کتابخانه علامه شوشتری همواره از سوی مشتاقان مطالعه مورد توجه بوده است

 مسؤول کتابخانه علامه شوشتری کتابخانه علامه شوشتری همواره از سوی مشتاقان مطالعه مورد توجه بوده است   محمدتقی شوشتری معروف به علامه شوشتری یا محقق شوشتری، که در بین مردم شوشتر مشهور به شیخ شوشتری و حاج شیخ بود، یکی از علما و دانشمندان معاصر است که در ساحت حدیث‌پژوهی خدمات ارزنده و بی‌سابقه‌ای انجام […]

 مسؤول کتابخانه علامه شوشتری

کتابخانه علامه شوشتری همواره از سوی مشتاقان مطالعه مورد توجه بوده است

 

محمدتقی شوشتری معروف به علامه شوشتری یا محقق شوشتری، که در بین مردم شوشتر مشهور به شیخ شوشتری و حاج شیخ بود، یکی از علما و دانشمندان معاصر است که در ساحت حدیث‌پژوهی خدمات ارزنده و بی‌سابقه‌ای انجام داده‌است.  وی در شوشتر در زمان حیاتش، مورد مراجعه عموم مردم برای امور دینی بود و بسیاری از عقدهای ازدواج جهت تبرک توسط ایشان جاری می‌شد. در حال حاضر، در اکثر خانه‌های شوشتر تصویر ایشان بر روی دیوار وجود دارد و در بسیاری از مغازه‌ها و اتومبیل‌ها عکس ایشان را به عنوان تبرک قرار می‌دهند. مقبره ایشان همه روزه مورد زیارت مردمان است. وی که به تحقیق و مطالعه علاقه وافر داشت منزل شخصی‌اش، را وقف کتابخانه آستان قدس رضوی نمود تا محلی برای مطالعه و تحقیق باشد. کتابخانه علامه شوشتری در سال ۱۳۷۴ توسط علامه شیخ شوشتری جهت استفاده عموم وقف آستان مقدس حضرت رضا (علیه السلام) گردید و در سالهای مختلف توسعه هایی نیز داشته در حال حاضر این کتابخانه در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و زیر بنایی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع در خدمت دوستداران کتاب و کتابخوانی می باشد. از این‌رو گفت‌وگویی با جناب آقای محمدعلی فرهنگ مسؤول محترم کتابخانه علامه شوشتری در شهرستان شوشتر داشتیم. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

 

آقای فرهنگ، لطفاً درمورد کتابخانه علامه‌شوشتری برای ما بگویید.

کتابخانه از سال ۷۴ افتتاح شده است، از آغاز فعالیت، استقبال خوبی صورت گرفت. دانش‌آموزان یا دانشجویان که می‌آمدند، به همین خاطر شلوغ بود، ما هم و رغبت بیش‌تری داشتیم و وقتی تلاش و اشتیاق اعضا را می‌دیدیم، ما هم با شوق و اشتیاق و تلاش بیش‌تری به فعالیت خودمان ادامه می‌دادیم. اکنون و بعد از ۲۱ سال، کتابخانه وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده است. ساختمان کتابخانه در این سال‌ها تغییراتی داشته و حالا علاوه‌بر ساختمان قدیمی منزل علامه شوشتری که در وسط کتابخانه واقع شده است و کتاب‌های ایشان را در آن‌جا نگهداری می‌کنیم و در واقع موزه محسوب می‌شود، حدود ۱۰ سال پیش دو طبقه ساختمان ساخته‌ایم. قسمتی که حالا بخش خواهران است، قبلاً درواقع بخش برادران بود که دو سال پیش و بعد از ریزش سقف آن قسمت، ناچار و به کمک تنی چند از همراهان و برادرانی نظیر همکار گرامی و عزیز، جناب آقای مخیری، این جابه‌جایی صورت گرفت.

–    آیا کتاب‌های مرجع کتابخانه در خانه علامه شوشتری نگهداری می‌شود؟

خیر. در آن قسمت، کتاب‌های شخصی علامه نگهداری می‌شود. طبق وصیت ایشان، کتاب‌‌ها نباید از آن‌جا بیرون بروند. چرا که ممکن است افرادی نتوانند به مشهد مقدس بروند و استفاده کنند، از این کتاب‌‌ها در اینجا استفاده می‌کنند.

–    کتابخانه شخصی علامه، دارای چند جلد کتاب است؟

کتابخانه ایشان شامل حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ کتاب است.

-عضویت در کتابخانه به چه نحو است؟

در این کتابخانه، از ابتدای تأسیس، قرار بر این شد که اعضا، حتماً باید مدرک دیپلم داشته باشند. یعنی کسی که مدرک دیپلم نداشته باشد، نمی‌تواند عضو کتابخانه ما بشود. با کارنامه قبولی سوم دبیرستان کار خود را شروع کردیم و حالا اعضایی داریم که مدارک بالای تحصیلی دارند.

