مناقصات اینترنت روستایی با ۳۵۰۰ میلیارد ریال به سرانجام می‌رسد

وزیر ارتباطات مناقصات اینترنت روستایی با ۳۵۰۰ میلیارد ریال به سرانجام می‌رسد گروه فناوری اطلاعات- وزیر ارتباطات از در نظر گرفتن بودجه‌ای معادل ۳۵۰۰ میلیارد ریال برای ارتباط‌رسانی به روستاهای کشور در سال ۱۳۹۶ خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، دومین همایش ملی خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی و کم‌تر توسعه‌یافته کشور صبح دوشنبه […]

وزیر ارتباطات

مناقصات اینترنت روستایی با ۳۵۰۰ میلیارد ریال به سرانجام می‌رسد

گروه فناوری اطلاعات- وزیر ارتباطات از در نظر گرفتن بودجه‌ای معادل ۳۵۰۰ میلیارد ریال برای ارتباط‌رسانی به روستاهای کشور در سال ۱۳۹۶ خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، دومین همایش ملی خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی و کم‌تر توسعه‌یافته کشور صبح دوشنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون مناطق روستایی ریاست جمهوری در وزارت ارتباطات برگزار شد.

محمود واعظی در این همایش اظهار کرد: برنامه‌های مهم دولت در کنار برجام، لغو تحریم‌ها و مواردی مانند پیروزی اخیر ایران در تثبیت جایگاه نفتی کشور در اوپک، ارایه خدمات روستایی طی ۳٫۵ سال گذشته که توجه خاصی نسبت به آن صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که محدودیت‌های بودجه‌ای در خدمات رسانی به روستا‌ها کم‌تر تأثیر برجای گذاشته است، گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به تلفن دسترسی دارند و تلاش بر آن است که در یک‌سال آینده دسترسی به اینترنت نیز در این روستا‌ها صورت بگیرد.

واعظی با بیان این‌که بردن ارتباطات اینترنتی به روستا‌ها موجب رونق کسب و کار در روستا‌ها خواهد شد، اظهار کرد: زمانی با بردن اینترنت به روستا‌ها مخالفت‌های متعددی وجود داشت و این‌گونه تعبیر می‌شد که با این اقدام روستا‌ها دچار فساد خواهند شد. در حالی که تلاش ما ارایه خدمات در روستاهاست.

وی ادامه داد: ما ارایه اینترنت در روستا‌ها را بخشی از شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم چرا که شبکه ملی اطلاعات بدون دسترسی روستاییان کامل نخواهد بود.

واعظی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که تا کنون حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار روستا در سراسر کشور به شبکه اینترنت متصل شده‌اند، گفت: اکنون تلاش داریم تا پایان دولت تمام روستاهای بالای ۱۵ خانوار را به اینترنت متصل کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۶ برای ارتباط رسانی به روستا‌ها گفت: امسال نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است و در این راستا مناقصاتی نیز برگزار شده و برنده آن مشخص شده است که این موضوع گام اول در ارایه اینترنت به روستا‌ها محسوب می‌شود.

او با تأکید بر این‌که دسترسی به اینترنت در روستاهای مختلف کشور می‌تواند دسترسی به خدمات مختلفی را برای مردم فراهم کند از شبکه سلامت به عنوان یکی از این خدمات یاد کرد و از همکاری‌های میان دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات در این حوزه خبر داد.

وی در پایان گفت: باید هنر دولت آن باشد که جلوی مهاجرت از روستا به شهر را بگیرد. قطعاً این کار در هیچ جای دنیا با زور انجام نشده و نیازمند سیاست‌های تشویقی ارایه اینترنت در روستا‌ها نیز باعث بهبود کسب و کار و رونق گردشگری در این مناطق شده و اقتصاد روستا‌ها را ساماندهی می‌کند.

کانال‌های خبری پرکاربر در شبکه‌های اجتماعی ملزم به اخذ مجوز شدند

وزیر ارتباطات گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی وزارت ارشاد موظف به تشکیل کمیته و تهیه آیین‌نامه‌ای برای کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی با تعداد کاربر زیاد شده است.

محمود واعظی در حاشیه همایش خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی و کم‌تر توسعه‌یافته از مصوبه آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس‌جمهوری خبر داد و اظهار داشت: طبق این مصوبه کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی ساماندهی می‌شوند.

