تعیین تکلیف مناقصه ۳ پرونده نفتی به دولت دوازدهم رسید

لحظه شماری میادین نفتی برای برگزاری مناقصه محدود تعیین تکلیف مناقصه ۳ پرونده نفتی به دولت دوازدهم رسید سمیه مهدوی- بازار امضای قراردادهای نفتی روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود اما علی‌رغم این بحث و گفت‌و‌گو‌‌ها همچنان خبری از انعقاد قرارد‌‌ادها در میان نیست؛ فارغ از مدیران نفتی، سایر مسؤولان اقتصادی کشور نیز به صرافت افتاده‌اند تا جایگاه […]

لحظه شماری میادین نفتی برای برگزاری مناقصه محدود

تعیین تکلیف مناقصه ۳ پرونده نفتی به دولت دوازدهم رسید

سمیه مهدوی- بازار امضای قراردادهای نفتی روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود اما علی‌رغم این بحث و گفت‌و‌گو‌‌ها همچنان خبری از انعقاد قرارد‌‌ادها در میان نیست؛ فارغ از مدیران نفتی، سایر مسؤولان اقتصادی کشور نیز به صرافت افتاده‌اند تا جایگاه این قرارداد‌‌ها را تثبیت کنند. در حال حاضر ۴ پرونده مهم روی میز وزارت نفت قرار گرفته است؛ پرونده آزادگان، یادآوران، فاز ۱۱ پارس‌جنوبی و فرزادB. آزادگان و یادآوران از جمله میادینی هستند که قرار است صابون مناقصات به تنشان بخورد، اما با امروز و فردا کردن‌های بی‌شمار این امر مهم به تأخیر می‌افتد؛ تأخیری که می‌تواند با از دست دادن امتیازهای نفتی به ضرر ایران تمام شود. البته شرکت نفت اسناد مناقصه آزادگان را برای شرکت‌های متقاضی ارسال کرده است تا به صورت محدود برگزار شوند هرچند برگزاری این مناقصه نیز در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد. پیش از این مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده بیان کرده بود تا پایان امسال مناقصه ۳ میدان نفتی برگزار خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، از سوی دیگر زمزمه‌هایی برای انعقاد قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به گوش می‌رسد اما هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. وزیر نفت به تازگی گفته است که ایران و توتال در حال جمع‌بندی و بحث برای امضای قرارداد توسعه فاز ١١ پارس‌جنوبی هستند که تقریباً در مراحل نهایی و پایانی این پروسه قرار دارند.

حال نوبخت نیز روز گذشته گفت به زودی در امضای این قرارداد ترتیب اثر داده خواهد شد. نوبخت با بیان این‌که قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بدون ملاحظات امنیتی با توتال امضا خواهد شد، گفت: دولت در تنظیم چارچوب قراردادهای نفتی فرایندی طولانی را طی و دغدغه بسیاری از منتقدان و کارشناسان را لحاظ کرده است.

وی افزود: هم اکنون هیچ سازمانی حساس‌تر از دولت در تنظیم قراردادهای نفتی و حفظ منافع ملی در این بخش نیست، اما این که برخی سازمان‌ها نیز چنین حساسیتی را دارند خوشحالیم.

این درحالی است که مدیرعامل توتال در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد که این شرکت فرانسوی توسعه میدان گازی بزرگ پارس‌جنوبی ایران را در تابستان جاری آغاز خواهد کرد.

پاتریک پویان، مدیرعامل توتال گفت: پس از این‌که آمریکا تسهیل تحریم‌ها علیه ایران را طبق توافق سال ۲۰۱۵ ادامه داد، این گروه فرانسوی در ابتدا یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد داد.

واشنگتن هشدار داده است اگر تهران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پایبند نماند، ممکن است معافیت از تحریم‌ها را لغو کند.