–    مخزن کتابخانه، شامل چند جلد کتاب است.

در مخازن کتاب، حدود ۳۵ هزار جلد کتاب داریم که شامل همه رشته‌هاست. می‌توان گفت مخزن کتابخانه ما، در حد خوبی قرار دارد و تا حد زیادی شامل و کامل است. تقریباً درمورد تمام رشته‌ها کتاب داریم و خیلی کم پیش‌ می‌آید یکی از اعضا در جستجوی کتابی باشد و ما آن را نداشته باشیم. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، سریعاً به آن رسیدگی می‌شود. از طریق کتابخانه مرکزی کتاب مورد نیاز را تهیه می‌کنیم و در دسترس اعضا قرار می‌دهیم. اساس کار ما، این است.

–    ساعت فعالیت کتابخانه چگونه است؟ آیا به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنید؟!

بله. از ساعت ۷ صبح تا حدود ۱۹: ۴۰ کتابخانه باز است و ما مشغول فعالیت هستیم.

–    مدت زمان امانت هر کتاب چقدر است؟

هر یک از اعضا برای هفته می‌توانند کتاب را در اختیار داشته باشند. چنان‌چه درخواست دیگری برای آن کتاب نباشد، این مدت قابل تمدید نیز است. به جز کتاب‌های مرجع، سایر کتاب‌های کتابخانه شامل این موضوع می‌شوند.

–    برای استفاده کردن اعضا از کتاب‌های مرجع کتابخانه، محدودیت خاصی قائل هستید؟ محدودیت‌هایی شامل سن، تحصیلات، شغل و…

خیر. هیچ محدودیتی برای اعضا وجود ندارد. کتاب‌های مرجع در اختیار تمام اعضا قرار دارند. اما فقط در محیط کتابخانه. به هیچ کدام از اعضا اجازه بیرون بردن کتاب‌های مرجع داده نمی‌شود.

–    کتابخانه چند عضو دارد؟ بیش‌تر اعضا از چه قشری هستند؟

حدود ۱۰ هزار عضو (فعال و غیرفعال) داریم. از تمام اقشار جامعه عضو داریم. دانش‌آموز، دانشجو، کارمند، استاد دانشگاه و…

-به جز کتبی که علامه شیخ شوشتری اهدا کرده‌اند و کتبی که آستان قدس برای تجهیز کتابخانه می‌فرستد، آیا مردم شوشتر هم کتاب اهدا می‌کنند؟!

بله گاهی کتاب‌های هدیه می‌شود که البته در میان آنها، کتب خطی هم مشاهد می‌شود.

آخرین کسی که کتابی اهدا کرد، به یاد دارید.

بله. خودم بودم. به هرحال کتاب باید خوانده شود. تمام کسانی که کتاب‌ اهدا می‌کنند، هدفشان این است که هرچه بیش‌تر کتاب خوانده شود.

-با توجه به گرایش امروزی خصوصاً نسل جوان به استفاده از ابزار الکترونیک، چه فعالیتی برای تهیه نسخه دیجیتال از کتاب‌ها انجام شده است؟

آستان قدس، کتابخانه‌ای تحت عنوان «کتابخانه دیجیتال، راه‌اندازی کرده و در آن تعداد قابل توجهی از کتاب‌ها قرارداده شده است»

-با وجود اینترنت و توجه به این‌که بیش‌تر اطلاعات جوانان از این طریق به دست می‌اید، برای این‌که بچه‌ها جذب کتابخانه شوند، کار خاصی انجام داده‌اید؟

کتابخانه تقریباً در وسط شهر قرار گرفته، از طرفی دانشگاه آزاد قرار گرفته و از سوی دیگر شعبه‌ای از دانشگاه چمران و بدین لحاظ مراجعات زیاد می‌شود. دانشجویانی هم که از شهرهای دیگر هم می‌آیند، در صحبت با دیگران، با کتابخانه ما آشنا می‌شوند.

-به نظر شما فضای فعلی کتابخانه جوابگوی مراجعات هست یا جای گسترش بیش‌تری دارد؟

ملکی برای ملحق شدن به کتابخانه خریداری شده که فعلاً بدون استفاده است ولی مطمئناً در آینده نیاز هست که آن هم مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر زمین مجموعه حدوداً ۱۳۰۰ مترمربع است.

-کتاب مثل طفلی است که نگهداری و نظافتش نیاز به توجه ویژه دارد. آیا این توجه صورت می‌گیرد؟

بله

-اینجا سالن اینترنت برای استفاده مراجعین دارد؟

بله، برای محققین یا کسانی که می‌خواهند در زمینه تهیه پایان نامه فعالیت کنند، وای‌فای در اختیارشان قرار می‌دهیم تا ضمن استفاده از کامپیوتر، ار تلفن همراهشان هم استفاده کنند.