احیای میادین نفتی و گازی بدون ترک تشریفات مناقصه

احیای میادین نفتی و گازی بدون ترک تشریفات مناقصه میدان نفتی «چنگوله» سال ۹۶، وارد فاز مناقصه می‌شود سمیه مهدوی- درحالی که ابرشرکت‌های بین‌المللی درحال روزشماری برای برگزاری مناقصات نخستین میدان نفتی ایران یعنی میدان آزادگان‌جنوبی هستند، در خلال انتظار شرکت‌های خارجی که برای ورود به مناقصه صف کشیده‌اند، قطار امضای تفاهمنامه مطالعات توسعه میادین […]

احیای میادین نفتی و گازی بدون ترک تشریفات مناقصه

میدان نفتی «چنگوله» سال ۹۶، وارد فاز مناقصه می‌شود

سمیه مهدوی- درحالی که ابرشرکت‌های بین‌المللی درحال روزشماری برای برگزاری مناقصات نخستین میدان نفتی ایران یعنی میدان آزادگان‌جنوبی هستند، در خلال انتظار شرکت‌های خارجی که برای ورود به مناقصه صف کشیده‌اند، قطار امضای تفاهمنامه مطالعات توسعه میادین نفتی ایران برای چندمین بار سوت خود را کشید.

تاکنون ۴۰ شرکت داخلی و خارجی از سوی کارفرمای ایرانی تأیید صلاحیت شده‌اند، در این بین تفاهمنامه‌هایی نیز در ۳ کنسرسیوم به دو شیوه MOU وHOA امضا شده‌اند.

براین اساس، مقرر شده تا یک ماه آینده، از طریق برگزاری مناقصات بین‌المللی، این تفاهمنامه‌های مطالعاتی به قراردادهای نهایی تبدیل شود.

پیش از این نیز رییس سابق استصنا در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده تصریح کرده ‌بود براساس گزارش مدیرعامل شرکت ملی نفت، قاعدتاً باید تا اواخر بهمن ماه تفاهمنامه‌ها به قرارداد تبدیل شوند.

به گفته رضا پدیدار، حرکت در این مسیر کند است انتظار این بود که در ۶ ماهه دوم حداقل قرارداد‌‌‌ها را امضا می‌کردند براساس اطلاعات من از مفاد قرارداد‌‌‌ها مهلتی که در این دو مدل قرارداد _MOU وHOA_ پیش‌بینی شده، تصور می‌کنم تا پایان بهمن ماه حدود ۱۰ الی ۱۲ قرارداد مبادله شود. اما پیش‌بینی می‌شود از مجموع ۱۰۸ میلیارد دلار ظرفیت قرارداد‌‌‌ها و پتانسیلی که برای توسعه صنعت نفت وجود دارد در فاز اول ۲۰ میلیارد دلار قرارداد مبادله شود.

یکی از این قراردادهای محرمانه مربوط به میدان چنگوله است. آذرماه سال جاری قرارداد این میدان با شرکت گازپروم روسیه به امضا رسید که قبل از آن دو شرکت دیگر با ملیت نروژی و تایلندی پای امضای مطالعات میدان چنگوله را مهر و موم کرده بودند. تاکنون ۷ میدان نفتی به شرکت‌های روسی سپرده شده است و تا اینجای کار روسیه بازیگر اصلی در مطالعات میادین نفتی ایران محسوب می‌شود.

شرکت PTTEP که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت شناخته شده نفتی دولتی PTT تایلند است، چند روز قبل‌تر از اقدام روسیه وارد گود شد و تفاهمنامه مطالعاتی را امضا کرد.

حال با ارایه پیشنهادات مناسب، ایده‌آل بودن شرایط و پایبندی شرکت‌ها به تعهداتشان انتظار می‌رود چنگوله سال آینده به مناقصه برود.

مجری طرح توسعه میدان نفتی چنگوله ابراز امیدواری می‌کند که سال ٩٦ با ارایه پیشنهادهای مناسب و برگزاری مناقصه، مراحل اجرایی توسعه این میدان نفتی آغاز شود.

علی عباسی‌لرکی می‌گوید: تفاهمنامههای مطالعاتی مربوط به توسعه میدان چنگوله با سه شرکت گازپروم نفت روسیه، دیاناو نروژ و PTTEP تایلند امضا شده و این شرکت‌‌ها فعالیتهای مطالعاتی خود را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه عملیاتی شدن این میدان در دو فاز تعریف شده است، بیان می‌کند: در فاز یک‌ اجرای ۶ حلقه چاه در نظر گرفته شده است که دو حلقه چاه تعمیری و ۴ حلقه چاه تولیدی جدید خواهد بود. تولید روزانه حدود ۱۵ هزار بشکه نفت از طریق این ۶ حلقه چاه در برنامه قرار گرفته است.

لرکی ادامه می‌دهد: در فاز دوم نیز با حفر ۱۳ حلقه چاه و برنامه زمان‌بندی حدود ۴۰ ماهه، به تولید ۳۵ هزار بشکه نفت خام در روز خواهیم رسید.

مجری طرح توسعه میدان نفتی چنگوله با اشاره به این که در این ۲ فاز ۱۹ حلقه چاه با برنامه زمان‌بندی حدود ۸۰ ماه و تولید روزانه به میزان ۵۰ هزار بشکه نفت خام در نظر گرفته شده است، افزود: شرکت متن نخستین جلسههای کاربردی و تخصصی با شرکتهای نامبرده را برگزار کرده و مقرر شده است تا جلسههای بعدی نیز برای جمع‌بندی دیدگاههای کارشناسی برگزار شود.

براساس اعلام گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت، لرکی با اظهار امیدواری در باره انجام به موقع توسعه میدان نفتی چنگوله افزود: امیدواریم در سال ۹۶ بعد از ارایه پیشنهادهای مناسب، مناقصه رسمی برگزار و مراحل اجرایی کار این میدان آغاز شود.

 

میدان نفتی چنگوله در استان ایلام در ۵۰ کیلومتری جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) و در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول و مابین میادین نفتی دهلران و آذر قرار دارد. افقهای سروک بالایی و پایینی مخازن مورد نظر برای توسعه این میدان هستند و ناحیه قراردادی نیز مساحتی افزون بر ۱۱٫۵ در ۲۳.۵ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. ساختمان میدان چنگوله نیز تحت‌تأثیر زونهای چین‌خورده و تراستی زاگرس بوده و به دلیل واقع شدن در مرز‌جنوبی گسل بالا رود، دارای سیستم شکستگی، گسل و پیچیدگی‌های ساختمانی مختص به خود است.