تسهیلات مالی و پوشش بیمه‌ای بین‌المللی در راه بازار پتروشیمی

در آستانه برگزاری سیزدهمین همایش بین‌المللی IPF مطرح شد تسهیلات مالی و پوشش بیمه‌ای بین‌المللی در راه بازار پتروشیمی سمیه مهدوی- پتروشیمی به عنوان یک کانال ارزآور، دروازه طلایی بازار اقتصادی ایران محسوب می‌شود. درحال حاضر دغدغه اصلی دست اندرکاران این صنعت جذب سرمایه‌گذاران چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی است. در […]

در آستانه برگزاری سیزدهمین همایش بین‌المللی IPF مطرح شد

تسهیلات مالی و پوشش بیمه‌ای بین‌المللی در راه بازار پتروشیمی

سمیه مهدوی- پتروشیمی به عنوان یک کانال ارزآور، دروازه طلایی بازار اقتصادی ایران محسوب می‌شود. درحال حاضر دغدغه اصلی دست اندرکاران این صنعت جذب سرمایه‌گذاران چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی است. در این میان مدیران و مسؤولان ذی‌ربط درصدد برنامه‌ریزی برای ۴۰ میلیارد طرح تعریف شده در بخش پتروشیمی برآمده‌اند. برگزاری سیزدهمین همایش دو روزه IPF ازجمله فرصت‌های پیش روی بازار پتروشیمی است تا مذاکرات لازم با شرکت‌های آسیایی و اروپایی برای جذب سرمایه‌ها و انتقال تکنولوژی‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مدیر سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در آستانه برگزاری این گردهمایی دو روزه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران وعده جذب سرمایه‌گذاران خارجی و در اختیار گذاشتن فضای کافی برای عرض اندام بخش خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی را داد.

فرناز علوی با بیان این‌که شعار اصلی همایش پتروشیمی در سال‌های گذشته همواره گرد هم آوردن صنعت پتروشیمی جهان بوده است، بیان کرد: تلاش شده بازیگران اصلی در زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین تکنولوژی را کنار خود داشته باشیم و از توانمندی‌های آنها در این طرح‌ها بهره ببریم.

به گفته این مقام مسؤول شرکت‌های ایرانی وارد رقابت در عرصه تولید خواهند شد، شرط این امر بسترسازی مناسب برای فراهم کردن زمینه مشارکت با شرکت‌های خارجی است. از جمله اولویت‌های مهم در این امر فراهم کردن تسهیلات و پوشش‌های بیمه‌ای است.

او در خصوص اهداف اصلی این همایش مطرح کرد: در مجموع هدف از برگزاری این همایش در همه دوره‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی و تأمین تسهیلات مالی و پوشش بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری لازم است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال حاضر به عنوان یک تسهیلگر در کنار بخش خصوصی حرکت می‌کند تا اعتبارات لازم در این زمینه تأمین شود.

به گفته علوی از دیگر اهداف برگزاری این همایش این است که شرکت‌های تخصصی تأمین‌کنندگان تجهیزات و سازندگان بتوانند قابلیت‌های خود را عرضه کنند و باعث درآمد و کسب اعتبار جهانی در اجرای طرح‌ها شوند.

این مقام مسؤول با مقایسه همایش پیش رو با گردهمایی دوازدهم که در سال گذشته انجام شد عنوان کرد: دوازدهمین همایش در آستانه امضای تفاهمنامه برجام برگزار شد تا قبل از این تفاهم امکان مذاکره با بسیاری از شرکت‌ها وجود نداشت اما پس از امضای برجام فرصت سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شد.

علوی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های معتبر بین‌المللی ادامه داد: در فاصله بین دوازدهمین همایش و سیزدهمین همایش فرصت خوبی برای مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و تأمین‌کننده لیسانس اکثر محصولات صنعت پتروشیمی وجود داشت. در این راستا با بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و مؤسسات بیمه‌ای نیز وارد مذاکره شدیم.

مدیر سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به مناطقی که برای توسعه صنعت پتروشیمی در کشور مدنظر قرار گرفته، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای سیاست‌هایی که وزارت نفت برای توسعه پتروشیمی در نظر دارد و همچنین بر اساس مطالعات آمایشی که وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده، مناطقی را برای توسعه این صنعت در نظر گرفته است و در همایش مذکور قطب‌های جدید برای توسعه صنعت پتروشیمی معرفی می‌شوند.

علوی با تأکید بر این‌که در صنایع بالادستی نفت، توسعه رخ داده است، اظهار کرد: این توسعه پتانسیل خوبی برای تأمین خوراک و اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری در ایران را ایجاد کرده است.

وی از حضور ۱۸ کشور خارجی در سیزدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: ۳۸۵ شرکت ایرانی با حضور ۱۳۶۰ شرکت‌کننده و ۷۴ شرکت خارجی با حضور ۱۰۱ شرکت‌کننده خارجی در همایش مذکور حضور خواهند داشت. این ۷۴ شرکت از ۱۸ کشور خارجی از جمله فرانسه، انگلیس، دانمارک، آلمان، هند، بحرین، لبنان، ترکیه، سوییس، ژاپن، ایتالیا و… هستند.

علوی در پاسخ به این سؤال که میزان سرمایه‌ای که در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی جذب خواهد شد، چقدر خواهد بود گفت: میزان سرمایه دقیق مشخص نیست اما به‌طور کلی برای برنامه ششم توسعه ۴۰ میلیارد دلار طرح تعریف شده که تعدادی از این طرح‌ها واگذار شده و تعدادی نیز در حال واگذاری است.

وی درمورد نحوه جذب سرمایه در مناطق مدنظر برای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران توضیح داد: متولی مناطق مختلف، گروه‌های مختلفی هستند. ممکن است مناطق مدنظر فقط برای توسعه صنعت پتروشیمی انتخاب نشده باشند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی با متولیان هر منطقه همکاری دارد اما هر کدام از متولیان عهده‌دار توسعه منطقه خودشان هستند.

 

گفتنی است در این همایش ۳۲ سخنران سخنرانی خواهند کرد که از این تعداد ۱۲ سخنران داخلی و ۲۰ سخنران خارجی هستند. همچنین همایش ۵ جلسه تخصصی و دو پنل تخصصی در زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی و توسعه و انتقال تکنولوژی برگزار خواهد شد.