کاربرد RFID در شهر الکترونیک (مطالعه موردی کاربرد در خودرو)آخر

کاربرد RFID  در شهر الکترونیک (مطالعه موردی کاربرد در خودرو)آخر زهرا لهسایی دکتر درودچی قسمت اول مقاله «کاربرد RFID  در شهر الکترونیک (مطالعه موردی کاربرد در خودرو)» در شماره ۲۲۳۹ روزنامه مناقصه‌مزایده به چاپ رسید. آخرین قسمت این مقاله، هم‌اکنون از نگاهتان می‌گذرد. ۱۳-سیستم عوارض خودرو سالیانه و عوارض جاده ای یک‌سری  از مشکلاتی که […]

کاربرد RFID  در شهر الکترونیک (مطالعه موردی کاربرد در خودرو)آخر

زهرا لهسایی

دکتر درودچی

قسمت اول مقاله «کاربرد RFID  در شهر الکترونیک (مطالعه موردی کاربرد در خودرو)» در شماره ۲۲۳۹ روزنامه مناقصه‌مزایده به چاپ رسید. آخرین قسمت این مقاله، هم‌اکنون از نگاهتان می‌گذرد.

۱۳-سیستم عوارض خودرو سالیانه و عوارض جاده ای

یک‌سری  از مشکلاتی که اکنون در مناطق شهرداری وجود دارد افزایش حجم مراجعه کنندگان و کاهش خدمات به مراجعین می‌باشد یک‌سری از این مراجعین جهت پرداخت عوارض خودرو به مناطق شهرداری مراجعه می‌کنند که موجب ازدحام و کندی کار و اتلاف وقت شهروندان می‌شود اما با استفاده از برچسب های هوشمند این سری مراجعان را از مناطق شهرداری می‌توان حذف نمود که موجب یک‌سری صرفه‌جویی‌هایی می‌گردد. با نصب پایانه های عوارض خودرو در سطح شهر و اتصال برچسب‌خوان‌ها به سرور مرکزی که اطلاعات خودرو به همراه مشخصات کامل آن قبلاً در آن ذخیره شده است و به هر خودرو یک ID منحصر به فرد اختصاص داده شده است با عبور هر خودرو و ارسال سیگنال به برچسب‌خوان، reader اطلاعات را به مر کز می‌فرستد  و سپس اطلاعات کامل خودرو بازیابی می‌شود و میزان عوارض پرداخت نشده حساب می‌گردد و این میزان از حساب صاحب خودرو کسر می‌گردد  و در نهایت یک تاییدیه از پرداخت عوارض پرینت گرفته شده و به صاحب اتومبیل به طور اتوماتیک تحویل می‌گردد و در صورتیکه در حساب صاحب  اتومبیل به میزان کافی پول نباشد تایید نمی‌شود. جهت چک کردن حساب مانند سیستم‌های ATM برخورد می‌شود شماره حساب صاحب اتومبیل به همراه نوع حساب و بانک در tag  ذخیره شده این برچسب‌خوان‌ها به سرور بانک مرکزی نیز متصل می‌باشد و با ارسال این اطلاعات به بانک از میزان  موجودی حساب   مطلع می‌گردند. همچنین با نصب این پایانه‌ها در جاده‌ها می‌توان وصول عوارض جاده ای را خودکار نمود این فرستنده با استفاده از تکنولوژی AVI ( Automate Vehicle Identification) به جمع‌آوری عوارض عبور می‌پردازند. Reader شماره های ID منحصر به فرد فرستنده‌ها را ضبط می‌کنند.

فناوری برچسب هوشمند در سال ۱۹۹۲ در سیدنی در سیستم‌های پرداخت عوارض خودرو  استفاده می‌شده سیستم‌های امروزی که برای پرداخت عوارض در دسترس می‌باشند شاملEZpass ,Ipass ,SUNpass  می‌باشد این سیستم‌ها به کارت‌های اعتباری لینک شده و اجازه تغییر اطلاعات را می‌دهند.

