چگونگی برنده شدن پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی

مجری تهیه اسناد مناقصات بین‌المللی در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده تشریح کرد چگونگی برنده شدن پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی مسعود طاهری- مهمان مصاحبه ما یکی از بنام‌‌ترین مجریان تهیه پروپوزال و اسناد مناقصه بود. کسی که تا الان برنده یک تندیس طلا و یک تندیس برنز از مسابقه گزارش سالیانه (ARC) و برنده تندیس […]

مجری تهیه اسناد مناقصات بین‌المللی در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده تشریح کرد

چگونگی برنده شدن پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی

مسعود طاهری- مهمان مصاحبه ما یکی از بنام‌‌ترین مجریان تهیه پروپوزال و اسناد مناقصه بود. کسی که تا الان برنده یک تندیس طلا و یک تندیس برنز از مسابقه گزارش سالیانه (ARC) و برنده تندیس برنز مسابقه بین‌المللی کسب و کار(IBA) که مهم‌ترین مسابقات بین‌المللی گزارش سالیانه و کسب و کار می‌باشند، شده است. آرشیافریدنی، برای برخی از پیمانکاران بخش خصوصی که در مناقصات بین‌المللی شرکت کرده‌اند، نامی آشنا است. در یک ظهر پاییزی او مهمان دفتر روزنامه مناقصه‌مزایده شد و از چگونگی برگزاری مناقصات بین‌المللی گفت. از این‌که شرکت‌های پیمانکاری ایرانی چگونه می‌توانند در مناقصات بین‌المللی شرکت کنند و برنده آن‌ها باشند. ماحصل گفت‌وگوی ما با وی اکنون پیش روی شماست.

* شما سال‌ها در بریتانیا و آمریکا مشغول کار و فعالیت بودید، فضای آن کشور را برای حضور پیمانکاران ایرانی چگونه می‌بینید؟

من از سال ۱۹۸۷ به بریتانیا رفتم و در آن‌جا لیسانس سیستم‌های کامپیوتری و فوق‌لیسانس الکترونیک را کسب کردم و وارد بازار کار شدم. فضای کار برای پیمانکاران ایرانی در بریتانیا اکنون مهیا است و شرکت‌های پیمانکار می‌توانند در برخی مناقصات بین‌المللی آن شرکت کنند. ولی در آمریکا فعلاً زمینه برای فعالیت پیمانکاران ایرانی مهیا نیست.

* شرکت‌های ایرانی برای حضور در مناقصات بین‌المللی باید چه مدارکی داشته باشند؟

حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصات بین‌المللی ملزم به داشتن مدارکی مانند ترجمه اساس‌نامه شرکت، مستندات معرفی شرکت، سوابق شرکت در حیطه پروژه، ارایه طرح و برنامه پیمانکار برای انجام پروژه، ارایه مشخصات و سوابق اشخاص کلیدی پروژه، ضمانت‌نامه معتبر بانکی، ارایه آمار وضعیت مالی شرکت از بانک کشور مبدأ، معرفی شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات و خدمات و پیمانکاران طرف قرارداد، ارایه فهرست مواد اولیه، قطعات و نیروی کار و ساختار چگونگی هزینه کرد شرکت در پروژه، ارایه مشخصات فنی (تجهیزات، نقشه‌ها، خدمات)، ارایه برنامه زمان بندی انجام پروژه و در بسیاری از موارد نیز ارایه صورت‌های مالی حسابرسی شده است.

* به عنوان کسی که سال‌ها است در امر تهیه اسناد مناقصه شرکت داشتید، چه عواملی را برای برنده شدن پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی مؤثر می‌دانید؟

شرکت‌های پیمانکار ایرانی که تمایل به شرکت در مناقصات بین‌المللی دارند باید به چند نکته اساسی توجه کنند. پیمانکاران ایرانی باید معرفی ویژه‌ای از توانمندی شرکت خود ارایه دهند و درک خیلی عمیقی از مشخصات حضور در مناقصه داشته باشند و مدارک پروژه را به نحو کامل و احسن تکمیل نمایند. در خیلی از موارد دیده شده که شرکت‌های ایرانی از گرفتن مشاوره قوی برای حضور در مناقصات بین‌المللی امتناع می‌کنند در حالی که داشتن مشاوران قوی برای حضور در مناقصات بین‌المللی ضروری است. همچنین گزارش سالیانه بین‌المللی نیز یکی از برگه‌های مهم اسناد حضور در مناقصات محسوب می‌شود.

* اشاره داشتید به این که گزارش سالیانه یکی از برگه‌های مهم اسناد حضور در مناقصات بین‌المللی است، بیش‌تر توضیح بدهید.

گزارش سالیانه یعنی معرفی مالی، عملکردی، هویتی و ساختاری یک سازمان یا شرکت. این در مناقصات بین‌المللی برای معرفی قوی پیمانکار بسیار مهم است؛ زیرا طرف خارجی هیچ‌گونه شناختی از پیمانکاران ندارد. این مستند در بسیاری از مناقصات بین‌المللی جزو مدارک الزامی نیز می‌باشد. اگر شرکت‌ها گزارش سالانه انگلیسی خود را، ولو هم مختصر، هر ساله پس از پایان سال مالی تهیه کنند، در مناقصات بین‌المللی می‌توانند آماده‌تر و قوی‌تر حضور یابند.

* وضعیت حضور مناقصه‌گران ایرانی را در دوران پسابرجام چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور مشخص شرایط حضور پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای یا برجام بهتر شده است. قبل از برجام امکان حضور پیمانکاران ایرانی به دلیل عدم همکاری کشور‌ها و به خصوص بانک‌های خارجی مهیا نبود در حالی که با توجه به انجام برجام اکنون پیمانکاران ایرانی می‌توانند در مناقصات حضور یابند.

* رمز موفقیت گروه خود در زمینه مناقصات بین‌المللی را چه مواردی تشکیل می‌دهند؟

مؤسسه ما (آرتیما) پیشینه و زمینه فنی و تخصصی قوی دارد و با اشخاص با سابقه ایرانی و خارجی همکاری می‌کند و از همه مهم‌تر شرکای بین‌المللی قوی نیز دارد. و با عضویت چندین انجمن بین‌المللی، علم و دانش ما به روز و مطابق با آخرین استاندارد‌ها و روش‌های برتر می‌باشد و یک برگ برنده دیگر ما نیز امکان حضور قوی در رسانه‌های بین‌المللی مرتبط با پیمانکاران است.

* آیا در کشورهای دیگر هم شاهد ترک تشریفات انجام مناقصه بودید؟

متأسفانه بله. ترک‌تشریفات در برخی از کشورهای خارجی نیز وجود دارد و این موضوع حقیقت دارد زیرا هزینه‌کرد انجام پروژه آن قدر سودده است که بعضاً دیده شده که مناقصات به صورت صوری برگزار شده است.

* دست آخر در مورد جوایز اخیر خود کمی بیش‌تر توضیح دهید:

 

ما برای اولین بار در مهم‌‌‌ترین و بزرگ‌‌ترین مسابقه بین‌المللی گزارش سالیانه و مسابقه کسب و کار شرکت یافتیم. در این مسابقات ما هم پای شرکت‌های نام‌آور در حیطه ارتباطات موفق به نقش‌آفرینی شدیم و علاوه بر تحسین داوران بین‌المللی این مسابقات، توانستیم در بین شرکت‌های بزرگ چندملیتی مقام کسب کنیم. این اولین بار بود که مؤسسه‌ای از ایران مفتخر به دریافت جوایز بین‌المللی در این حیطه شده است.