مناقصه آزادگان‌شمالی و‌ جنوبی همزمان برگزار می‌شود

زنگنه مناقصه آزادگان‌شمالی و‌ جنوبی همزمان برگزار می‌شود مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز نداریم گروه انرژی- وزیر نفت در حاشیه برگزاری یکصدوهفتادودومین نشست عادی اوپک ضمن اشاره به این‌که قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال کم‌تر از یک ماه دیگر منعقد می‌شود، بیان کرد: مناقصه آزادگان‌شمالی و‌ جنوبی نیز به […]

زنگنه

مناقصه آزادگان‌شمالی و‌ جنوبی همزمان برگزار می‌شود

مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز نداریم

گروه انرژی- وزیر نفت در حاشیه برگزاری یکصدوهفتادودومین نشست عادی اوپک ضمن اشاره به این‌که قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال کم‌تر از یک ماه دیگر منعقد می‌شود، بیان کرد: مناقصه آزادگان‌شمالی و‌ جنوبی نیز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

در این نشست که همه رؤسای هیأت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و هیأت‌های همراه حضور داشتند آخرین وضع بازار نفت، میزان عرضه و تولید این سازمان بررسی شد.

تمدید توافق ۳۰ نوامبر اوپک یعنی کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در دو بازه زمانی ۶ و ۹ ماهه یکی از مهم‌ترین مباحث بود که گفته‌های وزیران اوپک در بدو ورود به وین نشان می‌داد اکثر آنها به تمدید توافق در بازه ۹ اوپک راغب‌تر هستند.

وزیر نفت ایران در بدو ورود به وین درباره این که آیا ایران با تمدید توافق در بازه زمانی ۶ یا ۹ماه موافق است، گفت: هر دو بازه زمانی برای ما قابل پذیرش است.

زنگنه در این خصوص که با تمدید توافق اوپک تولید نفت ایران چه تغییری می‌کند، اظهار کرد: تولید نفت ایران تغییری نمی‌کند و در همان سطح ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بر مبنای منابع ثانویه باقی می‌ماند.

وزیر نفت درباره این که، تولید نفت ایران با تمدید توافق اوپک چه تغییری می‌کند، گفت: این امر تغییری نخواهد کرد و در همان سطح حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بر مبنای منابع ثانویه باقی می‌ماند.

وی در حالی از نهایی شدن قرارداد با فرانسوی‌‌ها خبر داد که در حاشیه اجلاس اوپک، با رییس توتال در هتل کمپنیسکی دیدار کرد.

زنگنه با اشاره به مذاکرات خود با پاتریک پویان، مدیرعامل توتال، بیان کرد: توتال برای تأمین مالی توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی هماهنگی لازم را انجام داده و یک بانک اروپایی برای سرمایه‌گذاری در این طرح توسعه پیدا کرده است.

با توجه به این‌که مذاکرات آنها درباره اجرایی کردن موافقتنامه سال گذشته برای توسعه فاز ۱۱ گاز پارس‌جنوبی بود می‌توان بر اجرای این قرارداد با توتال مهر نهایی زد.

وی پیش از آغاز نشست با بیان این که این شرکت‌ها از کشورهایی مانند ژاپن، کره، فرانسه و حتی انگلیس هستند، تصریح کرد: ما ترجیح می‌دهیم که با شرکت‌های مطرح جهان قرارداد امضا کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: ما هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز ایران نداریم، آنها از سوی دولت کشور خود محدود شده‌اند و ما این موضوع را می‌فهمیم.

زنگنه با بیان این که با شرایطی که ایران هم اکنون در آن قرار دارد و با توجه به سطح مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری مردم نشان داده‌اند که خواهان همکاری و مراوده مناسب با جامعه بین‌المللی هستند، افزود: من فکر می‌کنم که زمان آن رسیده که دولت آمریکا رویکرد خود را نسبت به ملت ایران تغییر دهد.

وی همچنین درباره قرارداد فروش نفت خام ایران به روسیه گفت: ما تنها منتظر هستیم که طرف روس کار را آغاز کند.

 

وزیر نفت تصریح کرد: قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت روس امضا و هماهنگی‌‌ها انجام شده است و ما منتظر هستیم که آنها نفتکش‌های خود را برای بارگیری محموله‌های نفت خام ایران اعزام کنند. گفتنی است که در این نشست توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ اوپک برای ۹ ماه دیگر تمدید شد.