حوزه معدن به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است

حوزه معدن به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است  گروه معدن و زمین -رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران گفت: با وجود ارزش‌افزوده بالا در بخش معدن، این حوزه در کشور هنوز به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است. به گزارش مناقصه‌مزایده‌، نادعلی‌اسماعیلی در همایش پهنه‌های اکتشافی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدن در اردبیل گفت: معدن موتور […]

حوزه معدن به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است

 گروه معدن و زمین -رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران گفت: با وجود ارزش‌افزوده بالا در بخش معدن، این حوزه در کشور هنوز به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده‌، نادعلی‌اسماعیلی در همایش پهنه‌های اکتشافی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدن در اردبیل گفت: معدن موتور اقتصادی کشور است و می‌تواند تأثیرات قابل‌توجه در توسعه کشور داشته باشد.

وی افزود: براساس آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی، با وجود رکود ۱۷.۱ درصدی بخش ساختمان، در ۹ ماهه نخست سال گذشته بخش معدن ۰٫۲ درصد رشد داشته و بی‌شک با احصا آمارهای ۱۲ ماهه سال گذشته این رشد به مراتب بیش‌تر است.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران تأکید کرد: مطابق منویات رهبرمعظم‌انقلاب بخش معدن از مزیت‌ها محسوب می‌شود و در صورتی که حمایت دولت از بخش معدنی افزایش یابد بخش معدن می‌تواند در حوزه تولید نقش کلیدی ایفا کند.

اسماعیلی متذکر شد: با وجود ظرفیت‌های موجود هنوز بخش معدن به جایگاه مطلوب نرسیده و به عنوان مثال از ۹ هزار معدن موجود در کشور نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ مورد فعال هستند.

وی با تأکید به ضرورت مطالعه پهنه‌های اکتشافی ادامه داد: در این راستا لازم است که بخش خصوصی پای کار بیاید.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران افزود: در خود استان اردبیل در ۴ پهنه اکتشافاتی صورت گرفته و مطالعات اولیه رضایت‌بخش است که امید می‌رود بتوان به معادن بزرگ زیرزمینی، عمقی با عیار کم و ذخیره بالا کشف کرد.

اسماعیلی در خصوص وضعیت معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیز ادامه داد: به دنبال فعال‌سازی این حوزه با هدف اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بالا هستیم؛ چرا که این حوزه اکتشاف و فروش را از کیلو به گرم کاهش داده و ارزش‌افزوده بالایی دارد.

وی افزود: با توجه به وجود معدن عقیق در اردبیل، لازم است از علاقه‌مندان این حوزه حمایت شود تا بتوان به اکتشاف مطلوب دست یافت.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران همچنین به ضرورت فعال‌سازی صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: به دلیل این‌که معدن حوزه‌ای زمان‌بر و ریسک بر است، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران از سوی دولت حمایت شوند.

عملیات اکتشاف در ۳۴ پهنه معدنی کشور در دست اجراست

در ادامه علی‌اصغرزاده، مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید عملیات اکتشاف در ۳۴ پهنه معدنی ۲۷ استان کشور در دست اجراست.

اصغرزاده افزود: ایمیدرو اکنون در مناطق مختلف کشور همچون سیستان‌وبلوچستان (سراوان)، خراسان‌رضوی (سنگان)، ایران مرکزی، گلستان، مازندران، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، کردستان، زنجان، آذربایجان‌غربی و شرقی، خراسان‌جنوبی، اردبیل و گرگان مشغول عملیات اکتشافی است.

وی بیان کرد: این سازمان با هدف دستیابی به ذخایر فلزی (مس، طلا، سنگ‌آهن، سرب و روی، کرومیت، عناصر نادر خاکی، مولیبدن، آنتیموان و نیکل) و غیرفلزی (زغال‌سنگ، فسفات، بوکسیت و بیتومین) در مراحل مختلف اکتشافی از شناسایی و پی‌جویی پهنه‌های اکتشافی تا اکتشافات عمومی، تفصیلی و تکمیلی در محدوده‌های دارای پروانه، عملیات را ادامه می‌دهد.

اصغرزاده گفت: برنامه‌های اکتشافی سازمان با هدف کشف منابع جدید برای توسعه بخش معدن، فراهم ساختن بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با تهیه مستندات اکتشافی مطابق با استاندارد‌های جهانی، ‌سرمایه‌گذاری اکتشافی در مناطق محروم و دارای ظرفیت معدنی برای هدایت منابع و ایجاد ‌اشتغال در مناطق مختلف کشور صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تعامل بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و سازمان زمین‌شناسی در جهت اجرای عملیات اکتشافی در پهنه‌های معدنی از عوامل مؤثر در تسریع فعالیت‌های اکتشافی در کشور است.

