۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مناقصه می‌رود

برگزاری مناقصه روشی استراتژیک برای خرید برق‌های تجدیدپذیر ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مناقصه می‌رود گروه انرژی- انرژی‌های تجدیدپذیر درحال پیدا کردن جایگاه واقعی خویش در سبد انرژی کشور هستند. باتوجه به این‌که در برنامه ششم کشور به شاخص‌های محیط‌زیست و برنامه‌های زیست‌محیطی توجه ویژه شده است؛ سبقت گرفتن تجدیدپذیر‌‌ها از سایر منابع انرژی خود […]

برگزاری مناقصه روشی استراتژیک برای خرید برق‌های تجدیدپذیر

۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مناقصه می‌رود

گروه انرژی- انرژی‌های تجدیدپذیر درحال پیدا کردن جایگاه واقعی خویش در سبد انرژی کشور هستند. باتوجه به این‌که در برنامه ششم کشور به شاخص‌های محیط‌زیست و برنامه‌های زیست‌محیطی توجه ویژه شده است؛ سبقت گرفتن تجدیدپذیر‌‌ها از سایر منابع انرژی خود گواه این امر است که با همگام شدن با جامعه جهانی در کاهش گازهای گلخانه‌ای و اقتصاد بدون کربن فضای جدیدی برای سبد انرژی کشور فراهم شود.

در راستای تحقق این هدف شیوه‌های متعددی از سوی مسؤولان به‌کار گرفته شده است تا در کنار امضای قرارداد و تفاهمنامه‌ها باکشورهای خارجی در ساخت و احداث نیروگاه‌ها و تولید انرژی پاک پروژه ها از طریق ، برگزاری مناقصاتوارد فاز اجرایی شوند. درحال حاضر روش برگزاری مناقصه برای خرید برق تجدیدشونده درسطح بین‌المللی، از دیگر روش‌ها پیشی گرفته است.

بنابراین وزارت نیرو با دریافت این مهم روش برگزاری مناقصه را به عنوان روشی برتر پیش‌بینی کرده است. براین اساس، تصمیم گرفته شده است تا ظرفیت‌های بالاتر از ۱۰۰ مگاوات از فتوولتاییک و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق برگزاری مناقصه خریداری شوند. به اعتقاد وزیر نیرو این کار زمینه بسیار خوب و مساعدی را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند تا با اطمینان خاطر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و برق تولیدی خود را به شبکه بفروشند.

تاکنون وزارت نیرو چندین قرارداد در خصوص ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با کشورهای خارجی امضا کرده است. در مردادماه سال جاری مسؤولان ذی‌ربط پس از امضای قرارداد ساخت چند نیروگاه برق خورشیدی با کشور آلمان، قرارداد احداث بزرگ‌‌ترین نیروگاه برق خورشیدی ایران به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون یورو با سرمایه‌گذارانی از ایتالیا و سوئیس امضا کردند. درحالی که حضور سرمایه‌گذاران در صنعت برق طی یک دهه اخیر کاهش یافته است، با متعهد شدن دولت در بودجه سال ۹۵ به خرید تضمینی برق منجر به افزایش انگیزه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این صنعت منجر می‌شود. به‌ویژه در بخش انرژهای تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی فراهم کردن زمینه برای حضور فعالان اقتصادی بسیار حایز اهمیت است.

باتوجه به این‌که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی سهم بخش خصوصی در تولید انرژی طی ۱۰ سال باید به ۸۰ درصد برسد، لذا برای محقق شدن این امر باید مشوق‌‌‌ها و راهکارهایی در نظر گرفت تا حضور بخش خصوصی را برای تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی پررنگ تر کرد.

درحال حاضر رقم سرمایه‌گذاری نیز برای تکمیل پروژه‌های تولید برق پاک به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.

اما در ادامه این روند در اردیبهشت سال جاری وزیر نیرو مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که به‌ موجب آن قیمت خرید برق از سرمایه‌گذاران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با کاهش قابل توجه همراه شد.

