به خودروی سرپرست باشگاهشان هم اصلاً به کنار!

خلاصه آن که بد‌ترین اتفاق ممکن در این داستان، نه باخت استقلال به پرسپولیس بلکه ترویج فرهنگی است که نتیجه‌‌اش «چوب بالای سر» برای کنترل رفتار …….. می‌شود!