وقتی که هر وسیله نقلیه به راه ورودی عوارضی وارد می‌شود ، آنتن، شماره را از طریق فرستنده نصب شده در شیشه جلوی اتومبیل می‌خواند. پس از عبور وسیله نقلیه ، عوارض از حساب کاربر کم می‌شود و بازخورد آن تهیه شده و برای راننده توسط نمایش الکترونیکی یا چراغ‌ها نشان داده می‌شود. اگر یک وسیله نقلیه فرستنده نداشته باشد سیستم تشخیص تخلف وی را تشخیص داده و دوربین‌ها از وسیله نقلیه فیلم می‌گیرند. سیستم‌هایی مانند Virginia’s Smart Tag یا E-Z pass با راننده از طریق چراغ‌ها در قسمت عوارضی ارتباط برقرار می‌کنند. چراغ سبز به معنی حرکت و حساب کاربر را نمایش می‌دهد. راننده همچنین می‌تواند با چراغ زرد حرکت کند ولی چراغ زرد نشان دهنده پایین بودن حساب کاربر است و نیاز به شارژ دارد. چراغ های قرمز، آبی یا سفید نشان دهنده این است که در حساب مقدار کافی وجود ندارد یا یک مشکل در فرستنده است مثلا ضعیف شدن باتری تگ ، بنابراین سیستم نمی‌تواند کار کند. اگر در حساب شخص مقدار کافی وجود نداشته باشد یا به هر علتی مشکلی پیش آمده باشد چراغ قرمز و اجازه عبور داده نشود و می‌توان یک پیغام کوتاه حاوی اشکال به وجود آمده برای راننده ارسال شود.  ارتباطات بسیار ساده و آسان است. اصولاً از تگ Passive ، RFID مانند Technologies’ Intellitag که بر روی شیشه جلوی اتومبیل نصب می‌شود برای جمع‌آوری عوارض بزرگراه‌ها ، پارکینگ‌ها استفاده می‌شود. تگ ۱٫۸۱x3.11×0.51 inch است و بر روی یک لایه نرم و قابل انعطاف ساخته شده که دارای یک چسب برای نصب آسان است. در عمل رنج فرکانس آن ۹۱۵ MHZ می‌باشد و با فاصله حدود ۱۳  feet(حدود ۴ متر)  می‌تواند به درستی و با دقت عمل کند.  بنابراین دیگر نیازی به گیشه مخصوص نیست و بدون دخالت انسان از حساب کاربر کسر می‌گردد و این بسیار مفید خواهد بود برای مناطقی که حضور انسان و مامور مخصوص دریافت عوارض سخت می‌باشد مانند کویر و دیگر نیازی به مامور برای شیفت شب نمی‌باشد.

۱۴-رد یابی وسایل حمل و نقل عمومی

با الصاق برچسب های اشاره شده بر روی ناوگان اتوبوسرانی و نصب مانیتورهایی مناسب در ایستگاهها زمان ورود اتوبوس‌ها  به ایستگاه به طور دقیق قابل پیش بینی خواهد بود توسعه این تکنولوژی در اتوبوسرانی کار زمانبندی و کنترل حرکت  اتوبوس‌ها و به دنبال آن افزایش سرعت خدمت دهی و کاهش معضلات ترافیکی را به همراه خواهد داشت. همچنین می‌توان از این سیستم‌ها در ردیابی وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی‌ها و اتوبوسها و تعیین مکان دقیق آنها استفاده نمود و این کار مبالغ قابل‌توجهی در زمینه بازرسی خطوط مذکور صرفه جویی صورت خواهد گرفت همچنین می‌توان در ردیابی کانتینرها و ماشین های حمل زباله و کنترل و مدیریت آنها استفاده کرد این کار برنامه‌ریزی و تخصیص بهینه ناوگان و همچنین اطلاع‌رسانی بروز به مشتریان را امکان‌پذیر می‌کند. برای این عملیات از تگ‌ها‌ی active  با باند فرکانسی ۸۵۰-۹۵۰  و برد ۳۰-۵۰ فوت استفاده می‌شود  این تگ‌ها‌ دائم در حال ارسال سیگنال می‌باشند و اطلاعات آنها توسط نزدیکترین reader خوانده و به مرکز فرستاده می‌شود. به طور مثال برای اطلاع ازمکان اتوبوسهای  با توجه به این‌که که هر اتوبوس دارای یک کد منحصر به فرد می‌باشد و این کد برای تگ خوانها قابل تشخیص است.

