تأمین اجتماعی یا تأمین منافع خودی‌ها

تأمین اجتماعی یا تأمین منافع خودی‌ها مائده شیرپور – آنهایی را که برای نیم درصد سود بانکی بیش‌تر، پول‌هایشان را در صندوق مؤسسات سپرده‌اند، سرزنش کرده و طمعکار می‌نامند؛ خودشان از خارج انحصاری کالا می‌آورند و وقتی دستشان رو می‌شود، می‌گویند «دختر مظلوم، بیکار» مجبور شده! «برای ساخت بیمارستان و یاری رساندن دولت» بود! با این […]

تأمین اجتماعی یا تأمین منافع خودی‌ها

مائده شیرپور – آنهایی را که برای نیم درصد سود بانکی بیش‌تر، پول‌هایشان را در صندوق مؤسسات سپرده‌اند، سرزنش کرده و طمعکار می‌نامند؛ خودشان از خارج انحصاری کالا می‌آورند و وقتی دستشان رو می‌شود، می‌گویند «دختر مظلوم، بیکار» مجبور شده! «برای ساخت بیمارستان و یاری رساندن دولت» بود! با این رویه هم مظلوم‌نمایی می‌کنند و هم منت می‌گذارند و البته مواظبند کسی کلمه‌ای ننویسد که اندکی نزدیک به «طمع» یا مشتقاتش باشد وگرنه..!

ماجرا از روزی شروع شد که سیدمهدی‌میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان این‌که بعد از اجرای رجیستری قیمت گوشی‌های موبایل تا ۲۵ درصد رشد داشت، در خبرگزاری تسنیم از رازی پرده برداشته و گفت« سودآوری این بخش به اندازه‌ای بوده که یکی از شرکت‌های تأمین اجتماعی نیز به واردات آیفون روی آورده است.» البته او فقط قصد داشت از اجرای رجیستری و مزایای مالی هنگفت بگوید که یکدفعه رازی را برملا کرد و وزارتخانه‌ای را به چالش کشید! وزارتخانه‌ای که این روز‌‌ها هر سمتی می‌روی نامش بر زبان می‌آید، وقتی کشتی سانچی غرق شد هم همین وزارتخانه مالک آن معرفی شد و حالا قصد دارد انحصار واردات آیفون را هم به نام خود بزند! نکته‌ای که برای سامان‌دهی اوضاع اقتصاد کشور و همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی باید مورد تأمل قرار گیرد.

هر چند که یک روز بعد از این جریان مدیر روابط عمومی شرکت بین‌المللی بازرگانی تأمین اجتماعی گفت که «در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، مدت‌‌‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت در خردادماه جاری اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات APPLE کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد و صرفاً به عنوان بازوی یاری‌رسان دولت در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از قاچاق بوده است.» اما توضیح نداد که اصلاً چرا باید به مقوله واردات گوشی روی بیاورد، در حالی که رسالت تأمین اجتماعی چیز دیگری است.

ماجرا از جایی پیچیده می‌شود که محمدجوادآذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات در حاشیه مراسمی نسبت به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد، می‌گوید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری کند؛ در حاشیه دولت با دکتر ربیعی صبحت خواهم کرد تا ببینم موضوع چه بوده است.» با وجود گذشت چند روز از زمان جلسه هیأت دولت، هنوز خبری از این‌که آیا جهرمی از ربیعی کسب اطلاع کرده یا نه؛ مخابره نشده است!

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد؛ بعد از این‌که وزیر ارتباطات گزارشی از فعالیت این شرکت به صورت قانونی ارایه داد، کاربران شبکه‌های اجتماعی سؤالاتی را درباره این اقدام تأمین اجتماعی، مطرح کردند. مثلاً این‌که چه ضرورتی داشته برای تنظیم بازار نسبت به واردات آیفون اقدام کند؛ مگر آیفون مانند گوشت، مرغ و تخم‌مرغ است که به تنظیم بازار نیاز داشته باشد؟! یا چرا سازمان تأمین اجتماعی به سمت واردات گوشی‌های تولیدی در آسیا نرفته و یک راست اقدام به واردات آیفون کرده است؟! سؤالاتی که براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باید ظرف ۱۵ روز از سوی تأمین اجتماعی و یا وزارت رفاه پاسخ داده شود.

با گذشت نزدیک به یک هفته از اطلاع‌رسانی این موضوع، حسن‌رادمرد؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی (یکی از واردکنندگان آیفون) با قانونی برشمردن واردات این محصول به کشور اظهار کرد: شرکت ما کاملاً خصوصی است و در طول یک سال گذشته با اخذ مجوزهای رسمی، روی به سمت واردات این محصول آورده‌ایم تا با سودی که حاصل می‌شود، ارزش‌افزوده‌ای برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به وجود آوریم. وی در پاسخ به این سؤال که با واردات «آیفون» بیمارستان می‌سازید، گفت: با واردات آیفون، بیمارستان نمی‌سازیم اما با سود حاصل از واردات این کالا و کالاهای دیگر به توسعه درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی می‌پردازیم!

با جمیع همه این اظهارات هنوز سؤالاتی مبهم باقی می‌ماند؛ چرا به جای کار روی فرمایشات مقام معظم رهبری همسو با اقتصاد مقاومتی به واردات کالای غیرضروری روی آوردید؟ اصلاً مگر تأمین اجتماعی حق دارد با پولی که مردم به امانت برای روز مبادا و سالخوردگی کنار گذاشته‌اند، تجارت کند؟ مگر سود آیفون به قول رییس صنف فناوران تهران ۲۵ درصد نشده؟ یعنی شما این سود را با بازنشسته‌ها و آنهایی که با پولشان تجارت کردید، تقسیم می‌کنید؟!