خوش آمدید به بزرگ‌ترین قرنطینه تاریخ!

خوش آمدید به بزرگ‌ترین قرنطینه تاریخ! مسعود طاهری خفاش، مورچه‌خوار، تولد یک ویروس کشنده، پنهان کاری کشور چین برای سرپوش گذاشتن روی آن از ترس تضعیف اقتصاد خود و در نهایت شیوع بزرگ‌ترین اپیدمی‌ قرن در ایران و جهان! کافی است دست خود را به روی سطحی آلوده بگذارید و سپس آن را ناخواسته به […]

خوش آمدید به بزرگ‌ترین قرنطینه تاریخ!

مسعود طاهری

خفاش، مورچه‌خوار، تولد یک ویروس کشنده، پنهان کاری کشور چین برای سرپوش گذاشتن روی آن از ترس تضعیف اقتصاد خود و در نهایت شیوع بزرگ‌ترین اپیدمی‌ قرن در ایران و جهان! کافی است دست خود را به روی سطحی آلوده بگذارید و سپس آن را ناخواسته به چشم، دماغ یا دهان خود بکشید تا با بزرگ‌ترین ویروس کشف شده قرن مواجه شوید!

مخوف‌ترن ویروس قرن کارش را از بدن‌درد آغاز می‌کند؛ سردرد، حالت تهوع، استخوان درد شدید، تنگی نفس و در نهایت درگیری ریه‌ها مراحل بعدی این ویروس هستند. در واقع کرونا یکی از انواع آنفلوانزاهاست با این تفاوت که علائم آن در ناقل بیماری بین دو هفته تا ۲۰روز خود را نشان می‌دهد. اما همچنان مهم‌ترین مشکل در درمان این ویروس آن است که به‌رغم تلاش‌ها دارویی برای درمان قطعی این ویروس فعلاً وجود ندارد و مبتلایان باید امیدوار باشند تا با حضور در قرنطینه بتوانند با این ویروس کشنده مبارزه کنند.

آمارها حاکی از شیوع این ویروس کشنده در تمامی ‌قاره‌هاست و به‌رغم تمامی‌تلاش‌ها همچنان روند شیوع آن به صورت تصاعدی در حال افزایش است. براساس آخرین اطلاعات سازمان بهداشت جهانی تاکنون ۲۰۶ کشور جهان درگیر شیوع ویروس کرونا شده‌اند و تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان، تا صبح پانزدهم فروردین(دیروز) از مرز یک میلیون نفر و تعداد قربانیان این ویروس نیز از مرز ۵۳ هزار نفر عبور کرده است! آمریکا صدرنشین کشورهایی است که مبتلا به این ویروس است به طوری که بیش از ۲۴۰ هزار نفر در این کشور تاکنون به این بیماری گرفتار شده‌اند. در اروپا نیز همچنان ایتالیا صدرنشین مبتلایان است و در دیگر قاره‌ها نیز تلاش‌ها برای کم کردن تلفات ادامه دارد.

از شروع همه‌گیری این ویروس بارها پزشکان توصیه کرده‌اند که برای قطع زنجیره انتقال آن بهترین راه در خانه ماندن است. همچنین مقامات ارشد کشور، هنرمندان و از همه مهم‌تر پزشکان و پرستاران نیز از مردم خواستند تا با خانه ماندن بتوانند تعداد مبتلایان را کاهش دهند اما شواهد حاکی از آن بود که به‌رغم تمام هشدارها همچنان بودند خانواده‌هایی به مسافرت رفته و ناقل این بیماری خطرناک شدند! جالب آن که بسیاری از همین افراد حضور فعالی نیز در شبکه‌های مجازی دارند اما به‌رغم آن که همگان را ترغیب به ماندن در خانه کرده بودند، خود آن را رعایت نکردند!

از همه این موارد که بگذریم نمی‌توانیم از نقش بی‌بدیل سپیدپوشان جامعه بگذریم. همانان که با گذشتن از جان خود به مقابله با مخوف‌ترین بیماری قرن رفته‌اند و به‌رغم بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای درمان این ویروس همچنان جان خود را بر کف نهاده و به یاری مبتلایان شتافته‌اند. پزشکان و پرستارانی که گاهی فیلم‌هایی از رقص و پایکوبی‌شان برای ایجاد روحیه نزد بیماران و هم‌قطاران خود در فضای مجازی پخش می‌شود، باید به این عزیزان دست‌مریزاد گفت و امیدوار باشیم تا با کشف درمان قطعی درمان این ویروس شر بزرگی که به وجود آمده دست از سر همه بردارد تا آنان نیز بتوانند با همچون دیگر اقشار مردم کمی‌استراحت کنند و بعد از عیدی که برای آنان جز خستگی چیزی به همراه نداشت بتوانند ثمره دسترنج خود را دریافت کنند.

در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که به‌رغم توصیه‌ها برای خانه ماندن مردم در ایران و سایر نقاط جهان، دولت‌ها باید به فکر میلیاردها انسانی باشند که محتاج نان شب خود هستند. انسان‌هایی که به قول آنجلا مرکل صدراعظم آلمان تنها یک عدد نیستند و باید برای نجاتشان اقدام کرد و شایسته است تا دولت نیز هر چه زودتر نسبت به این موضوع فکری اساسی کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین جلسه هیأت دولت اعلام کرده که روز ۲۰ فروردین دولت تصمیم نهایی خود را درباره این ویروس می‌گیرد. ویروسی که با شیوع خود میلیون‌ها نفر را از کار بیکار کرده است و این در شرایطی است که وضعیت اقتصاد کشور، یکی از بحرانی‌ترین مقاطع خود را پشت سر می‌گذارد؛ در حال‌حاضر که در حال مطالعه این مطلب هستید، هستند میلیون‌ها نفر در کشورمان که ویروس کرونا وضعیف وخیمشان را وخیم‌تر کرده و امان از آنان بریده است و چشم انتظار دولت هستند تا برایشان فکری عاجل کند.

به هر شکل کرونا ویروس فعلاً مهم‌ترین دغدغه همه دولت‌هاست و همه جهان در حال تلاش برای کشف درمانی قطعی برای این بیماری است و خانه ماندن و قرنطینه خانگی میلیاردها نفر در جهان، آواز خانی مردم در بالکن و پشت‌بام خانه‌ها در جای‌جای جهان نشان از بزرگ‌ترین قرنطینه تاریخ دارد؛ قرنطینه‌ای که نشان از آمادگی ملت‌های جهان برای مبارزه با این ویروس کشنده دارد؛ پس به بزرگ‌ترین قرنطینه تاریخ خوش آمدید!