شکل ۱۰:نمونه ای در خیابان

۱۵-جلوگیری از سرقت اتومبیل

امروزه بسیاری از خودروها به سیستم‌های کنترل دسترسی و کنترل از راه دور باز و بسته کردن درب خودرو مجهزند سوئیچها عموماً دارای یک تگ مخفی و چیپ کنترل‌کننده هستند هنگامی که سوئیچ در جای خود قرار می‌گیرد  تگ داخل آن ارزیابی شده و تنها زمانی خودرو روشن می‌شود که کد صحیح قرائت شده باشد طبق اعلام گارتز در سال ۱۹۹۹ بیش از ۵۰درصد چیپهای RFIDبا فرکانس کم‌تر از ۱۲۸khz برای این کاربرد استفاده شده‌اند و در سال ۲۰۰۱ ۶۰ میلیون تگ برای این منظور  به فروش رسیده است در آینده این مسیر به سمت کاربرد سیستم های غیر فعال ورود بدون  کلید PKE تغییر جهت خواهد داد این سیستم از یک تگ RFID استفاده می‌کند تا زمانی که مالک خودرو دستگیره در را لمس می‌کند قرائت می‌شود.

برای این کار یک reader در اتومبیل تعبیه می‌شود و یک برچسب RFID که در داخل کلید قرار میگیرد  (یک برچسب passive با فرکانس LF )و برچسب‌خوان به سیستم روشن کننده اتومبیل متصل است و و قادر به شناسایی id  موجود در تگ می‌باشد و تا زمانی که کلید مورد نظر، نباشد ماشین روشن نمی‌شود همچنین می‌توان برای reader تعریف کرد که نسبت به RIFD موجود در گواهینامه یا کارت شناسایی راننده عکس‌العمل نشان دهد و تنها زمانی که راننده گواهینامه خود را به همراه دارد ماشین روشن شود و یا اگر چندین نفر از یک اتومبیل استفاده می‌کنند می‌توان id  موجود در RFIDگواهینامه هر کدام را برای reader تعریف نمود البته برای تغییر دادن اطلاعات reader  نیاز به یک رمز عبور می‌باشد که این رمز عبور تنها در اختیار صاحب اصلی اتومبیل می‌باشد بدین صورت می‌توان از سرقت اتومبیل توسط افراد ناشناس جلوگیری کرد.

۱۶-محاسبه زمان سفر

 با استفاده از این فناوری مدت زمان سفر اتومبیل قابل اندازه گیری است و می‌توان  زمانی را که یک اتومبیل به مقصد می‌رسد را محاسبه کرد این فناوری برای سیستم حمل و نقل کانتینرها و تنظیم زمان سفر در زنجیره تامین کاربرد دارد . برای این کار از تعدادی reader  که در فاصله مشخصی از یکدیگر در کنار جاده نصب شده‌انداستفاده می‌شود. این فرستنده های کنار جاده با استفاده از تکنولوژی AVI ( Automate Vehicle Identification )به اطلاعات دسترسی می‌یابند. یکبار که  شماره ID وسیله نقلیه توسط reader های کنار جاده خوانده شد آن عدد به رمز تبدیل می‌شود به سرور FDOT فرستاده می‌شود و به طور موقت ذخیره می‌گردد. دورتر reader بعدی همان شماره ID تگ را خواهد خواند دوباره به رمز تبدیلش می‌کند و اطلاعات آن را به سرور می‌فرستد. بعد از دریافت توسط سرور از دو reader جدا ، زمان سفر را محاسبه ، ذخیره می‌کند و شماره ID رمز شده را دور می‌اندازد. اولین reader‌ها در اواسط ۲۰۰۴ در فلوریدا نصب شده‌اند. Reader‌ها در حدود نیم مایل کنار اتوبان قرار گرفته و علاوه بر تعیین مدت زمان و سفرها، جریان داده‌ها را به قسمت مربوط به نظارت بر ترافیک در بخش حمل ونقل فلوریدا ارسال می‌کردند برای این کار از همان تگ‌ها‌یی که در پرداخت عوارض مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. تگ RFID از نوع Active مانند e-Plate’s e-tag رنج وسیعتری را ارایه می‌دهد. یک reader تک می‌تواند در آن واحد ۱۲ عدد از تگ‌ها‌ را که بر روی ماشین‌ها نصب شده‌اند در حال حرکت در هر سرعتی و یک فاصله بیش‌تر از ۱۰۰ متر شناسایی کند. سیستم امنیتی آن دارای قسمت رمزگذاری ۱۲۸ بیتی می‌باشد.

