بیش از یک سوم عملیات تنقیح قوانین در بازار سرمایه انجام شده است

رییس سازمان بورس بیش از یک سوم عملیات تنقیح قوانین در بازار سرمایه انجام شده است مسعود طاهری- رییس سازمان بورس گفت: اگر فرد یا سهامداری در شعب خارجی بانک‌های ایرانی منابع داشته باشد، می‌تواند در آن کشور درخواست داده و بانک ملت از شعب داخلی، ریال را در ایران به متقاضی تحویل دهد. به […]

رییس سازمان بورس

بیش از یک سوم عملیات تنقیح قوانین در بازار سرمایه انجام شده است

مسعود طاهری- رییس سازمان بورس گفت: اگر فرد یا سهامداری در شعب خارجی بانک‌های ایرانی منابع داشته باشد، می‌تواند در آن کشور درخواست داده و بانک ملت از شعب داخلی، ریال را در ایران به متقاضی تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، شاپور محمدی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان این‌که سهامدار باید از بازار سرمایه رضایت داشته باشد، گفت: در صورت‌های مالی بانک‌ها بحث‌هایی شده است و حتماً باید کمک کرد که بانک‌ها مطالبات را از دولت گرفته و حساب‌ها شفاف شود، در مورد این‌که همه شرکت‌ها نیز باید با بهره‌وری بانک‌ها و شرکت‌ها بالا رود، باید تلاش شود، چراکه نظام اقتصادی کشور باید سودآوری را تضمین کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرر و زیان سهامداران بانک‌ها در اصلاح صورت‌های مالی گفت: حسابرسان شرکت‌ها و نهادهای مالی باید روی صورت‌های مالی بانک‌ها نظارت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با عملیاتی شدن سهام عدالت، تعداد سهامداران کشور به ۵۰ میلیون سهامدار بالغ خواهد شد که می‌توان گفت که بازار سرمایه ایران در آینده‌ای نزدیک جزو مردمی‌‌ترین بازارهای سرمایه دنیا خواهد بود و یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید قرار دارد، در بازار سرمایه، قابل تحقق است و امید می‌رویم که بعد از این، توجهات بیش‌تری به این بازار معطوف شده و سیاست‌هایی وضع شود که کمک کند این بازار از رشد و شکوفایی بیش‌تری برخوردار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این فعالیت‌ها در احقاق حق سهامداران مؤثرتر عمل کرده و گفت: ارسال مستقیم اطلاعات به کدال در دولت یازدهم انجام شده و این‌که اطلاعات به لحظه و به صورت مستقیم ارسال می‌شود، باعث شده که عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یابد؛ اگرچه هنوز معتقدیم که برای برابری اطلاعاتی و منصفانه بودن شرایط اطلاعات شرکت‌ها، اقدامات زیادی باید صورت گیرد و کشور لازم دارد که اطلاعات شرکت‌های بورسی به صورت دقیق‌تر و به‌روزتر و به نحوی متقارن، از طریق مدیران شرکت‌ها دریافت کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با توجه به آغاز به‌کار ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا نیز گفت: به هرحال حتی در زمانی که اوج تحریم‌ها علیه ایران بود، ایران سرمایه‌گذار خارجی داشت، چراکه در اقتصاد بازده حکمرانی می‌کند، اگرچه ریسک هم مهم است، ولی بازده‌ها تعیین کننده است که در بورس ایران نیز در بلندمدت وضعیت خوبی حاکم است و پتانسیل‌های ایران به خصوص در حوزه انرژی و معادن، بسیار بالا است و سرمایه‌گذاران هم به این فرصت‌ها و بازده توجه دارند و می‌توان گفت که آمدن ترامپ تأثیر بلندمدت بر بازار سرمایه ندارد.

وی اظهار داشت: ملاک ما برای پذیرفتن مؤسسات اعتباری این است که باید مجوز بانک مرکزی حتماً داشته باشند، با هماهنگی بانک مرکزی هم اگر قرار باشد یک مؤسسه در بازار سرمایه پذیرفته شود، عمل می‌شود و هماهنگی کامل با بانک مرکزی داریم، هرجا بانک مرکزی مجوز دهد که یک مؤسسه مالی و اعتباری فعالیت قانونی دارد و شرایط بازار سرمایه را هم البته داشته باشد، می‌تواند وارد شود.

سخنگوی سازمان بورس خاطرنشان کرد: کدهای متعددی برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است که بیش‌تر کشورهای آلمانی زبان و همسایگان هستند.

 

وی در خصوص تنقیح قوانین در بورس نیز گفت: ما یک بازار در حال رشد داریم که لازمه آن اصلاح مقررات است، به این جهت وجود این سامانه، مهم به شمار می‌رفت. در این میان تمامی قوانین و مقررات بازار سرمایه بند به بند در این سامانه قرار گرفته و در بخش تنقیح مقررات با توجه به این‌که ده هزار ماده وجود دارد، باید عملیات تنقیح صورت گیرد، بر این اساس، در حال حاضر، بیش‌تر از یک سوم عملیات تنقیح انجام شده و به تدریج در مورد سایر مواد نیز انجام می‌شود.