قطعه‌سازی؛ حلقه اصلی در اعتماد به تولید داخلی

قطعه‌سازی؛ حلقه اصلی در اعتماد به تولید داخلی گروه خودرو -صنعت قطعه‌سازی از مهم‌ترین صنایع زیردستی خودروسازی در کشور است که از مشکلات و معضلاتی رنج می‌برد در حالی که حیات کمی و کیفی تولید خودرو به آن وابسته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، صنعت خودرو و […]

قطعه‌سازی؛ حلقه اصلی در اعتماد به تولید داخلی

گروه خودرو -صنعت قطعه‌سازی از مهم‌ترین صنایع زیردستی خودروسازی در کشور است که از مشکلات و معضلاتی رنج می‌برد در حالی که حیات کمی و کیفی تولید خودرو به آن وابسته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور گرفتار مشکلات اساسی هستند و باید در جهت رفع آنها تلاش شود. گفتنی است که در گذشته صنعت قطعه‌سازی کشور در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و در جهان بسیار شناخته شده بود، اما در این سال‌ها، قطعه‌سازان به خودروسازان وابستگی بسیار زیادی پیدا کردند و دیگر نتوانستند مانند گذشته اهداف مورد نظر خود را محقق سازند. به بیان دیگر قطعه‌سازان به داخل بسیار وابسته شدند و بازار‌های جهانی را که در گذشته حضور فعالی در آن داشتند، از دست دادند.

طی سال‌های اخیر و با افزایش صدور مجوز فعالیت بیش از ۱۰۰۰ قطعه‌ساز در کشور مشغول به فعالیت هستند که فقط ۶۰۰ شرکت قطعه‌ساز توسط انجمن قطعه‌سازان شناسایی شده و مقید به تولید قطعات داخلی با کیفیت هستند.

محمدحسین شیرکوند، فعال اقتصادی و پخش‌کننده قطعات خودرو گفت: از آنجا که طی سال‌های اخیر تعداد شرکت‌های قطعه‌ساز افزایش داشته، به دلیل کاهش تولید خودرو در سال‌های تحریم نیاز به قطعات نیز کاهش پیدا کرد و در نتیجه تیراژ ‌تولید قطعه در این شرکت‌ها نیز کم شد.

وی افزود: کاهش سفارشات از یک سو و تسویه‌های بلندمدت سفارشات از سوی شرکت‌های سفارش‌دهنده از سوی دیگر منجر به کاهش سرمایه در گردش این شرکت‌ها شد. این دور باطل طی مدت زمان طولانی ادامه پیدا کرد. به دلیل تیراژ تولید پایین و تقسیم شدن تولید بین چندین شرکت، امکان تحقیق و توسعه از سوی قطعه‌ساز و همچنین نظارت و دقت بر فرایندهای تولید از سوی خودروساز کاهش یافت.

شیرکوند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور را نقدینگی دانست و گفت: این موضوع با عدم تسویه به موقع بدهی از سوی خودروسازان تشدید شده و به سرعت بنیه مالی این بخش حیاتی صنعت خودروسازی را کاهش داده و باعث افت شدید در کیفیت و کمیت تولیدات آنها شده است.

وی ادامه‌داد: بخش کثیری از این شرکت‌ها دانش فنی روز دنیا را نداشته و با تولید قطعات بی‌کیفیت باعث ایجاد جو منفی علیه صنعت قطعه‌سازی شده‌اند به همین دلیل تمام مشکلات صنعت خودرو را به گردن بخش قطعه‌سازی می‌اندازند.

وی تأکیدکرد: با وجود این تعداد شرکت قطعه‌ساز به نظر من خودروساز‌ها باید تعداد شرکت‌های طرف قرارداد تولید قطعه خود را کاهش داده و صرفاً با تضمین کیفیت از این شرکت‌ها خرید کنند.

