درس عبرت از نوع قرارداد فوتبالی!

  مسعود طاهری فوتبال، پرطرفدار‌ترین ورزش در ایران است و همین پرهوادار بودن باعث شده تا حواشی خاص خود را داشته باشد. در کشورمان هر ساله با شروع فصل نقل و انتقالات بازیکنان، سر و صداهای زیادی بلند می‌شود و هواداران متعصب فوتبال در ذهن خود ترکیبی رویایی و ایده‌آل از تیمشان برای فصل بعد […]

 

مسعود طاهری

فوتبال، پرطرفدار‌ترین ورزش در ایران است و همین پرهوادار بودن باعث شده تا حواشی خاص خود را داشته باشد. در کشورمان هر ساله با شروع فصل نقل و انتقالات بازیکنان، سر و صداهای زیادی بلند می‌شود و هواداران متعصب فوتبال در ذهن خود ترکیبی رویایی و ایده‌آل از تیمشان برای فصل بعد ترسیم می‌کنند.

داستان امسال لیگ برتر ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به قول فوتبالی‌ها، بمب‌ها هر از چند گاهی منفجر می شوند. از حضور وحید امیری در پرسپولیس تا کاوه‌رضایی در استقلال، از حضور ادینیهو در تراکتور تا حضور ده‌خسوس در گسترش فولاد و… . در آخر این هواداران هستند که با هر مطلبی در سایت‌ها و نشریات ورزشی خوشحال یا غمگین می‌شوند.

این روز‌ها همچنین غوغایی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام برپاست. در محبوب‌‌ترین شبکه فضای مجازی، هر روز شاهد طعنه‌ها و کنایه‌های هواداران سرخابی به‌هم هستیم. همان‌ها که به خاطر شور و شعف خرید بازیکنان اسمی، برای یکدیگر خط‌ونشان می‌کشند و تیمشان را برتر از دیگری می‌خوانند.

همین تیم‌های بزرگ هر سال زیر ذره‌بین هستند و کوچک‌ترین حرکات مدیریتی و به خصوص قرارداد خرید بازیکنانشان رصد می‌شود. اما وضعیت امسال برخی تیم‌ها به خصوص پرسپولیس درباره قرارداد‌ها به یک معضل تبدیل شده است و بازیکنانی که با باشگاه قرارداد داشتند، یکی‌یکی از پرسپولیس می‌روند. اول کنعانی‌زادگان، مدافع پرسپولیس بود که از طریق همین باشگاه برای کسب تجربه به پرتغال فرستاده شد، سپس درحالی که با این تیم قرارداد داشت، پس از بازگشت از پرتغال برای طی کردن خدمت سربازی به ملوان رفت و در حالی که همگان منتظر حضور در این تیم بودند، وی سر از تیم رقیب سرخ درآورد تا این تیم یکی از ملی‌پوشان خود را از دست بدهد.

پس از آن امور حقوقی باشگاه از وی شکایت کرد اما کنعانی‌زادگان مدعی بود که پس از استعلام از سازمان لیگ تازه متوجه شده که با پرسپولیس قرارداد نداشته و به همین جهت استقلالی شده است! باشگاه از وی شکایت کرد اما سؤال این بود که مگر می‌شود باشگاهی به بزرگی پرسپولیس از قرارداد بازیکن خود تا این حد بی‌اطلاع باشد؟! کنعانی‌زادگان پس از آن در کمال ناباوری در تمرینات استقلال شرکت کرد.

این مسأله‌ با واکنش گسترده طرفداران سرخ مواجه شد. اما حالا خبرهای بدتری هم به گوش رسیده است.

رامین‌رضاییان یکی از ستارگان پرسپولیس نیز با شیوه‌ای عجیب و غریب سر از تیم ریزاسپور ترکیه درآورد! آن هم در حالی که به گفته مسؤولان و مدیر برنامه‌های وی، هنوز یکسال از قرارداد این بازیکن با پرسپولیس باقی مانده بود. در این داستان نیز بندی از قرارداد وی باعث شد تا پرسپولیس به راحتی یکی از تأثیرگذار‌ترین بازیکنانش را از دست بدهد.

در قرارداد رضاییان با پرسپولیس بندی وجود داشت مبنی بر این‌که در صورت عدم پرداخت تمام قرارداد، وی می‌تواند یک طرفه قراردادش را فسخ کند. رامین‌رضاییان نیز براساس همین بند توانست با حضور در سازمان لیگ قراردادش را فسخ و با تیم ریز اسپورترکیه قرارداد ببندد! در حالی که بنا به گفته مسؤولان حقوقی باشگاه پرسپولیس، وی تمام قراردادش را دریافت کرده بود! در این ماجرا نیز رد پای قراردادی ناقص دیده می‌شود. بازهم باشگاه پرسپولیس از وی شکایت کرده ولی همگان می‌دانند که وی با استعلام از کمیته نقل و انتقالات به این تیم ترکیه‌ای پیوسته و بعید است وقتی فدراسیون فوتبال به او اجازه داده، ‌آی‌تی‌سی وی را صادر نکند!

با این دو مثال و با علم به این‌که تغییر فرهنگ، جای تعصب را با پول عوض کرده و اکثر بازیکنان فوتبال با پیشنهادی بهتر حاضرند رنگ پیراهن تیمشان را عوض کنند، می‌توان از وقوع این حوادث جلوگیری کرد. سال‌ها است که باشگاه‌های بزرگ دنیا به همین شیوه رفتار می‌کنند و با بازیکنان خود قراردادهایی سفت و سخت می‌بندند تا بازیکن به‌راحتی نتواند باشگاه را دور بزند.

وقت آن رسیده تا باشگاه پرسپولیس و دیگر باشگاه‌های کشور از باشگاه‌های بزرگ دنیا الگوبرداری کنند. در باشگاه‌های بزرگ دنیا به محض رسیدن قرارداد بازیکن به دو سال با وی قراردادی دیگر امضا می‌کنند تا درصورت سرپیچی بازیکن، وی را با رقمی خوب به‌فروش برسانند، اما در فوتبال ما که به‌نظر فقط پول حرفه‌ای و مدیر برنامه‌های حرفه‌ای دارد، با بازیکنان بالای ۳۰ سال قرارداد ۳ ساله و با بازیکنان جوان یکساله قرارداد می‌بندند!

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بالاخره سنگی بر سر باشگاه‌ها می‌خورد تا رویه عوض کنند یا بازهم هواداران هستند که باید تاوان قراردادهای ناقص را با درگیر شدن با یکدیگر پس بدهند!؟