حفظ کارت سوخت به چه قیمتی! ؟

  مسعود طاهری بنزین، با ارزش‌‌ترین فرآورده نفتی است و سوخت توسعه و البته رفاه! این روز‌ها مشخص شدن وضعیت بنزین از نان شب واجب‌تر به نظر می‌رسد. در کشوری که همه دنبال یک سوژه ناقابل برای افزایش قیمت اجناسشان می‌گردند، افزایش قیمت بنزین یکی از بهترین و کم‌دردسر‌‌ترین گزینه‌ها است! ماجرا از طرح احمد […]

 

مسعود طاهری

بنزین، با ارزش‌‌ترین فرآورده نفتی است و سوخت توسعه و البته رفاه! این روز‌ها مشخص شدن وضعیت بنزین از نان شب واجب‌تر به نظر می‌رسد. در کشوری که همه دنبال یک سوژه ناقابل برای افزایش قیمت اجناسشان می‌گردند، افزایش قیمت بنزین یکی از بهترین و کم‌دردسر‌‌ترین گزینه‌ها است!

ماجرا از طرح احمد توکلی به مجلس شروع شد. نماینده تهران در طرحی که فروردین‌ماه امسال به صحن علنی مجلس برد، خواستار افزایش قیمت بنزین شد. این طرح خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌شد و با اصلاح بندهایی ۲۴ فروردین ماه امسال به تصویب مجلس رسید.

یکی از بندهای جنجالی طرح توکلی جایی بود که قیمت سوخت تقریباً به دو برابر قیمت فعلی می‌رسد و جنجالی‌تر وقتی بود که اگر راننده خودرو، کارت سوختش را به هر دلیل همراه خود نداشت، باید معادل قیمت بنزین به جایگاه سوخت نیز پول پرداخت می‌کرد. همچنین از تاریخ الزامی‌شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره دولت مکلف شد از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به‌صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های شور اعم از جاده‌ها و خیابان‌‌ها و تأسیسات مربوط به عوارض ایجاد ترافیک را به‌روش مذکور در بند ۵ دریافت نماید.

دولت با ارایه این طرح بلافاصله موضع گرفت و آن را رد کرد چرا که براساس قانون، قیمت فرآورده‌های نفتی به منظور مصارف داخلی باید حتماً به تصویب دولت برسد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم اعلام کرد که دو نرخی کردن بنزین فساد‌آور است و وزارت نفت نه تنها مخالف دونرخی کردن بنزین بلکه با دونرخی کردن هر فرآورده نفتی نیز مخالف است.

البته زنگنه گفت که در صورت تصویب مجلس، دولت ملزم به اجرای آن است اما مضرات این طرح از مزایای آن بیش‌تر است.

از طرف دیگر کاظمی معاون زنگنه و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با اعلام این‌که فعلاً نیازی به استفاده از کارت سوخت نیست، مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرد.

نوبخت سخنگوی دولت نیز در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام این‌که دولت همچنان مخالف دونرخی شدن بنزین است و آن را فسادآور می‌داند، گفت هنوز حکمی از مجلس برای اجرای آن توسط دولت دریافت نشده است.

این درحالی است که برخی منابع آگاه از نهایی‌شدن دو قیمت ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ تومان برای اجرا خبر می‌دهند.

 

حال با توجه به این‌که مدت‌ها است از کارت سوخت استفاده نمی‌شود و طبق اعلام رسمی وزارت نفت در سال گذشته رشد بنزین تنها یک درصد رشد داشته است، (۴ درصد کم‌تر از پیش‌بینی)، باید پرسید که مجلس با چند نرخی کردن قیمت بنزین دنبال چیست؟ و حفظ میراثی غلط واقعاً به چه قیمتی؟