توسعه معادن کشور بدون آب غیرممکن است

توسعه معادن کشور بدون آب غیرممکن است در اوایل دهه ۵۰ کل چاه‌های آب کشور در حدود ۵۰ هزار حلقه بود که در حال حاضر این رقم به ۷۸۰ هزار حلقه چاه رسیده است، از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار حلقه غیرمجاز است و سقف برداشت چند برابری از حد مجاز بیانگر یک تاراج آبی […]

توسعه معادن کشور بدون آب غیرممکن است

در اوایل دهه ۵۰ کل چاه‌های آب کشور در حدود ۵۰ هزار حلقه بود که در حال حاضر این رقم به ۷۸۰ هزار حلقه چاه رسیده است، از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار حلقه غیرمجاز است و سقف برداشت چند برابری از حد مجاز بیانگر یک تاراج آبی در کشور است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، البته گفتنی است که قریب به اتفاق تمام فعالیت‌های معدنی نیازمند حجم زیادی آب می‌باشد همین امر سبب تشکیل اولین نشست نقش آب در توسعه صنعت معدن شد. در این نشست تعدادی از مسؤولین این حوزه راهبردی کشور به ایراد نقطه نظرات خود در این خصوص پرداختند.

توسعه صنعت و معدن بدون نگاه به زیرساخت‌های آبی امکان‌پذیر نیست

رییس هیأت مدیره خانه معدن ایران گفت: نقش‌آفرینی بخش معدن در برنامه ششم توسعه بدون نگاه به وضعیت آب در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: انتظار داریم که بتوانیم با کمک همه دست‌اندرکاران حوزه آب و فعالین صنعت و معدن کشور، نقش و اهمیت آب را در بخش صنعت و معدن نشان دهیم و به سرانجام برسانیم، زیرا توسعه صنعت و معدن بدون نگاه به زیرساخت‌های آبی امکان‌پذیر نیست. سهم مصرف صنعت و معدن در بخش آب تنها دو درصد است

در ادامه این نشست بهرام‌شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اظهار کرد: نقش آب بر همگان مشخص بوده و همه می‌دانیم جنگ آینده بر سر آب خواهد بود.

 شکوری گفت: در کنار مشکل آب مشکل دیگری به نام مدیریت آب وجود دارد. مدیریت آب در تأمین آب موردنیاز به ویژه در بخش صنعت بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اقلیم ایران بیان کرد: ۶ درصد از مساحت کشور را مناطق بیابانی تشکیل داده است. براساس آمارهای منتشر شده از ذخایر آبی کشور، مسأله آب یک تهدید جدی برای تمامی بخش‌ها به ویژه بخش اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، سرانه مصرف آب ایران در مقایسه با جهان دو برابر است و به لحاظ بارندگی ۲۵ درصد از میانگین بارندگی جهان را در اختیار داریم.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به این‌که سهم مصرف صنعت و معدن در بخش آب تنها دو درصد است، اضافه کرد: با توجه به بالا بودن سهم بخش کشاورزی در مصرف آب، باید توجه ویژه به این بخش داشت. این در حالی است که در بحث اشتغال بخش کشاورزی سهم کمی در اشتغال کشور دارد. همچنین سهم این بخش در تولید ناخالص ملی نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی نیز کم است.

وی معتقد است: بخش کشاورزی به دلیل نبود تکنولوژی‌های روز نزدیک به ۸۰ درصد در اتلاف آب کشور سهم دارد.

شکوری با اشاره به موضوع آب مجازی تصریح کرد: آب مجازی مورد استفاده در کشاورزی بیش‌تر از درآمدی است که به کشور می‌دهد. در نتیجه محصولات کشاورزی ارزش اقتصادی ندارند به همین دلیل ما باید الگوی کشت را تغییر دهیم.

به گفته وی، یکی از مشکلات عدم تدوین استراتژی آب به شکل کارشناسی شده است.

شکوری بیان کرد: اگر نگاهی به کشورهای تولیدکننده فولاد داشته ‌باشیم، خواهیم دید در کشورهایی همچون هند و چین کارخانه‌های فولاد در نزدیکی آب‌‌‌ها احداث می‌شوند تا هم به بازارهای صادراتی نزدیک باشند و هم بتوانند از منابع آبی استفاده کنند، در نتیجه مشکل اصلی ما در مدیریت آب است.

وی استراتژی را به مانند یک پازل تشبیه کرد و گفت: استراتژی توسعه صنعت با دیگر استراتژی‌‌‌ها تداخل دارد در نتیجه برای تدوین این استراتژی باید اطلاعات دقیق از میزان مصرف صنایع در دست باشد.

شکوری تأکید کرد: این نشست به همت اتاق ایران و خانه معدن تشکیل و دبیرخانه آن اتاق ایران است. همچنین مدیریت آن به دست اتاق ایران است.

اصرار مجلس بر طرح آمایش سرزمین است

همچنین داریوش اسماعیلی، نایب‌رییس کمیته صنایع و معادن مجلس، در رابطه با بخش آمایش سرزمین گفت: ما بار‌‌ها در مجلس اصرار داشتیم که چرا این کار اجرا نمی‌شود و پیگیر اجرای این موضوع هستیم، دولت آمایش سرزمین را انجام دهد و مصوب کند تا نمایندگان اقدام کنند.

وی با اشاره به این مسأله که داشتن اطلاعات و مطالعه قبل از اجرای برنامه آرزوی ما در مجلس است گفت: بار‌‌ها از مسؤولان مربوطه سؤال شد که برای اجرای یک پروژه مطالعه‌ای وجود دارد اما پاسخ واضعی گرفته نشد. ابتدا کارخانه‌ای ساخته می‌شود و سپس به فکر تأمین آب برای آن می‌افتند که این بسیار تأسف برانگیز است. انتقال آب دریا به هر قیمتی درست نیست

در ادامه صدیقه ترابی مشاور معاون آب و آبفا وزارت نیرو گفت: طرح انتقال آب دریا به استان‌ها در بودجه سال ۹۲ کشور دیده و پس از ابلاغ آن به وزارت نیرو در مدیریت آبفا قابل اجرا است.

ترابی افزود: محدوده مطالعاتی این طرح ۱۷ استان و اغلب استان‌های کم‌آب کشور هستند.

وی تصریح کرد: درخواست انتقال آب از سوی اغلب استان‌ها در حجم‌های مختلف به ما داده شده است اما نکته مهم این است که این آب با چه قیمتی باید منتقل شود.

براساس صحبت‌های ترابی، انتقال آب دریا بسیار گران است در نتیجه باید مشخص شود این آب برای چه صنعت و چه حجمی قرار است منتقل شود.

وی افزود: با توجه به گران بودن انتقال آب منطق این است که نیاز‌‌ها به‌طورکامل شناسایی شود و در صورتی که منابع داخل سرزمینی پاسخگوی آن‌‌ها نبود از انتقال آب استفاده کنند.

ترابی با اشاره به مطالعات ارزیابی محیطی بیان کرد: نمی‌توانیم به هر میزان و از هر کجا که خواستیم، آب ‌برداریم، زیرا چرخه‌های اکوسیستمی وجود دارند که وابسته به دریا هستند. در همین رابطه اگر نگاهی به کشورهایی که این کار را انجام داده‌اند داشته باشیم، می‌بینیم برای دریا مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

 

ترابی با تأکید بر شناسایی وضع موجود گفت: اگر وضعیت را خوب نشناسیم، نمی‌توانیم برای افق ۱۴۰۴، ۱۴۲۵ و ۱۴۵۰ برنامه‌ریزی کنیم.