سهام عدالت از شهریور ۹۶ اکران می‌شود

به تهیه‌کنندگی دولت و به‌ کارگردانی سازمان خصوصی‌سازی سهام عدالت از شهریور ۹۶ اکران می‌شود مسعود طاهری- شاید باور سخت باشد اما سهام عدالت، سهامی که بیش از ۱۰ سال از وعده آن برای اجرایی شدن می‌گذرد با همت سازمان خصوصی‌سازی رنگ واقعیت به خود گرفته است. در آبان‌ماه سال ۸۵ بود که رییس دولت […]

به تهیه‌کنندگی دولت و به‌ کارگردانی سازمان خصوصی‌سازی

سهام عدالت از شهریور ۹۶ اکران می‌شود

مسعود طاهری- شاید باور سخت باشد اما سهام عدالت، سهامی که بیش از ۱۰ سال از وعده آن برای اجرایی شدن می‌گذرد با همت سازمان خصوصی‌سازی رنگ واقعیت به خود گرفته است.

در آبان‌ماه سال ۸۵ بود که رییس دولت نهم وعده‌ای بزرگ در راستای رسیدن سهام به مردم داد. او که در اوایل به قدرت رسیدنش، سهام را قمار می‌دانست تنها یکسال بعد، وعده داد تا همه مردم را سهامدار کند و اینگونه بود که سهامی به نام سهام عدالت شکل گرفت.

آن زمان قرار بود تا قبل از پایان کار دولت سهام عدالت اجرایی شود اما مشکلات فراوان بر سر اجرایی کردن این طرح باعث شد تا اجرایی کردن وعده دولت نهم به دولت یازدهم بکشد و همین مدت طولانی باعث شد تا از ۴۹ میلیون متقاضی سهام عدالت در سال ۸۵، دو میلیون نفر از آنان اکنون در قید حیات نباشند!

اما هر چه که بود با واگذاری عملیات اجرایی تخصیص سهام عدالت به سازمان خصوصی‌سازی از سوی دولت یازدهم، سهامی که تبدیل به سراب شده بود، کم‌کم رنگ واقعیت به خود گرفت و بنا بر اعلام مسؤولان ارشد سازمان خصوصی‌سازی، مردم باید شماره حساب خود برای دریافت سود سهام عدالتشان را تا شهریور ماه به این سازمان اعلام کنند.

در همین ارتباط سید‌جعفرسبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی به خبرنگار ما گفت: مردم برای دریافت شماره حساب شبا از بانک‌ها، عجله نکنند چراکه تا شهریورماه فرصت هست؛ اگرچه اگر بانک خلوت بوده و مراجعه و انجام کار به راحتی انجام گیرد، ثبت شماره حساب هر چه زودتر بهتر است.

در ادامه این نشست سیدجعفرسبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی گزارشی از آخرین وضعیت سهام عدالت ارایه داد و گفت: طرح سهام عدالت در دوره هشتم ریاست جمهوری پایه‌گذاری و در دوره‌های بعدی به مرحله اجرا رسید و مبلغ یک میلیون تومان برای هر مشمول در نظر گرفته شد.

وی با بیان این‌که در طرح سهام عدالت هیچ وجهی از افراد گرفته نشد، گفت: باید محلی برای تأمین اعتبار این سهام در نظر گرفته می‌شد و بنابراین ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر بخشی از سهام خود را به این طرح اختصاص دادند.

مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: مقرر شد، در پایان هر سال سازمان خصوصی‌سازی، سود را از شرکت‌ها دریافت و به حساب خزانه واریز کند و پس از پایان دوره ۱۰ ساله، صورت حساب مشمولین از سوی این سازمان صادر شده است.

وی با اشاره به مراجعه مالکین سهام عدالت به سامانه، برای دریافت صورت حساب گفت: با مراجعه ۵۳ درصدی مالکین سهام عدالت به سامانه اینترنتی، رکورد ارتباط جامعه هدف با یک سازمان دولتی در ایران یا حتی دنیا تغییر کرد.

جعفرسبحانی در ادامه به میزان مشارکت گروه‌ها پرداخت و اظهارکرد: در میان گروه‌ها، روستاییان و عشایر با ۷۰ درصد مشارکت بیش‌ترین حضور در سامانه را ثبت کردند و سپس اعضای کمیته امداد و نهادهای حمایتی با ۶۳ درصد، کارگران فصلی با ۵۱ درصد و کارمندان و بازنشستگان دولتی با ۳۱ درصد در این طرح ملی مشارکت کردند.

سبحانی تأکیدکرد برخلاف یارانه که به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود، سود سهام عدالت تنها به حساب خود مشمول واریز خواهد شد و افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب مشمولین واریز شود.

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس مسایل اقتصادی عنوان‌کرد: سهام عدالت یک طرح مردمی است و ضروری است سازمان خصوصی‌سازی چشم‌انداز روشنی از آن ارایه دهد.

وی با بیان این‌که اصل مهم بازار پول و سرمایه احترام به حق مالکیت است، گفت: دولت یازدهم همواره به قانون مالکیت احترام گذاشته و باید این روند را در خصوص سهام عدالت ادامه دهد تا فرایند این طرح ملی عادلانه انجام شود.

حقانی‌نسب با اشاره به این‌که ارزش هر برگ سهام عدالت یک میلیون تومان تعیین شده، اظهارکرد: سهام عدالت به دو دهک اول جامعه اختصاص دارد و به نظر می‌رسد دریافت بخشی از وجه این سهام منطقی نیست.

وی با بیان این‌که بازار سرمایه باید مانند اتاق شیشه‌ای عمل کند، گفت: تعیین ارزش دارایی و سود سهام هر فرد و همچنین اعلام ارزش سهام عدالت پس از ۱۰ سال ضروری است.

اسماعیل‌مختاری‌دولت‌آبادی، دبیر کل کانون سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت که طرح سهام عدالت متشکل از ۶۰ شرکت به ارزش ۴۰۰۰۰ میلیارد تومان به مرحله اجرا رسید. ۴۹ شرکت به ارزش ۲۷۲۶۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری قطعی شده و ۱۱ شرکت دیگر به ارزش ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان همچنان ارزش‌گذاری نشده است و احتمالاً فرایندی طولانی خواهد داشت و ارزش روز هر برگ سهام عدالت دو برابر شده است.

 

حال باید منتظر دریافت سهامی شد که ابتدایش را یک دولت و انتهایش بعد از دو دولت شاید به سرانجامی برسد. سهامی که با تهیه‌کنندگی دولت و کارگردانی سازمان خصوصی‌سازی قرار است از شهریورماه اکران شود.