سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ؛ پنهانی برای شفاف‌سازی

مجتبی قدیری = شفافیت اولین و مهم‌ترین ادعایی است که مسؤولان و دست‌اندرکاران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بر آن پافشاری می‌کنند و ادعای آن را دارند. شفافیت، اولین ارمغان استفاده از این سامانه در سیستم اداری کشور است که موجب می‌شود تأمین‌کنندگان کالاهای تدارکاتی و مشارکت‌کنندگان در مناقصات و مزایدات دولتی بدون واسطه انسانی تمام جزییات […]

مجتبی قدیری = شفافیت اولین و مهم‌ترین ادعایی است که مسؤولان و دست‌اندرکاران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بر آن پافشاری می‌کنند و ادعای آن را دارند.

شفافیت، اولین ارمغان استفاده از این سامانه در سیستم اداری کشور است که موجب می‌شود تأمین‌کنندگان کالاهای تدارکاتی و مشارکت‌کنندگان در مناقصات و مزایدات دولتی بدون واسطه انسانی تمام جزییات فعالیت خود را در سامانه ثبت کنند و از رعایت عدالت در این معاملات و واگذاری‌ها به بخش خصوصی، اطمینان داشته باشد.

نکته اینجاست سامانه‌ای که رکن اصلی آن را شفافیت ذکر کرده‌اند، به اندازه کافی شفاف است؟ برای شفاف‌سازی عملکرد خود چه کرده است؟

زمانی که قرار است از صفر تا صد یک مناقصه در این سامانه درج گردد آیا می‌توان اطمینان داد که این اطلاعات از سوی هکر‌ها به سرقت نمی‌رود؟ آیا می‌توان اطمینان داد که مدیران سایت در نگهداری این اطلاعات خیانت نمی‌کنند و اطلاعات یک مناقصه‌ای که سود آن میلیارد‌ها تومان است در اختیار رقبا قرار نمی‌گیرد؟

درمورد این مسایل، مسؤولان و دست‌اندرکاران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت کم‌تر سخن گفته‌اند.

باید یادآور شد در برگزاری مناقصات، هزاران مشکل وجود داشته و دارد و برای رفع این مشکلات خرد و کلان، ده‌ها آیین‌نامه و دستور‌العمل از سوی دستگاه‌های دولتی و حتی هیأت دولت تدوین شده است تا بتواند چاله‌چوله‌های قانون مناقصات را پر کند و سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یکی از همین راهکارها بوده که حتماً در یکی از این جلسات مطرح شده، البته قبل از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، قرار بود پایگاه ملی مناقصات این وظیفه را بر عهده داشته باشد اما متأسفانه در بدو تولد این پایگاه، حمایت‌های لازم از آن نشد و در همان دوران کودکی ماند و هیچگاه نتوانست به بلوغ و تکامل برسد.

اما حالا قرار است سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نه‌تنها دوران بلوغ را بلکه تکامل را طی کند. فقط با این تفاوت که تکالیف بر عهده گذاشته این کودک قطعاً بیش از توان آن است و با این روند باید شاهد آن باشیم که این کودک زیر بار این فشار از پای بیفتد و هیچگاه دوران بلوغ و تکامل را نبیند.

به قول شکسپیر «یا به اندازه آرزوهایت تلاش کن یا به اندازه تلاشت آرزو کن»! جمله‌ای که باید به مدیران و دست‌اندرکاران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یادآور شد. قطعاً هزاران مشکل و چالشی که در روند برگزاری مناقصات وجود دارد را با راه‌اندازی یک سامانه، نمی‌توان درست کرد. مدیران و مسؤولان باید برای رفع این چالش‌‌ها و مشکلات بیش از یک سامانه راه‌اندازی کنند و شفاف‌سازی را اصل این کار قرار دهند. اما متأسفانه تبلیغات سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بیش از اصل شفاف‌سازی آن بزرگ‌نمایی شده است و شاید همین امر را بتوان نقطه ضعف اولیه این سامانه دانست. به امید آن‌که مدیران و دست‌اندرکاران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت شفاف‌سازی را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند و در خصوص تأمین امنیت اطلاعات این سامانه اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهند.