شبهه به آرای صندوق‌های رأی؛ تاکتیک یا فرار رو به جلو

شبهه به آرای صندوق‌های رأی؛ تاکتیک یا فرار رو به جلو گروه اجتماعی- در حالی که ۵ روز از انتخابات شورای شهر تهران گذشته، اما همچنان برخی‌‌ها شکست در انتخابات را مربوط به تخلفات می‌دانند و نه آرای مردمی. به گزارش مناقصه‌مزایده، با پیروزی قاطع لیست‌امید در انتخابات شورای شهر تهران و اختلاف صد‌‌هاهزار نفر […]

شبهه به آرای صندوق‌های رأی؛ تاکتیک یا فرار رو به جلو

گروه اجتماعی- در حالی که ۵ روز از انتخابات شورای شهر تهران گذشته، اما همچنان برخی‌‌ها شکست در انتخابات را مربوط به تخلفات می‌دانند و نه آرای مردمی.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با پیروزی قاطع لیست‌امید در انتخابات شورای شهر تهران و اختلاف صد‌‌هاهزار نفر باقی کاندیدا‌‌ها در این رقابت با لیست مورد حمایت دولت و اصلاح‌طلبان، دو عضو شورای شهر تهران مسؤولان را به طفره رفتن از مسؤولیت خود متهم کردند.

مجتبی شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به تخلفات گسترده در انتخابات این شورا درخواست کرد صورت‌جلسه شمارش آرای همه صندوق‌‌‌ها مانند سال ۸۸ در سایت فرمانداری منتشر و ۱۰‌درصد صندوق‌‌‌ها نیز بازشماری شود.

مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود در سیصدوچهل‌وهفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با تأکید بر این‌که حقوق شهروندی مردم باید درمورد رفع شبهات پیرامون انتخابات رعایت شود، گفت: با وجود گزارش‌های مستند از تخلفاتی که صورت گرفته است، فرمانداری به دلایل مختلف از رسیدگی به موضوع طفره می‌رود.

وی ادامه داد: سال ۸۸ که شبهاتی درمورد صحت انتخابات مطرح شد، تمام صورتجلسات شمارش آرای صندوق‌‌ها در سایت منتشر شد. اکنون هم پیشنهاد می‌کنم فرمانداری درمورد انتخابات شورا‌‌ها همین برنامه را در پیش بگیرد و با توجه به شکایات مطرح شده، ۱۰درصد از صندوق‌‌ها بازشماری شود.

شاکری با بیان این‌که تخلفات ریاست جمهوری هم از جاهای مختلف گزارش شده که باید مورد رسیدگی قرار گیرد، اظهار کرد: امکان ندارد که مردم فردی مانند مهدی چمران را نشناسند؛ اگر نفس رییس دولت اصلاحات تا این حد کارساز است که برای یک نفر یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی می‌آورد، چرا برای جمع کردن جمعیت در همایش انتخاباتی روحانی چنین نکرد؟

نکته قابل توجه این است که حتی برخی از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب رأی محدود دارند اما یک عده چهره جدید رأی بالا دارند. با وجود اختلافاتی که با اصلاح‌طلبان دارم اما فردی مانند احمددنیامالی و محسن‌سرخو را برای تصمیم‌سازی در حوزه‌های عمران، حمل‌ونقل و ترافیک مناسب‌تر می‌دانم تا خانم یا آقایی از لیست امید که هیچ رزومه‌ای ندارد. آیا واقعاً خانه کارگر طرفداران کم‌تری دارد؟

واگذاری مسؤولیت‌های هیأت نظارت به هیأت اجرایی

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران نیز با انتقاد از نحوه شمارش آمار آرای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر گفت: هیأت نظارت مسؤولیت‌های خود را به هیأت اجرایی واگذار کرده است.

محسن‌پیرهادی در جلسه علنی دیروز شورای شهر با بیان این‌که باید آمار تمام صندوق‌های رأی در اختیار هیأت نظارت باشد، گفت: متأسفانه هیأت نظارت، آمار هیچ صندوقی را ندارد و به نظر می‌رسد تمام مسؤولیت‌های خود را در این حوزه به وزارت کشور داده است.

وی با اشاره به دیدار برخی از اعضای شورا با رییس مجلس گفت: هیأت نظارت باید خود آرا را تجمیع کند که این کار را انجام نداده است.

پیرهادی اعلام کرد: ما درخواست خاصی نداریم و تأکیدی نیز بر نتایج انتخابات نداشته و نداریم و تنها درخواست قانونی ما بازشماری ۱۰درصد صندوق‌‌‌ها است و این‌که فرایند قانونی در این رابطه رعایت شود.

وی تأکید کرد: درخواست تمکین به قانون درخواست زیادی نیست، اما در برابر این خواسته برخی فرافکنی می‌کنند. این برای اولین بار در انتخابات است که تجمیع در هیأت اجرایی انجام می‌شود.

پیرهادی تأکید کرد: ما نتیجه انتخابات را پذیرفته‌ایم و معتقدیم میزان رأی ملت است، اما حق اعتراض قانونی ما نیز پذیرفته شود.

 

حال معلوم نیست که آیا ایجاد شبه به آرای صندوق‌های مردمی از سوی شکست‌خوردگان، تاکتیک است یا فرار رو به جلو بعد از شکست.