هدف‌گیری صحیح بانک مرکزی به قلب بازار دلار

هدف‌گیری صحیح بانک مرکزی به قلب بازار دلار مناقصه‌مزایده- دلار، پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و با هر بار بالا رفتنش، تن اقتصاد را می‌لرزاند. مقاطع مختلف نوسان قیمت دلار در کشور به خوبی گویای این مدعاست که کالا‌ها و اجناس درگیر آن می‌شوند. در زمان دولت دهم دلار ظرف مدت کوتاهی از ۱۹۰۰تومان تا […]

هدف‌گیری صحیح بانک مرکزی به قلب بازار دلار

مناقصه‌مزایده- دلار، پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و با هر بار بالا رفتنش، تن اقتصاد را می‌لرزاند.

مقاطع مختلف نوسان قیمت دلار در کشور به خوبی گویای این مدعاست که کالا‌ها و اجناس درگیر آن می‌شوند.

در زمان دولت دهم دلار ظرف مدت کوتاهی از ۱۹۰۰تومان تا نزدیک ۳۸۰۰تومان بالا رفت و همین امر باعث شد تا قیمت اجناس در کشوربه صورت ساعتی بالا برود. افزایشی که مردم آن را با پوست و جانشان احساس می‌کردند. از سکه طلا گرفته، تا مسکن و دیگر کالاهای واسطه‌ای و غیرواسطه‌ای!

در دولت یازدهم یکی از اهدافی که باعث دلگرمی اقتصاددانان شده بود، وعده تک‌نرخی کردن نرخ ارز و به خصوص دلار بود. وعده‌ای که انجامش باعث از بین رفتن رانت می‌شد اما بنا به دلایلی نه تنها این دولت بلکه دولت‌های دیگر نیز قادر به انجامش نشده‌اند و تنها وعده آن را داده‌اند.

وعده تک‌نرخی شدن نرخ ارز از دولت یازدهم به دولت دوازدهم موکول شد و حل شدن داستان هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی و خصوصاً غرب این امیدواری را به وجود آورده بود که با بازشدن درهای جهانی به روی اقتصاد ایران شاهد تک‌نرخی کردن نرخ ارز باشیم.

اما باز هم درست در زمانی که دولت و به خصوص بانک مرکزی از توانایی خود برای این امر خبر می‌دادند، افزایش نرخ انواع ارز و به خصوص دلار معادلات این کار را بر هم زد.

دلار طی یک ماه باز هم افزایش چند صد تومانی را تجربه کرد و این بار تا نزدیکی‌های ۵هزارتومان پیش رفت. رقمی باور نکردنی برای اقتصادی که قرار بوده چندین درصد رشد داشته باشد.

دولت و مقامات بانک مرکزی بار‌ها قیمت دلار را غیرواقعی خواندند اما بالارفتن آن باز هم بازارهای داخلی را مورد نوازش قرارداد تا جایی که قیمت برخی کالاهای وارداتی به نزدیکی‌های دوبرابر رسید.

دولت بعد از این اتفاق طرحی تازه برای مهار دلار را در پیش گرفته است. این‌که آیا ایران توانایی انجامش را دارد یا نه، در حال حاضر جوابی ندارد اما گذشت زمان نشان می‌دهد که سیاست جدید دولت آیا می‌تواند افسار قیمت سرکش دلار را مهار کند یا خیر.

دولت تصمیم دارد تا کم‌کم دلار را از چرخه اقتصاد خارج کند؛ این امر هر چند بسیار مشکل است اما دولت می‌خواهد با این کار جلوس نوسانات شدید ارزی را بگیرد؛ چرا که افزایش قیمت دلار، یعنی افزایش تمامی ارزهای رایج در کشور و این امری است که هر دولتی را با مشکل مواجه می‌کند.

در واقع تغییر سیاست دولت و بانک مرکزی از یکسان‌سازی نرخ ارز به خارج کردن دلار از مبادلات ارزی تغییری است که در درازمدت تأثیرش را نشان خواهد داد.

محمدجواد‌ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین سفر خود با توجه به حیله‌گری‌های آمریکا در اجرای برجام و همراهی برخی از دولت‌های خارجی در اجرای آن، از راهکار دیگری پر برداشت. ظریف گفت که باید کم‌کم ارز ملی را رایج کنیم تا بدین‌ترتیب مشکلات بانکی ایران در خارج از مرز‌ها حل شود.

ولی‌ا…سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به آشفته بازار ارزی چند وقت اخیر در کشور گفت که سیاست جدید دولت این است که من‌بعد ثبت سفارش با دلار آمریکا ممنوع است.

سیف در آخرین روز هفته گذشته نیز در نامه‌ای به وزیر صمت اعلام کرد که به دلیل تغییر سیاست دولت مبنی بر ممنوعیت استفاده از دلار برای ثبت سفارش این امر مبذول گردد.

در همین ارتباط، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: زمانی که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا از مکانیسم تسویه دلار محروم هستیم، چه لزومی دارد در کشورمان ثبت سفارش دلاری را مجاز بدانیم.

مهدی‌کسرایی‌پور گفت که ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا به درخواست بانک مرکزی از وزارت صنعت بوده که اجابت و اجرایی شده و از این بابت از این وزارتخانه تشکر می‌کنیم. از آنجایی که عدم امکان استفاده از مکانیسم تسویه دلاری برای شبکه بانکی ایران به‌دلیل تحریم‌های اولیه آمریکا میسر نیست بنابراین در روش بانکی هیچ ثبت سفارش دلاری در سال‌های اخیر انجام نشده است.

حال باید منتظر ماند و دید که با توجه به تغییر سیاست‌های ارزی دولت، آیا می‌توان به ثبات بازار ارز و به خصوص دلار امیدوار بود.