فرصت‌سوزی کسب‌وکارهای آنلاین در تقلیدی کورکورانه

فرصت‌سوزی کسب‌وکارهای آنلاین در تقلیدی کورکورانه مجتبی قدیری با توسعه فضای مجازی و استفاده روزافزون شهروندان از اینترنت شاهد افزایش کسب‌وکارهای آنلاین هستیم. کسب‌و کارهایی که تلاش دارند به سرعت جای خود را باز کرده و بازار را از رقبای دیرینه خود یعنی بازارهای سنتی بگیرند. نکته اینجاست؛ به قولی این کسب‌وکار‌‌ها «غوره نشده، می‌خواهند […]

فرصت‌سوزی کسب‌وکارهای آنلاین در تقلیدی کورکورانه

مجتبی قدیری

با توسعه فضای مجازی و استفاده روزافزون شهروندان از اینترنت شاهد افزایش کسب‌وکارهای آنلاین هستیم. کسب‌و کارهایی که تلاش دارند به سرعت جای خود را باز کرده و بازار را از رقبای دیرینه خود یعنی بازارهای سنتی بگیرند.

نکته اینجاست؛ به قولی این کسب‌وکار‌‌ها «غوره نشده، می‌خواهند مویز» شوند. یکی از این حرکت‌های مویزگونه تقلید کورکورانه از بلک‌فرایدی(‌جمعه‌سیاه) برای حراج بود که متأسفانه سرانجام خوشی نداشت و در کارنامه کسب‌وکارهای آنلاین به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی نقطه منفی شد.

چرا که سایت‌های فروشگاهی بزرگ و معتبر داخلی در این تقلید کورکورانه، با افزایش مراجعان از کار افتاده و به قولی سایت آنها دان* شد و بالا نیامد تا پاسخگوی خریداران باشد. بدتر آن‌که برخی سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در این تقلید با تقلب، بنجل‌فروشی و گرانفروشی با کسب سود اندکی نه تنها آبرو و حیثیت خود را، بلکه کسب‌ و کارهای آنلاین را زیر سؤال بردند و به قولی باعث سلب اعتماد شهروندان به فروشگاه‌های آنلاین شدند.

به راستی چرا در این تقلید کورکورانه مدیران این فروشگاه‌ها تلاش نکردند تا این تهدیدات ساده را مدنظر قرار دهند؟ چرا به جای مناسبت بلک‌فرایدی(‌جمعه‌سیاه) که هیچ همخوانی با فرهنگ ما نداشته و ندارد به دنبال این نبودند که مثلاً شب چله را که در آستانه آن قرار داریم، انتخاب کنند و با یک حراج واقعی مثل فروشگاه‌های اینترنتی معتبر دنیا در گام اول خود چنان استوار و محکم گام ‌بردارند که بتوانند رقبای سنتی خود را به عقب برانند.

قطعاً کوچک‌‌ترین اشتباهات کسب‌وکارهای آنلاین که هنوز نهال هستند و به درخت تنومندی تبدیل نشده‌اند، باعث خشک شدن ریشه این نهال می‌شود.

حالا نزدیکی شب چله فرصتی است تا فروشگاه‌های اینترنتی از این فرصت استفاده کرده و با برگزاری یک حراج واقعی که قیمت‌ها در آن شکسته شده است، عرض اندامی بکنند و سهم خود از بازار را افزایش دهند. البته این حراج در کنار تخفیف‌های ویژه باید زیرساخت‌هایی آماده نیز داشته باشد تا به قولی سایت‌ها دان نشود؛ زیرا اگر این اتفاق رخ دهد، باید گفت نهال کسب‌وکارهای آنلاین و به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی خشک خواهد شد و دیگر کسی آنها را باور نخواهد داشت و در مناسبات مهم و بعدی مثل نوروز و غیره بازار آنها نه تنها پر رونق نیست بلکه با رکود مواجه خواهد شد.

قطعاً هزینه‌ کسب‌وکارهای آنلاین در فروشگاه‌های اینترنتی به مراتب کم‌تر از فروشگاه‌های سنتی موجود در فضای واقعی است، آنها از نظر پرداخت اجاره و هزینه‌های دکور و… حداقل چندین گام از فروشگاه‌های موجود در سطح شهر‌‌ها جلوتر هستند و همین فرصت‌هاست که می‌تواند باعث پرش آنها شده و سهم آنها را در بازار رقابت افزایش دهد.

نکته اینجاست که در گام اول سهم‌خواهی این کسب‌وکار‌‌ها با راه‌اندازی بلک‌فرایدی(‌جمعه‌سیاه) تقلیدی، یک شکست را تجربه کرده‌اند و باید این شکست زمینه پیروزی بعدی فروشگاه‌های اینترنتی باشد و شب چله فرصت خوبی برای جبران این شکست به شرط‌‌‌ها و شروطی است که در بالا ذکر شد و نباید این فرصت را سوزاند.

 

*دان: از دسترس خارج شدن سایت.