۱۷-ایجاد سیستمهای اعلام خطر در اتومبیل

استفاده از یک برچسب هوشمند RFID در تایر اتومبیل که وقتی باد لاستیک کم میشود یا مشکلی به وجود میآید، به راننده هشدار داده و از بروز تصادف  و پنچری جلوگیری میکند. ویا زمانی که درب اتومبیل در هنگام حرکت باز است یک اخطار به راننده داده می‌شود. زمانی که تعداد نفرات و میزان بار موجود در اتومبیل بیش‌تر از ظرفیت می‌باشد به راننده اخطار داده می‌شود با نصب یک دوربین هوشمند در جلوی راننده که  در صورت خواب آلودگی سیستم هوشمند تشخیص داده و یک اخطار به راننده می‌دهد و او را از حالت خواب آلودگی بیرون می‌آورد مثلاً یک موسیقی پخش می‌شود این امر موجب کاهش بسیاری از تصادفات رانندگی در هنگام شب و خواب آلودگی راننده می‌شود. برای تمام این کارها از تگ‌ها‌ی passive  ارزان قیمت می‌توان استفاده کرد.

۱۸-کاربرد در کارخانه

پلاک الکترونیکی خودرو این امکان را ایجاد می‌کند که هر خودرو با یک شماره شناسایی واحد(VIN) که بر برچسب RFIDمتصل شده به خودرو نوشته می‌شود شناخته شود این کاربرد می‌تواند به عنوان یک سیستم حلقه بسته درنظر گرفته شود به طور نمونه  در مواقعی که نیاز است کلیه خودروهای مستقر در کارخانه شناسایی و مکان یابی شوند تا مشتریان بتوانند به راحتی خودرو خود را بیابند این سیستم با استفاده از تگ‌های فعال و به همراه یک سیستم قرائتگر به خوبی پاسخگوست همچنین این برچسب‌ها می‌توانند به منظور ذخیره کردن اطلاعات مورد نیاز صادر کننده پروانه و مجوز خودرو به کار روند.

مثال

–  شرکت BMW اطلاعات شخصی دارنده خودرو را بر یک تگ RFID در سوئیچ خودرو ذخیره می‌کند

–  شرکت فولکس برای مکان یابی محصولات نهایی خود از تگ‌های فعال استفاده می‌کند و زمانی که خودرو به فروش می‌رسد و تحویل خریدار می‌گردد تگ را از آن جدا می‌کند.

۱۹-تکنولوژی و امنیت

۱۹-۱-امنیت

یکی از علل مخالفت با شناسایی برچسب هوشمند سرقت اطلاعات است. خواندن اطلاعات محموله های در حال جابه‌جایی توسط رقبا یا سارقان، شناسایی افراد و خواندن اطلاعات حساب‌های مالی آنها از طریق قرائت شناسه‌های مندرج در کارت‌های اعتباری  یا شناسایی همراه آنها تنها چند نمونه از آسیب پذیری این فناوری است.

خواندن تگ‌های غیر مجاز، استراق سمع، ردیابی، تصادف تگ‌ها، ویروس و کرم‌ها از جمله موارد امنیتی در تگ‌ها هستند با توجه به این‌که اطلاعات شخصی ذخیره شده در تگها بسیار مهم می‌باشند لذا راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است تصدیق هویت   tag, reader  یکی از این راه حل‌ها می‌باشد.

