آتش‌نشاند بر دل!

۴ روز از سوگ قهرمانان ایران گذشت… آتش‌نشاند بر دل! گروه اجتماعی- پلاسکو فرو ریخت و تهران چند روزی است که دیگر نه پلاسکو دارد و نه قهرمانانی از جنس عشق. آتش‌نشانانی که جان بر کف‌‌ترین موجودات روی زمین هستند و این بار هم ساختمانی ۵۴ ساله قاتل جانشان شد تا ایران همچنان در سوگ […]

۴ روز از سوگ قهرمانان ایران گذشت…

آتش‌نشاند بر دل!

گروه اجتماعی- پلاسکو فرو ریخت و تهران چند روزی است که دیگر نه پلاسکو دارد و نه قهرمانانی از جنس عشق.

آتش‌نشانانی که جان بر کف‌‌ترین موجودات روی زمین هستند و این بار هم ساختمانی ۵۴ ساله قاتل جانشان شد تا ایران همچنان در سوگ قهرمانانش باشد.

حال با گذشت چند روز از این واقعه هولناک تنها کاری که می‌توان کرد این است که درس عبرت بگیریم از وقایعی این چنینی.

در پایتخت همین الان هم صد‌ها ساختمان مثل پلاسکو وجود دارند و همگی در معرض خطرند.

شورای شهر و شهرداری تهران هم اکنون با توجه به جو مناسب افکار عمومی می‌توانند برای همیشه این معضل را حل کنند و اولاً با تخریب ساختمان‌هایی همچون پلاسکو جلوی فاجعه‌ای دیگر را بگیرند و ثانیاً با تصویب ضربتی قوانینی محکم، زمینه وقوع فجایعی همچون پلاسکو را بگیرند.

بگذریم! آخرین اخبار حادثه پلاسکو تا لحظه انتشار روزنامه به شرح زیر است:

تخریب ضلع شرقی پلاسکو کنترل شده و با فکر قبلی صورت گرفت

ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو از حفر تعدادی تونل و حفره برای دستیابی به محبوسان زیر آوار خبر داد و گفت: ساختمانی در ضلع شرقی پلاسکو تخریب شده تا عملیات امدادرسانی به خوبی انجام شود که تخریب مغازه ضلع شرقی پلاسکو کاملاً کنترل شده و با فکر قبلی بوده است که این اقدام در گشایش مسیر مؤثر بوده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو از قابل شناسایی بودن پیکرهای خارج شده از زیر آوار خبر داد. وی گفت: این پیکر‌ها به محض خروج به مراجع قانونی منتقل شدند اما هنوز اسامی آنها اعلام نشده است.

امین‌زاده، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور شهروندی نیز در حاشیه بازدید از محل آوار پلاسکو گفت: اگر اخطار و تذکرهایی داده می‌شود، باید براساس مسؤولیت‌های اجتماعی که داریم به آن تمکین شود. پلاسکو تخریب شد اما ساختمان‌هایی را می‌بینیم که خطرناک هستند؛ درست است که برای بهبود اوضاع عده‌ای بیکار می‌شوند اما نباید ناایمن‌بودن مکانی به قیمت تمام شدن جانی باشد.

تعداد مصدومین حادثه پلاسکو ۱۲۱ نفر است

کولیوند، رییس اورژانس کشور گفت: از لحظه حادثه تاکنون (زمان تنظیم خبر) ۱۲۱ مصدوم داشته‌ایم و تمام مصدومان جز دو نفر مرخص شده‌اند. دو آتش‌نشان در محل حادثه دچار آسیب شده و به سرعت به بیمارستان انتقال داده شدند، اما حادثه آنها شدید و نگران‌کننده نیست و به مراکز درمانی برای دریافت خدمات انتقال داده شدند.

آواربرداری بیش از یک هفته طول می‌کشد

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: به دلیل در هم تنیدگی مصالح و همچنین سازه فلزی ساختمان، احتمالاً کار آواربرداری بیش از یک هفته طول بکشد.

برقراری مستمری بازماندگان شهدای پلاسکو بدون معطلی

نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با برگزاری نشستی خبری گفت که مستمری بازماندگان شهدا بدون یک روز فوت وقت و معطلی در شعبه۲ تهران برقرار می‌شود. وی درباره کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو گفت: برای آنها که بیکار شدند تمهیداتی به منظور برقراری بیمه بیکاری برقرار شده است که می‌توانند به اداره کار جنوب‌غرب در خیابان سرهنگ سخایی مراجعه و تشکیل پرونده بدهند.

حفر تونل جدید برای خروج محبوس‌ شدگان

علیرضا نوذری‌پور، قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب تهران اظهار کرد که با معرفی نقطه جدیدی توسط شهرداری کار تونل‌زنی در یک منطقه جدید با نیروهای متخصص و تجهیزات شرکت آب و فاضلاب آغاز شده است. وی با بیان این‌که در ابتدا کار تونل‌زنی را از مغازه‌ای مجاور ساختمان پلاسکو که یک مغازه طلافروشی بود آغاز کردیم، ادامه داد: اطلاعات محلی گویای وجود یک ساختمان موتورخانه زیر این مغازه بود برهمین اساس برای رسیدن به افرادی که در این موتورخانه مفقود شده بودند اقدام به حفر ۴متر تونل عمودی و بعد از آن حفر ۵ متر تونل افقی بودیم. به گفته قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب تهران، این حفاری‌ها به نتیجه نرسید؛ لذا جلسه‌ دیگری برای تعیین تکلیف این قضیه تشکیل شد که براساس آخرین آمار قرار شده طبق پیشنهاد شهرداری تونل جدیدی حفر شود.

مجوز دادستانی برای تخلیه و درصورت نیاز تخریب پاساژ کویتی‌‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو

 

اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از مجوز دادستانی برای تخلیه پاساژ کویتی‌‌ها و ساختمان شمالی «پلاسکو» خبر داد و گفت: دادستانی حکم تخلیه و درصورت نیاز تخریب پاساژ کویتی‌‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرد.