یلدا؛ بهترین بهانه دور هم بودن

یلدا؛ بهترین بهانه دور هم بودن مسعود طاهری یلدا؛ جشنی به قدمت تاریخ است و بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن. بهانه‌ای که می‌تواند کمی فاصله‌ها و مشغله‌ها را کم کند تا بیش‌تر یادی از بزرگ‌تر‌ها کنیم. جشن یلدا، جشن بزرگان است و دیدار با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، یادآوری گذشته‌ها توسط بزرگ‌ترها، شب قصه‌هاست و […]

یلدا؛ بهترین بهانه دور هم بودن

مسعود طاهری

یلدا؛ جشنی به قدمت تاریخ است و بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن. بهانه‌ای که می‌تواند کمی فاصله‌ها و مشغله‌ها را کم کند تا بیش‌تر یادی از بزرگ‌تر‌ها کنیم.

جشن یلدا، جشن بزرگان است و دیدار با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، یادآوری گذشته‌ها توسط بزرگ‌ترها، شب قصه‌هاست و هم‌نشینی؛ خلاصه جمع خوب‌ها و خوبی‌هاست.

شب یلدا تنها یک دقیقه طولانی‌تر از شب قبل است اما چه چیز باعث شده تا یلدا برای ما ایرانیان جاودانه شود؟ بی‌شک هم‌نشینی و خوش بودن می‌تواند بزرگ‌ترین بهانه باشد. گمشده‌ای که به خاطر فاصله‌ها و گرفتاری‌ها در حال محو شدن است و یلدا بهترین بهانه برای دور هم بودن.

تاریخ را که ورق بزنی ایرانیانی را می‌بینی که به زعم مشکلات دوران خود هرگز از جشن و شادی دور نبودند. حتی در زمان حمله اعراب به ایران که ایرانیان آن دوران جشنی همچون چهارشنبه‌سوری را برای نشان دادن مقابله خود با  اعراب پایه‌گذاری کردند و این‌گونه بود که چهارشنبه‌سوری به دلیل آن که اعراب چهارشنبه را روز نحس می‌خواندند، شکل گرفت. به هر حال اگر چهارشنبه‌سوری به این دلیل شکل گرفت، اما یلدا تنها دلیلش؛ عزت نهادن به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پدران و مادران و در نهایت جمع شدن عزیزان کنار هم بود.

امشب شب شادی و شور، شب انار و هندوانه و خلاصه شب ایران و ایرانی است.

شبی که قدمتش به ۵۰۲ قبل از میلاد برمی‌گردد و واقعاً اگر یک روز را به همین مناسبت تعطیل اعلام کنند، هیچکس ناراحت نمی‌شود. جشنی که به گفته مورخان از زمان داریوش اول در تقویم ایرانیان آمد. جالب است که بدانیم؛ اعتقاد مردمان آن زمان که اکثراً کشاورزی پیشه اصلیشان بود، در آغاز سال نو مسیحی نیز بی‌تأثیر نبوده است، زیرا مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روز‌ها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شوند، از همین رو آن‌را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن‌را آغاز سال قراردادند، کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

یلدای امسال همچون چند سال اخیر، همراهان همیشگی فضای مجازی را نیز همراه خود دارد و بی‌شک این مهمان ناخوانده، مهمان جدانشدنی دنیای امروزی است و همین الان هم کمپین‌های شب یلدا در شبکه‌های مختلف تلگرامی دیده می‌شود که زودتر از فرارسیدن یلدا به استقبال مخاطبانش رفته است!

از اینها که بگذریم یلدا یک مهمان ویژه همیشگی هم دارد، امشب شب شعر است و بی‌شک مهمان ویژه‌‌اش؛ حافظ.

معاشران گره از زلف یار باز کنید

شبی خوش‌است بدین قصه‌اش دراز کنید

حضور خلوت انس است و دوستان جمعند

و ان‌یکاد بخوانید و در فراز کنید

رباب و چنگ به بانگ بلند می‌گویند

که گوش هوش به پیغام اهل راز کنید

به جان دوست که غم پرده بر شما ندرد

گر اعتماد بر الطاف کارساز کنید

میان عاشق و معشوق فرق بسیار است

چو یار ناز نماید شما نیاز کنید

نخست موعظه پیر صحبت این حرف است

که از مصاحب ناجنس احتراز کنید

هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق

بر او نمرده به فتوای من نماز کنید

وگر طلب کند انعامی از شما حافظ

 

حوالتش به لب یار دلنواز کنید