با این همه پویان در این مصاحبه گفت: ارزش دارد یک میلیارد دلار ریسک کرد، زیرا یک بازار عظیم به روی ما گشوده می‌شود. ما کاملاً از ریسک‌هایی که وجود دارند، مطلع هستیم و احتمال بازگشت تحریم‌ها و تغییرات مقررات را به حساب آورده‌ایم.

این شرکت اکنون تصمیم گرفته است بازگردد و فاز ۱۱ پروژه پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس را که حداکثر ۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، اجرا کند.

در شرایطی که انتظار می‌رفت تمامی این پرونده‌ها تا قبل از پایان عمر دولت یازدهم مختومه شوند اما گویا عمر دولت کفاف پایان دادن به این قرارداد‌‌ها را نخواهد داد و باید منتظر عملکرد دولت دوازدهم در این خصوص ماند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامهریزی برای تنظیم و هدفمندسازی سبد صادرات نفت خام کشور خبر داد. این همان مسأله‌ای است که مدیرعامل کارفرمای قرارداد‌‌ها یعنی شرکت ملی نفت ایران به آن اذعان داشته است.

براساس گزارش وزارت نفت، علی کاردر گفت: با ایجاد و تنظیم سبد صادرات نفت خام، مشخص میشود چه میزان نفت در قالب چه مدلی به کدام کشور‌‌ها عرضه شود و این اقدام افزون بر ایجاد موازنه در عرضه نفت به کشورهای مختلف، از ایجاد تغییرات ناگهانی در روند صادرات و یا وابسته شدن کشور به تقاضای نفت برخی شرکت‌‌ها جلوگیری میکند.

وی ظرفیت تولید نفت ایران را حدود ۴ میلیون بشکه در روز خواند و ادامه داد: در ماه گذشته، ۵۰ درصد محموله‌های صادراتی نفت خام ایران روانه بازارهای اروپا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: براساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران ظرفیتسازی میکند و میزان تولید و صادرات که مبحثی حاکمیتی است از سوی وزارت نفت مشخص و اعلام میشود.

فاز ۱۱ در آستانه امضای قرارداد؛ آزادگان در تدارک مناقصه محدود

کاردر درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که بر خلاف برخی شنیده‌‌ها طی روزهای اخیر امضا نشد، توضیح داد: متن این قرارداد نهایی شده است و با دریافت برخی مجوزهای باقی‌مانده و هماهنگی میان مدیران ارشد شرکتهای طرف قرارداد برای حضور در مراسم، این قرارداد ظرف هفتههای آینده امضا میشود.

وی یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های طرف قرارداد، پیش از امضای قرارداد، مجوزهای لازم را از ارگانهای مختلف دریافت میکنند و به این ترتیب، قرارداد بلافاصله پس از امضا وارد مرحله اجرا میشود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مناقصه میدان آزادگان نیز توضیح داد: به جای اینکه اسناد مناقصه برای همه شرکت‌‌ها ارسال شود، نامهای ارسال شد تا بر مبنای آن، شرکتهایی که تمایل به حضور در مناقصه آزادگان دارند اعلام آمادگی کنند و پس از نهایی شدن این کار، مناقصه محدود برگزار میشود.

وی با بیان اینکه فرایند این کار چند هفتهای زمان میبرد، عنوان کرد: همچنین از آنجا که برخی شرکت‌کنندگان در مناقصه، پیش از این با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه امضا نکردهاند و طبیعی است مطالعات فنی آنها چند ماه زمان ببرد، بعید است قرارداد میدان آزادگان در این دولت امضا شود.

وی با بیان اینکه تاکنون به جز مرسک، شرکت دیگری برای توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی ابراز تمایل نکرده است، ادامه داد: لایه نفتی میدانی تکنیکال است و مرسک تجارب خوبی در این زمینه دارد.

 

به گفته کاردر، شرکت ملی نفت ایران براساس تفاهمنامههای مطالعاتی که امضا کرده است، باید حدود ۷۵ طرح مطالعاتی دریافت کند که از این میان تاکنون بیش از ۲۰ طرح دریافت شده است.