اضغرزاده بیان کرد: فعالیت در پهنه‌ها با هدف شناسایی و پی‌جویی ظرفیت‌های معدنی به منظور افزایش ذخایر و ایجاد تنوع در محصولات معدنی به همراه بستر‌سازی جهت جذب سرمایه‌گذاران خصوصی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: یکی از استان‌هایی که در این مورد ظرفیت قابل‌توجهی دارد استان اردبیل است که در موقعیت خوبی قرار گرفته به‌طوری که ۴ پهنه معدنی در این استان در دست مطالعه است.

۴ پهنه معدنی قزل‌اوزن، سبلان، قره‌سو، باغرو داغ و نیر-‌زرج‌آباد از جمله پهنه‌های معدنی استان اردبیل است که توسط شرکت‌های مختلف بخش خصوصی عملیات مطالعاتی آن به انجام رسیده است.

مطالعات در پهنه‌های معدنی با ارزش استان اردبیل افزایش یافته است

همچنین مجیدخدابخش، استاندار اردبیل در این همایش گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌ها در حوزه معدن تنها به بخش لاشه ماسه و شن محدود می‌شد اما با افزایش تحقیقات و مطالعات در ۳ سال اخیر فعالیت‌ها و مطالعات در پهنه‌های معدنی با ارزش در اردبیل افزایش یافته است.

خدابخش اظهار کرد: در سال‌های اخیر بخش معدن استان اردبیل مورد توجه جدی قرار گرفته و تلاش بر این بوده تا بتوانیم سهم معادن استان را در توسعه و رشد اقتصادی استان بالا ببریم.

وی در مورد مطالعه ۴ پهنه معدنی مهم در سطح استان اردبیل تصریح کرد: مطالعات در پهنه‌های معادن ادامه داشته و در سال‌های اخیر با افزایش مطالعات در حوزه‌های معدنی استان شاهد پیشرفت‌های بالایی در این بخش بودیم که این امر می‌تواند زمینه‌ساز توسعه منطقه شود.

استاندار اردبیل با اشاره به سیر صعودی اکتشافات معدنی در اردبیل گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌ها در حوزه معدن تنها به بخش لاشه ماسه و شن محدود می‌شد اما با افزایش تحقیقات و مطالعات در ۳ سال اخیر توانسته‌ایم شاهد رشد چشمگیری در این بخش در استان باشیم.

خدابخش با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل در بخش کشاورزی، بیان کرد: اردبیل جزو استان‌های کشاورزی و یکی از قطب‌های مهم کشور در این بخش به شمار می‌رود که برای افزایش بهره‌وری در این حوزه ضروری است تا صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در این استان ایجاد و راه‌اندازی شود تا از خام‌فروشی محصولات کشاورزی تولیدشده در استان جلوگیری شود.

وی راه‌اندازی و توسعه صنایع تبدیلی را راهکار توسعه و افزایش بهره‌وری و درآمد بهره‌برداران در بخش کشاورزی استان دانست و اظهار کرد: در این حوزه تلاش و اهتمام جدی داریم که در این راستا به زودی کارخانه فرنچ‌فرایز در استان به بهره‌برداری رسیده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

نقش معادن در توسعه استان اردبیل تنها ۰٫۲ درصد است

در ادامه این همایش، سیدحامدعاملی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: با وجود قابلیت‌ها در بخش معدن اما سهم استان در این زمینه ۰٫۲ درصد بوده که تلاش و جدیت بر این است تا این رقم را افزایش دهیم.

عاملی اظهار کرد: متأسفانه با وجود پهنه‌های معدنی غنی در استان اما این بخش سهم چندانی را در توسعه استان اردبیل نداشته و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در استان مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که معادن سهم یک درصدی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند، گفت: این در حالی است که با وجود قابلیت‌ها در این حوزه سهم استان در این زمینه ۰٫۲ درصد بوده که تلاش و جدیت بر این است تا این رقم را افزایش داده و بتوانیم نقش معادن در اقتصاد استان را پررنگ‌تر کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از مطالعه ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از اراضی استان اردبیل خبر داد و افزود: ۴۵۰ کیلومتر مربع از این میزان به عنوان نقاط امیدبخش معدنی در اردبیل انتخاب شده که با بهره‌برداری مناسب از این اراضی می‌توانیم شاهد رشد استان در این حوزه باشیم.

