مدیریت ریسک حقوقی و مهم‌ترین نکات آن

مدیریت ریسک حقوقی و مهم‌ترین نکات آن هدف: آشنایی با مفهوم مدیریت ریسک و خدمات حقوقی مدیریت ریسک «گلن راند» واژگان کلیدی: مدیریت ریسک، تعهد حرفه‌ای، اسناد قرارداد در آفریقای جنوبی، بررسی‌های صورت گرفته توسط یکی از کارگزاران بیمه غرامت حرفه‌ای انجمن مهندسین مشاور آفریقای جنوبی در زمینه ادعاهای ناشی از تعهد حرفه‌ای علیه مهندسین […]

مدیریت ریسک حقوقی و مهم‌ترین نکات آن

هدف: آشنایی با مفهوم مدیریت ریسک و خدمات حقوقی مدیریت ریسک «گلن راند»

واژگان کلیدی: مدیریت ریسک، تعهد حرفه‌ای، اسناد قرارداد

در آفریقای جنوبی، بررسی‌های صورت گرفته توسط یکی از کارگزاران بیمه غرامت حرفه‌ای انجمن مهندسین مشاور آفریقای جنوبی در زمینه ادعاهای ناشی از تعهد حرفه‌ای علیه مهندسین مشاور، نشان داده است که در بروز ادعاهای ناشی از تعهد، یازده عامل زیر بیش از همه نقش داشته‌اند و بنابراین می‌بایست به منظور کاهش ریسک حقوقی از طریق مدیریت صحیح بیش از همه به آنها توجه نموده و آنها را در اولویت قرارداد:

(۱) اغلب اوقات، پذیرش بی‌چون و چرای نقشه‌های طراحی شده توسط کامپیوتر می‌تواند منجر به بروز خطاهای متعدد گردیده و اصلاح آنها نیز بسیار پرهزینه خواهد بود.

(۲) معمولاً، مراجعان و مشورت‌کنندگان یک تصور نادرست و گمراه‌کننده‌ دارند مبنی بر این‌که بازرسی و کنترل تأسیسات و کار پیمانکاران توسط مهندسین مشاور می‌تواند به نوعی کیفیت کار‌ها را تضمین نماید.

(۳) همچنین، یک تصور گمراه‌کننده و خطرناکی وجود دارد مبنی بر این‌که مهندسین مشاور، مسؤول و ضامن کیفیت اقلام تهیه شده از منابع خاصی هستند. می‌بایست با این دو تصور و تلقی نادرست به‌طور جدی مقابله نمود.

(۴) اغلب اوقات، نقشه‌های معماری غیرعادی منجر به مشکلات ساختاری گردیده و اغلب اوقات این مهندس مشاور است که مسؤول تبعات و نقایص ناشی از آن معرفی می‌شود. چنین نقشه‌هایی نیازمند صرف توجه خاص و ویژه هستند.

(۵) در صورتی که یک پروژه مستلزم انتصاب مشاوران فرعی یا پیمانکاران فرعی توسط مشاور اصلی از سوی مراجع باشد، می‌بایست در اسناد قرارداد به‌طور دقیق، مسؤولیت‌ها و روابط حقوقی همه طرفین تعریف گردد و به علاوه، مهندسین مشاور نیز باید از پذیرش مسؤولیت و تعهد، چه به صورت ضمنی و چه صریح، در قبال کار دیگران اجتناب نمایند.

(۶) ارایه مشاوره رایگان می‌تواند خطرناک باشد و نباید به هیچ عنوان صورت گیرد مگر در صورتی که دقت و مهارت کافی اعمال گردد، حداقل در سطح معمول و متعارف انتصابات دارای حقوق و دستمزد.

(۷) در صورتی که هر یک از اسناد قرارداد دارای شرایط غیرعادی باشند که در صنعت ساخت و ساز و حرفه مشاوره، نامعمول و غیرمتعارف باشند، دقت و توجه خاص و ویژه باید مبذول گردد.

(۸) همه اسناد قرارداد و انتصاب می‌بایست به دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا اطمینان حاصل گردد که هیچ‌گونه ضمانت و تعهد ضمنی از جانب مهندس مشاور ارایه نشده باشد در این خصوص، مشاوران ریسک حقوقی «گلن راند» به اعضا مساعدت و یاری خواهند رساند.

(۹) مراقب دستورات مبهم مراجع باشید. زمان صرف شده و دقت صورت گرفته در مرحله انتصاب می‌تواند مانع بروز مشکلات بعدی به سبب تصور فرضیات نامعقول گردد. همه توصیه‌ها و دستورات را به صورت مکتوب دریافت و تأیید نمایید.

(۱۰) انجام تغییرات در نقشه‌ها طی مرحله ساخت، یک عامل عمده و متداول برای بروز و شکل‌گیری ادعاهای ناشی از تعهد به شمار می‌آید. به منظور پیشگیری از بروز خطاهای ناشی از بازبینی و کنترل ناکافی، این‌گونه از تغییرات می‌بایست با دقت و توجه بسیار زیادی اعمال گردند.

(۱۱) استفاده از نقشه‌های جایگزینی که توسط پیمانکاران ارایه می‌گردند می‌تواند تبعات و عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. یک بار دیگر تکرار می‌کنیم، در زمان تصمیم‌گیری جهت پذیرش نقشه‌های جایگزین، می‌بایست تعهد و مسؤولیت نسبی همه طرفین قرارداد به‌طور دقیق برای مراجع (مشورت‌گیرنده) تبیین و تشریح گردد.

منبع:

یادداشت مشورتی شماره (۲-۹۵)

بازبینی شده در ژانویه (۲۰۰۴)

مهندسین مشاور آفریقای جنوبی

 

وابسته به FIDIC