استراق سمع به معنی آن است که  شخص سومی که در محدوده عملکرد تگ یا reader قرار دارد می‌تواند اطلاعات موجود درآن را بازیابی کند.

 سیستم های RFID ارزان قیمت ریسکهای امنیتی قابل توجهی را به همراه دارند، بخصوص که بخاطر هزینه پایین  کانال‌های ارتباطی نامطمئنی وجود دارد و ارتباط بین تگ‌ها و خواننده از امنیت کافی برخوردار نیست ابزارهایی برای جعل هویت تگ‌ها یا خوانندگان طراحی شده است Cloning یکی از آنها است که موجب تولید تگی با لیبل RFID می‌شود که مشخصه های یک تگ مجاز را می‌تواند داشته باشد. تگ‌ها‌ی کلاس ۱ EPC مکانیزمی برای جلوگیری از Cloning ندارند، زیرا تگ‌ها‌ دارای یک بیت ساده ذخیره برای انتقال اطلاعات می‌باشد و در صورت درخواست هر خواننده ای رشته ای از بیت‌ها را انتقال میدهد. با وجود این‌که قابلیت این را دارد که جستجو و تطبیق تگ های مجاز را از غیر مجاز تشخیص دهد ولی نمی‌توان بین تگ‌های کپی شده و اصل آنها تفاوتی را قائل شد. برای حل این مشکل باید سیستمی امنیتی بوجود بیاید تا امکان اثبات درست و اصل بودن را بوجود بیاورد. هدف سیستم شناسایی در RFID جلوگیری از شبیه سازی تگ‌ها‌ی مجاز توسط یک حمله دقیق می‌باشد. با سیستم شناسایی کپی کردن تگ‌های مجاز و سوء استفاده از آنها ناممکن می‌شود.

خوانندگان مجاز و تگ‌های قانونی

عبارت مجاز در رابطه با خوانندگان یا درخواست‌کننده‌هایی به کار می‌رود که در بانک اطلاعاتی سیستم RFID ثبت شده‌اند و مکانیزم امنیتی خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است تا بتوانند به منابع سیستم دسترسی پیدا کنند. عبارت قانونی به تگ‌ها‌یی اطلاق می‌شود که در بانک داده های سیستم RFID ثبت شده‌اند. اگر خواننده ای مجاز نباشد به آن خواننده غیر مجاز اطلاق می‌شود ولی تگی که قانونی نباشد به عنوان تگ متقلب شناخته می‌شود. اگر تگی برای مصارف دیگری کپی شود به تگ کپی شده همنوع اطلاق می‌شود.

۱۹-۲-سرویسهای امنیتی شامل

Confidentiality قابلیت اعتماد تنها تگ‌ها‌ و خواننده های مجاز سرویس ارایه کنند

 Integrity درستی اطمینان از این‌که اطلاعات در میانه راه تغییر نکرده است

Authentication تصدیق اطمینان از این‌که اطلاعات از یک منبع درست رسیده

Non- reputation انکار ناپذیری اطمینان از این‌که اطلاعات فرستاده شده و دریافت شده

Access control کنترل دسترسی و کنترل این‌که تنها افراد مجاز به اطلاعات دسترسی دارند