وزیر ارتباطات توضیح داد: طبق این پیشنهادی که به تصویب اعضای شورای عالی رسیده است افرادی که در کانال‌های مختلف خبری و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند و مردم باید به این اخبار اعتماد کنند و این کانال‌ها بیش از تعداد مشخصی عضو دارند باید مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: بر این اساس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به تشکیل کمیته‌ و تدوین آیین‌نامه مربوطه، ظرف یک ماه شد.

واعظی ادامه داد: در این آیین‌نامه جزییات مجوز و تعداد اعضای کانال به‌طور دقیق مشخص می‌شود که در صحبت‌های اولیه حداقل ۵ هزار کاربر در کانال‌های خبری برای شرط الزام اخذ مجوز مطرح شده است.

۲۵ هزار روستا تا پایان سال به اینترنت متصل می‌شوند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان این‌که با همکاری وزارت ارتباطات در دو سال گذشته ۱۸ هزار روستا به اینترنت متصل شده‌اند، گفت: تا پایان سال ۲۵ هزار روستا به اینترنت تجهیز می‌شوند.

سید ابوالفضل رضوی، معاون مناطق روستایی رییس‌جمهوری در حاشیه همایش خدمات الزامی ICT در روستا‌ها و مناطق کم‌تر توسعه یافته اظهار داشت: در دو سال گذشته با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۸ هزار روستا به اینترنت مجهز شده‌اند و طبق وعده وزیر ارتباطات تا پایان سال تعداد روستاهای دارای اینترنت به ۲۵ هزار روستا خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد تا دو-۳ سال آینده هیچ روستای حتی تک خانواری از داشتن اینترنت محروم نباشد.

رضوی با بیان این‌که زمانی آقای غرضی، وزیر وقت ارتباطات برای آوردن موبایل به کشور با پرسش‌های نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و عده‌ای معتقد بودند که موبایل وسیله فساد است اما اکنون یک روستایی در حالیکه به شیوه پدرانش کشاورزی می‌کند اما فناوری روز موبایل را در دست دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک دیگر صحبتی نکنیم که فلان تعداد روستای زیر ۱۰ خانوار تلفن و ارتباطات ندارد.

روستاهای بالای ۱۵ خانوار تا پایان دولت دارای خدمات پهن باند می‌شوند

رییس مرکز تحقیقات مخابرات با اشاره به اقدام دولت در توسعه باندپهن در روستاها، گفت: نقشه راه و توسعه مناطق روستایی توسط ۲۵ دستگاه تهیه شده که این مرکز متولی آن است.

محمد خوانساری در دومین همایش ملی خدمات عمومی الزامی، ICT در مناطق روستایی و کم‌توسعه یافته کشور گفت: در دولت به صراحت درباره خدمت‌رسانی به روستاییان تأکید شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جایگاه آن را براساس نظام‌نامه USO در ۳ سال گذشته مورد توجه قرارداده است.

وی با بیان این‌که روستا‌ها در این راستا مورد توجه ویژه قرار گرفت، افزود: توسعه شبکه پهن باند به عنوان سند خدمت‌رسانی مورد توجه قرار گرفت به‌طوری که تا پایان دولت، روستاهای بالای ۱۵ خانوار دارای خدمت پهن باند خواهند شد که با وجود راه‌اندازی شبکه پهن باند می‌توان خدماتی را به مردم ارایه کرد.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که خدمات توزیع شده در نظام‌نامه USO باید در دستگاه‌ها ایجاد شده و یک هم افزایی دستگاهی نیز شکل گیرد، تصریح کرد: نقشه راه و توسعه مناطق روستایی توسط ۲۵ دستگاه تهیه شده که پژوهشگاه متولی آن است و در این نقشه راه تهیه شده ملاحظات کلیدی در نظر گرفته شده و توجه جدی بر یکپارچگی موردنظر قرار گرفته است.

او افزود: براساس اسناد بالادستی مدیریت یکپارچه و رصد خدمات فراهم خواهد شد.

خوانساری در ادامه تصریح کرد: توجه به فضای بازار در قالب بخش خصوصی جهت ارایه خدمت بهتر به روستاییان و زنجیره خدمات الکترونیکی و نیز تفسیر محرومیت با توجه به تعاریف جهانی و نگاه بومی و سواد رسانه‌ای در این نقشه راه دیده شده است.

 

وی با بیان این‌که کلیات این سند در ۴ لایه معماری کسب و کار، فرایند، خدمات و فناوری تنظیم شده است، افزود: در حوزه فناوری، فناوری‌های نوین مثل IOT و ۵G لحاظ شده است. ضمن این‌که در سال گذشته هدف جایگاه و نقشه خدمات بود و امسال این سند هماهنگ بین دستگاهی را رونمایی می‌کنیم.