بدین ترتیب در ادامه تغییرات اعمال‌شده در نحوه و قیمت گذاری خرید تضمینی برق، ردیف خرید تضمینی برق از توربین‌های انبساطی حذف شده و نرخ خرید تضمینی از نیروگاه‌های زمین‌گرمایی و بازیافت تلفات در فرایندهای صنعتی بدین شکل کاهش یافت.

وزیر نیرو ۴ ماه پس از ابلاغیه جدید در خصوص علت کاهش تعرفه‌های خرید تضمینی برق توضیح داد: اولاً روند قیمت‌های برق تجدیدپذیر در همه جهان به صورت کاهشی بوده است بنابراین این کاهش در کشور ما نیز کاملاً طبیعی است.

حمید چیت‌چیان تأکید کرد قیمت‌های فعلی خرید تضمینی برق را حداقل تا دو سال آینده (تا پایان سال ۹۶) تغییر نخواهیم داد و این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم که اگر بنا بر تغییر قیمت‌ها باشد، حداقل یک سال قبل اعلام خواهیم کرد.

وی استفاده از تجربه دیگر کشور‌‌ها را علت دیگر این تصمیم وزارت نیرو خواند و گفت: به عنوان مثال، برخی مسؤولان صنعت برق کشور اسپانیا به ما توصیه کردند که از تجربه‌های آنها در این زمینه استفاده کنیم چراکه آنها در ابتدای کار خود قیمت‌های بسیار بالایی برای خرید برق تجدیدپذیر اعلام کرده بودند و با حجم سرمایه‌گذاری‌های زیاد روبه رو شدند، به گونه‌ای که تعهدات مالی سنگینی تا ۲۰ سال آینده برای صنعت برق این کشور ایجاد شده که پاسخگویی به این تعهدات، بسیار دشوار است.

وی افزود: طبق این قانون، قیمت خرید تضمینی برق در دنیا، براساس ۳ مؤلفه اصلی تعیین می‌شود که شامل قیمت سوخت دنیا، هزینه تبدیل انرژی و نهایتاً هزینه‌های زیست‌محیطی است.

وزیر نیرو بیان داشت: طی یکی دو سال اخیر شاهد کاهش قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به مؤلفه اول و سوم بودیم و هزینه تبدیل انرژی در کشور ما نیز در این سال‌ها تقریباً تغییری نداشته است، بنابراین نرخ‌های خرید تضمینی برق در سال ۹۶ را با اندکی کاهش نسبت به سال‌های قبل تعیین کرده‌ایم.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، خاطرنشان کرد: تا سال ۲۰۳۰ میزان ظرفیت نیروگاه‌های ساخته شده از منابع تجدیدپذیر به ۷۵۰۰ مگاوات در کشور می‌رسد که هم اکنون حرکت را شروع کرده‌ایم اگرچه راضی‌کننده نیست، اما رشد خوبی را دارد.

وی افزود: امسال برای نخستین بار بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت‌های مگاواتی داشته‌ایم که می‌توان به نیروگاه‌های اراک با ظرفیت یک مگاوات، دو نیروگاه در همدان با ظرفیت ۷ مگاوات و یک نیروگاه در اصفهان با ظرفیت ۱۰ مگاوات اشاره کرد.

به گفته وی، نیروگاه خورشیدی اصفهان در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از اعلام مناقصه برای بهره‌برداری و ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات نیز اشاره کرد و گفت: در همین حال امسال نیروگاه بادی با ظرفیت ۵۵ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۶ درصد از ظرفیت کل ۷۶ هزار مگاواتی تولید برق کشور به انرژی‌های آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد.

جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در سیاست‌های کشور اواخر دهه ۷۰، تثبیت شد درآن زمان مقام‌معظم‌رهبری سیاست‌های کلی نظام در حوزه انرژی را ابلاغ کردند و تأکید ویژه‌ای بر ایجاد تنوع در منابع تأمین انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی داشتند.

بنابراین گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تأکید ویژه قرار گرفته و پیش‌بینی شده بود در طول این برنامه، تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور نصب شود که این امر تاکنون محقق نشده است.

 

باید دید مسؤولان در نیل به اهداف یاد شده از چه روش و استراتژیکی استفاده خواهند کرد و چند در صد از انتظارت در بخش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را برآورده می‌کنند.