وی در پایان گفت: خودروساز‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که بخش قطعه‌سازی در تأمین مالی دچار مشکل نشده و امکان ارتقای کیفی در تجهیزات و ماشین‌آلات تولید و افزایش بهره‌وری را داشته باشد. این چرخه سالم در افزایش کیفیت خودرو و اعتماد به تولید داخلی مؤثر خواهد بود.

لزوم سیاست‌گذاری کلان دولت برای توسعه قطعه‌سازی

همچنین در این رابطه بهرام شهریاری یک فعال در صنعت قطعه‌سازی کشور بخشی از چالش‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی را نبود برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه از صنعت می‌داند و می‌گوید‌: نبود معیار و برنامه‌ای دقیق در حوزه تولید قطعه‌سازان عملاً مانع بزرگی را در مسیر رشد و توسعه این صنعت ایجاد کرده است.

شهریاری با اشاره به این‌که هم‌اکنون کلیه برنامه‌ها و ظرفیت‌سازی‌های موجود در حوزه قطعه‌سازی بر‌اساس معیار و تولیدات قبلی است‌، اظهارداشت‌: باید معیار و برنامه مشخصی برای وضعیت جدید در این صنعت تبیین شود.

وی در ادامه با وجود پرداخت بخش کمی از مطالبات معوقه در این صنعت گفت: متأسفانه همچنان نقدینگی و وجود مطالبات معوقه قطعه‌سازان از خودروسازان موانع زیادی را برای تولید و به‌روزرسانی در این بخش ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد‌: امید است طی ماه‌های آتی مشکل قطعه‌سازان در این بخش‌ها نیز حل شود و واحدهای تولیدی از سرگردانی به وجود آمده‌، ر‌ها شوند‌.

وی تأکیدکرد‌: پیش‌بینی می‌شود با آغاز فعالیت دولت جدید مسیری که برای توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور هموار شده‌، تداوم یافته و جریان تولید و همکاری‌ها در صنعت خودرو و قطعه‌سازی شتاب بهتری به خود گیرد.

وی اظهارداشت‌: انتظار می‌رود با بهبود شرایط، شاهد حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذار خارجی برای نوسازی خطوط تولید و عرضه تولیدات جدیدو به روزتر باشیم.

وی تصریح کرد‌: برای دستیابی به اهداف توسعه قطعه‌سازی در ایران باید بستر و زیر‌ساخت‌های لازم در این بخش فراهم گردیده و موانع توسعه و جذب سرمایه‌گذار خارجی در این صنعت برطرف شود.

این فعال در صنعت قطعه‌سازی کشور با تأکید بر این‌که باید سیاست‌های کلان دولت بستر لازم برای تولید رقابتی را فراهم نماید‌، افزود‌: با ارایه سیاست‌ها و ایجاد بستر مناسب یقیناً قطعه‌سازان داخلی می‌توانند از شرایط موجود نهایت بهره را برده و در مسیر توسعه گام بردارند.

شهریاری افزود‌: البته ورود سرمایه‌گذاران خارجی گامی مهمی و رو به جلو در قطعه‌سازی ایران است. هر چند همچنان مشکلات و گره‌هایی در خصوص تضامین سرمایه‌گذاران خارجی در کشور وجود دارد که امید می‌رود با تصمیمات جدید دولت این مانع نیز برطرف شود.

 

در این شرایط، راه نجات این صنعت رقابتی شدن بازار خودروی داخلی و اصلاح ساختار انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است. زمانی‌که رقبای جدیدی وارد بازار شوند، خودروسازان با توجه به محدود شدن سهم قطعی‌شان در بازار داخل به حقوق مصرف‌کنندگان توجه بیش‌تری نشان می‌دهند. بنابراین این صنعت باید به سمتی حرکت کند که بتواند به اهداف مدنظر دست پیدا کند. در این میان هر چه حضور بخش خصوصی قوی بیش‌تر شود سرعت رسیدن به اهداف خودرویی صنعت نیز بالاتر خواهد رفت.