Availability در دسترس بودن اطمینان  از این‌که در زمان مورد نیاز در دسترس است

پیشنهاد اولیه جهت برطرف کردن مشکل

*      ازکارانداختن تگ در زمان وارسی

*      پاک کردن کد واحد در زمان وارسی

*      محدود کردن و تشخیص خواندن غیر مجاز

*      از یک رمزنگاری قوی برای تشخیص تگ‌ها‌ استفاده شود

۱-ارسال محتوا

۲-رمزنگاری کلید عمومی

*      امضای دیجیتال

 برای این کار از روش رمزنگاری نامتقارن استفاده می‌شود که از دو کلید به جای یک کلید استفاده می‌شود در این سیتم هر شخص یک جفت کلید دریافت می‌کند که یکی کلید عمومی نام دارد و دیگری کلید اختصاصی. کلید عمومی برای اطلاع عموم منتشر می‌شود  ولی کلید اختصاصی محرمانه نگه داشته می‌شود به این ترتیب دیگر نیازی نیست که فرستنده و گیرنده از یک کلید محرمانه مشترک استفاده کنند بلکه تمام ارتباطات از طریق کلید عمومی انجام می‌شود و نیازی به ارسال کلید اختصاصی نیست  در این سیتم احتیاجی به برقراری یک کانال ارتباطی مطمئن نیست بلکه تنها لازم است که کلیدها به روش مطمئن به کاربرها اختصاص یابند.در سیستم رمز نگاری نامتقارن کلید اختصاصی دارای یک رابطه ریاضی با کلید عمومی است  بنابراین با به دست آوردن کلید اختصاصی از روی کلید عمومی می‌توان این سیستم رامورد حمله قرار داد. روش متداول برای مقابله با این مشکل آن است که مسئله به دست آوردن کلید اختصاصی از روی کلید عمومی را تا حد امکان مشکل کنیم به عنوان مثال بعضی سیستم‌ها مانندRSA بر اساس یک تجزیه یک عدد بزرگ به عوامل اول  طراحی شده اند.به عنوان مثال فرض کنید A می‌خواهد یک نامه محرمانه به B بفرستد برای این کار ابتدا A  کلید عمومی B را در فهرست موجود پیدا می‌کند و با استفاده از آن نامه را رمز نگاری می‌کند B پس از دریافت نامه از کلید اختصاصی‌اش برای رمز گشایی و خواندن نامه استفاده می‌کند. به این ترتیب به جز B هیچ کس نمی‌تواند این نامه را رمزگشایی کند زیرا فقط B  کلید اختصاصی خودش  را می‌داند.

۳-رمزنگاری بیضی و منحنی

یک سری از عددهای کاملاً رندوم در تگ وجود دارد که تگ را با شماره های ذخیره شده در پایگاه داده امن match می‌کند.

بعضی اعتبار یک تگ را برای خواننده تایید می‌کند و بعضی اعتبار یک خواننده را برای تگ تایید می‌کند بعضی هم ممکن است تغییرات در تگ‌ها‌ را تشخیص دهند که مانع از ردیابی محتوای آنها می‌شود از روش XOR برای تغییر دادن اطلاعات استفاده می‌شود تا از استراق سمع جلوگیری شود یک پشتیبانی قوی برای تصدیق نیاز است.

۲۰-بررسی نقش عوامل کلیدی در موفقیت پروژه های پیاده‌سازی RFID

فرایند پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی برRFID پیچیده‌تر از آن است که بتوان تنها با دیدگاه تکنولوژیک آن را اداره کرد.

یکی از دلایل برخواسته از تجارب قبلی آن است که پیاده‌سازی فناوری های نو می‌تواند به ایجاد تغییراتی در ساختار و عملکرد سازمانها منجر شده و از این رو  با مقاومت افراد مواجه میشود. برای کاهش مقاومت باید مدیریت تغییر مد نظر قرار گیرد. البته مدیریت تغییر خود شامل مباحث متفاوتی مانند تغییر در فرهنگ سازمانی، تغییر در جریان های کاری، مهندسی مجدد فرایندها می‌باشد.

منابع پروژه‌ها و سازمان‌ها محدود است و سرمایه‌گذاری در زمینه پیاده‌سازیRFID بسیار پر هزینه است. تخصیص منابع از وظایف اصلی مدیران است و بسیار مهم است که مدیریت به طور هدفمند عمل تخصیص منابع را انجام دهد. برای این منظور ضروری است این مدیران از پتانسیل‌ها و محدودیتهای زیر ساخت لازم برای پیاده‌سازی فناوری RFID، فعالیتهای رقبا و پتانسیل‌های فناوری های نوظهور موثر مطلع باشند. با وجود این دانش‌ها ایشان بهتر می‌توانند منابع حاصله از سرمایه گذاری مورد نیاز را ارزیابی کنند و انتظارات واقع‌بینانه‌تری نسبت به آنچه در پی اجرای این فناوری به دست می‌آید، ایجاد نمایند.