عاملی با بیان این‌که تعیین تکلیف معادن فلزی استان در دستور کار اساسی برای توسعه و آبادانی استان قرار گرفته است، گفت: برای نخستین بار این امر در استان انجام شده که این امر نیز نقش مهمی در توسعه معادن و افزایش درآمد در این حوزه ایفا خواهد کرد.

وی حوزه معدن اردبیل را دارای ظرفیت‌های بالا برای جهش اقتصادی بزرگ دانست و تصریح کرد: با برگزاری این همایش تلاش و جدیت بر این بوده تا ظرفیت‌های معدنی استان به شکلی همه‌جانبه معرفی و تبیین شود تا اقدامات در حوزه معادن استان بیش از گذشته گسترده شده و سرمایه‌گذاران فعالیت‌های عملیاتی در این حوزه انجام دهند.

در این جلسه پروانه نمادین اکتشاف معدنی در پهنه‌های استان اردبیل به دو شرکت سرمایه‌گذاری کوثر و شرکت ایمیدرو اعطا و از فعالان معدنی استان اردبیل تجلیل شد.

ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در ذخایر سنگ‌های تزیینی است

 در حاشیه این همایش، کاووس‌قاسمی، مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در تولید و ذخایر سنگ‌های تزیینی جزو ۴ کشور اول دنیا است.

قاسمی تصریح کرد: کشور ایران ذخایر قابل‌توجه معدنی دارد که هنوز بخشی از آن کشف و بهره‌برداری نشده است.

وی با اشاره به شناسایی ۵۰ ماده معدنی اضافه کرد: عمده مواد معدنی مورد نیاز کشور در داخل کشور تأمین شده و نیازی به واردات مواد معدنی خام نیستیم.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در برخی مواد معدنی مانند باریت، گچ، فلورین و سلستین ایران جزو رتبه‌های تک‌رقمی برخوردار از ذخایر است و در سنگ‌های تزیینی نیز در گروه ۴ کشور اول دنیا است.

به گفته قاسمی در مصالح ساختمانی نیز تمامی نیاز کشور در داخل تأمین شده و به عنوان مثال در صورتی که یک روز سنگ آهک تولید نشود، بخش صنعت دچار مشکل خواهد شد.

وی متذکر شد: شرایط رکود حاکم در بخش ساختمان موجب شده کشش بازار به تولیدات معدنی کاهش یابد و در مصالح ساختمانی بخشی از واحدهای تولیدی غیرفعال یا نیمه‌فعال شود.

وی ادامه داد: با این وجود در مجموع معادن در سال گذشته به نسبت سال ۹۴ رشد ۵ ‌درصدی تولید را شاهد بودیم که بخش عمده این رشد به معادن فلزی مرتبط است.

فعالیت ۵۷۰۰ معدن در کشور

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اکتشاف معدنی به صورت پهنه‌بندی در سطح کشور انجام می‌شود و در مجموع از ۹ هزار معدن موجود در کشور ۵ هزار و ۷۰۰ مورد فعال هستند.

قاسمی با بیان این‌که در خود استان اردبیل پهنه‌های امیدبخش معدنی شناسایی شده است، ابراز امیدواری کرد بتوان در این استان به اکتشافات مطلوب معدنی به ویژه در مس و طلا دست یافت.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش بهره‌برداران معدنی و در مقابل‌‌توجه به الزامات زیست‌محیطی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را در تعامل با سایر سازمان‌ها پیش می‌برد.

به گفته مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در برخی مواقع لازم است بهره‌برداری یا عدم بهره‌برداری از یک معدن اولویت‌بندی شود و به عنوان مثال در جایی که برای بهره‌برداری سنگ لاشه پوشش‌های گیاهی از بین می‌رود نباید تمامی بستر طبیعت را زخمی کرد.

قاسمی افزود: در عین حال در برخی مواقع می‌توان به ارزش‌افزوده قابل‌توجه و همچنین اشتغال و تولید مطلوب از معدن رسید و در این وضعیت لازم است بهره‌برداری معدنی در اولویت باشد.

وی در خصوص وضعیت جذب سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی کشور نیز اضافه کرد: در سرمایه‌گذاری معدنی ثبات سیستم عرضه و راحتی تبادل پول مورد تأکید است که در حال حاضر شرایط هر دو فراهم شده است.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاران خارجی برای اکتشاف مس و طلا فعال شده‌اند و در کردستان نیز معدن طلا به بهره‌برداری رسیده است.

 

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت به ضرورت تکمیل زنجیره‌های سرمایه‌گذاری در سطح استان‌ها تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذار به دنبال امنیت است و هر کجا امنیت فراهم شود، سرمایه‌گذاری خواهد داشت.