تصمیم دولت برای انتزاع وزارت صمت؛ صواب یا ناصواب

تصمیم دولت برای انتزاع وزارت صمت؛ صواب یا ناصواب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنعت در دولت قبل بدون کار کارشناسی انجام شد، گفت: تصمیم به تفکیک در دولت یازدهم هم بدون بررسی کارشناسی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالفضل‌روغنی‌گلپایگانی با اشاره به طرح انتزاع وزارت صنعت، […]

تصمیم دولت برای انتزاع وزارت صمت؛ صواب یا ناصواب

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنعت در دولت قبل بدون کار کارشناسی انجام شد، گفت: تصمیم به تفکیک در دولت یازدهم هم بدون بررسی کارشناسی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالفضل‌روغنی‌گلپایگانی با اشاره به طرح انتزاع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف دولت دهم از ادغام وزارتخانه‌ها، کاهش تصدی‌گری و چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت بود ولی هیچ یک از این اهداف محقق نشد.

وی ادامه داد: این وزارتخانه‌ها با هم تجمیع شدند و نتوانستند هیچ یک از این اهداف را محقق کنند و مشکلات بخش تجارت، صنعت و معدن بیش‌تر شد.

روغنی افزود: امروز همه ذی‌نفعان از این ادغام نادرست ناراحتند اما راه برطرف شدن این ناراحتی انتزاع نیست.

وی تأکید کرد: این تفکیک هم در دولت یازدهم بدون کارشناسی و تحقیق پیشنهاد شده است.

به گفته وی ۷۸ درصد کشورهای مورد تحقیق در یونیدو در طرح یکپارچگی فعالیت‌ها، مدیریت متمرکز در حوزه صنعت و معدن و تجارت دارند.

این فعال اقتصادی در ادامه با تأکید بر نقش مجلس در تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها گفت؛ از مجلس می‌خواهیم با دقت و طمانینه اگر ادغام درست بود از آن دفاع کنند و اگر اشتباه بود پاسخ دهند.

وی افزود: یکی از مواردی که دولت دوازدهم باید به آن خیلی توجه کند تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی و قائم‌مقام بانک مرکزی هر یک رقم متفاوتی از تسهیلات اعلام کردند. در هر حال این ارقام مربوط به استمهال تسهیلات بوده و هیچ پول جدیدی به سر سفره بخش صنعت نیامده است.

وی در پایان تأکید کرد: بحث بنگاه‌های کوچک و متوسط باید حتماً در دولت دوازدهم مدنظر قرار گیرد. این بخش از اقتصاد همان‌گونه که مد نظر مقام‌معظم‌رهبری نیز هست اثرگذاری به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد.

ادغام به زیان تولید بود

حسین‌روشنک، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی هم در این جلسه با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها به دلایل سیاسی و رفع تکلیف در دولت قبل گفت: دولت قبل برای بزرگنمایی خودش در پایان دوره اقدام به تجمیع وزارتخانه‌ها کرد.

وی افزود: آن ادغام غلط بود ولی این انتزاع اشتباه نیست بلکه اصلاح رویه‌های حمایت از تولید و صادرات است.

وی در ادامه با اشاره به اشکالات ادغام وزارتخانه‌ها گفت: افزایش قاچاق، افزایش واردات، افزایش بدون ضابطه تعرفه واردات، افزایش حجم بدهکاری‌های معوقه، افزایش دریافت ارزش‌افزوده از تولید از مهم‌ترین اختلالات اقتصادی بود که در دوره ادغام پیش آمد.

سال ۱۳۹۰ شاهد تجمیع وزارتخانه بودیم نه ادغام

همچنین در این زمینه مهدی فقیهی، رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: آنچه که در سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاد تجمیع بدون توجه به ساختار‌‌‌ها و فرایند‌‌‌ها بود و بیش‌تر شاهد تجمیع وزارتخانه بودیم و ساختار و فرایند جدیدی در این تجمیع ایجاد نشد.

وی تصریح کرد: هدف از تجمیع وزارتخانه‌ها اهداف بلندمدت و کلان همچون بهبود فضای کسب و کار بود که محقق نشد.

به گفته فقیهی، سیاست تجاری یکی از الزام‌های سیاست صنعتی است زیرا صنعت و تجارت با هم همسو هستند.

به گفته وی، از کشورهایی همچون ایران که در حال‌گذار از جامعه سنتی به جامعه صنعتی و مدرن هستند و سهم صنعت آنها به ۲۰ درصد رسیده است، نمی‌توان انتظار داشت اهداف تعیین شده برای ادغام وزارتخانه‌ها محقق شود.

رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم، بنابراین در این شرایط انتظار این‌که ادغام وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اثربخش باشد بی‌مورد است.

وی با تأکید بر این‌که تجارت و صنعت باید با هم تعامل داشته باشند، گفت: باید اهداف و چارچوب‌های ادغام وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مشخص شود و از نظر کارشناسان استفاده کنیم و در این زمینه کارهای علمی لازم انجام شود و از سوی دیگر از تجربیات موفق دیگر کشور‌‌‌ها نیز استفاده کنیم.

تجارت و تولید دو امر تفکیک‌ناپذیر بر پایه این گزارش ولی‌ا…افخمی‌راد، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی نیز در نشست علمی انتزاع وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: تجارت و تولید دو امر تفکیک‌ناپذیر هستند و با تفکیک این دو نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید.

وی تصریح کرد: با جدا کردن بخش تجارت و صنعت نیاز بازار مشخص نیست و در بخش تولید نیز شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود چرا که نیاز بازار مشخص نیست.

افخمی راد بیان کرد: با توجه به این‌که در ۳ سال گذشته تجارت و تولید یک جا بودند، در امر تنظیم تعرفه موفق بودیم، همچنین انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی با دیگر کشور‌‌‌ها نیز با سهولت و صرف زمان کم‌تر انجام می‌شد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در آینده به این نتیجه می‌رسیم که برای رسیدن به فضای کسب و کار مناسب باید دولت را کوچک کنیم و اجازه حضور را به بخش خصوصی بدهیم.

 

به گفته وی دستاوردهای تراز مثبت در سال ۱۳۹۳ براساس همراستا بودن تجارت و تولید است.