بنابراین لازم است مدیران ارشد از آگاهی لازم در زمینه به کارگیری RFID و نیازمندی‌های آن برخوردار باشند  دو محقق به نام‌های Teo &King (1996) نشان دادند که دانش تجاری مدیر سیستم‌های اطلاعاتی عامل کلیدی در تسهیل برنامه ریزی تجاری است. بطوری که حتی در بسیاری موارد دانش اقتصادی مدیر پروژه مهم تر از دانش مدیریت ارشد درباره فناوری است. این امر نشان‌دهنده این واقعیت است که مدیر پروژه پیاده سازی RFID نباید تنها بر جنبه تکنیکی پروژه تمرکز و مهارت داشته، بلکه از تسلط کافی بر طرح کسب‌وکار  مربوطه برخوردار باشد.

۲۱-بررسی وضعیت کاربرد این فناوری در جهان و ایران

در کشور ما موانعی برای بهرهگیری از این فناوری وجود دارد. مهمترین چالش فراروی ما نبود زیرساختهای لازم است. شبکههای مطمئن و قدرتمند، امکانات سختافزاری و نرمافزاری از جمله زیرساختهای لازم برای بکار گیری فناوری RFID هستند که با وجود ضعف در آنها نمیتوان از این فناوری بهره کافی را برد. تولید سختافزارهای لازم در ایران، در مواردی بسیار دشوار و در مواردی نیز دارای هزینه بسیار بالا است که کم‌تر سرمایه گذاری را مجاب به تولید ملزومات RFID میکند. لذا با توجه به جوان بودن این فناوری، میتوان به جایگاهی رسید که طرحها و راهحل‌های ارایه شده توسط مهندسین داخلی به عنوان مرجع کارهای بزرگ مطرح شود.

پرداخت های حمل و نقل و ترابری در بسیاری از شهر های پیشرفته، به کمک این فناوری صورت می‌گیرد. در کانادا برای پیگیری محصولات و موجودات مانند ردیابی احشام و اغنام از تکنیک RFID استفاده می‌شود. شرکتGulf state ، توزیع کنندة خودرو های یک شرکت ژاپنی در آمریکا، سیستم گزارش‌گیری و پیگیری RFID ای در هوستون راه اندازی کرده که با استفاده از آن می‌توان وضعیت امکانات، ابزار و صورت حساب های ۱۹۰۰۰۰ خودروی موجود در منطقه را به سادگی پیگیری کرد. مدتی پیش، پاسپورت‌هایی که براساس فناوری RFID  طراحی شده بودند، به طور آزمایشی در فرودگاه سانفرانسیسکو مورد استفاده قرار گرفتند. متأسفانه دانش مربوط به فناوری RFID در کشور ایران پایین است و از طرفی نیاز صنعت کشور به این فناوری می‌طلبد که افرادی متخصص، به این فناوری، ظرایف، مزایا، امکانات و توانایی های آن به خوبی آشنا شوند و همچنین کاستی‌ها و کمبود های آن را نیز صادقانه به مشتریان ارایه کنند تا بهترین راه حل با کم‌ترین هزینه برای مشتریان پیشنهاد شود.

۲۲-نتیجه گیری

باید دانست که کنارگذاشتن روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سنتی و استفاده از فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین در عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی و اقتصادی، زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری بیش‌تر است. از این رو، به روزآوری و استفاده از فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین در بخش صنعت و بررسی راهکارهای نوین اقتصادی، همواره نیازمند بررسی دقیق و کارشناسانه است تا ضمن تحقق سوددهی پایدار با کم‌ترین هزینه، به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری بهینه نیز دست یافت. مدیران موفق با قرارگرفتن در مسیر تحقیقات و استفاده از علم روز، به‌کارگیری موثر نتایج تحقیقات انجام شده را توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. سیستم RFID با استفاده از تواناییهای خود در پرداخت عوارض و کنترل سرعت و جلوگیری از سرقت و ردیابی اتومبیل و مکانیزه کردن فعالیتها میتواند باعث کاهش هزینهها و  بهبود خدمات  گردد همچنین میتواند با افزایش سرعت و دقت، کاهش زمان پاسخگویی ، کاهش دوبارهکاریها، کیفیت و انعطافپذیری را بهبود بخشد.