تکمیل زنجیره تولید در معادن مورد تأکید دولت است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تکمیل زنجیره تولید در معادن مورد تأکید دولت است محمد قره‌داغلی -معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن و صنایع معدنی با بیان این‌که تکمیل زنجیره تولید در معادن کشور مورد تأکید دولت است گفت: در سایه تلاش دولتمردان تدبیر و امید و در راستای تکمیل زنجیره […]

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

تکمیل زنجیره تولید در معادن مورد تأکید دولت است

محمد قره‌داغلی -معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن و صنایع معدنی با بیان این‌که تکمیل زنجیره تولید در معادن کشور مورد تأکید دولت است گفت: در سایه تلاش دولتمردان تدبیر و امید و در راستای تکمیل زنجیره تولید ۵۴ کارخانه در کشور راه‌اندازی شد که از این تعداد ۲۰ کارخانه در استان کرمان است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفرسرقینی در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع‌معدنی و فرآوری موادمعدنی که در محل سایت دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق استان کرمان برگزار شد با تأکید بر این‌که بار‌ها اعلام کردیم با خام‌فروشی مخالف هستیم، افزود: سال گذشته ۲۸ میلیون تن موادمعدنی صادر کردیم که از این میزان بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات صنایع‌معدنی بود.

وی گفت: صادرات موادمعدنی یعنی افزایش اشتغال و همه ما در هر بخشی که فعالیت می‌کنیم باید با صدای بلند، خام فروشی را مذمت کنیم.

وی بیان‌کرد: در سال ۹۲ بیش از ۲۲ میلیون تن سنگ‌آهن خام از کشور صادر و در دولت تدبیر و امید در اولین حرکت مشوق‌های مالیاتی صادرات خام‌فروشی برداشته شد و در نهایت میزان خام‌فروشی به ۹ میلیون تن رسید.

سرقینی با بیان این‌که در مقابل این همه توقعی که از بخش معدن وجود دارد هیچ حمایتی از این بخش نشده؛ اظهارکرد: امروز تأمین ماشین‌آلات نو از مهم‌ترین دغدغه معدن‌کاران کشور است و به غیر از چند معدن بزرگ مابقی معادن به ماشین‌آلات نو دسترسی ندارند و مجبورند از ماشین‌آلات دست دوم وارداتی استفاده کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن و صنایع معدنی با اشاره به ابتکارات مدیریت ارشد استان کرمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی عنوان‌کرد: استاندار کرمان ایده مثلث توسعه اقتصادی را در کرمان پیاده کرد و هماهنگی‌های ایجاد شده از این ابتکارات باعث شد در بخش توسعه این استان اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی افزود: از ۶ میلیارد دلار صادرات مواد‌معدنی کشور در سال ۹۵حدود ۱٫۲ میلیارد دلار مربوط به دو معدن مس و سنگ‌آهن استان کرمان بود.

وی اظهارکرد: استان کرمان در بخش معدن ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد اما متأسفانه معدن‌کاری در کشور ما مظلوم واقع شده است و استان کرمان که یکی از قطب‌های تولید زغال‌سنگ است آن‌گونه که باید به بخش زغال‌سنگ کرمان توجه نشده است.

سرقینی بیان‌کرد: بخش معدن سنخیت بسیار زیادی با اقتصاد مقاومتی دارد و از زمانی که اقتصاد مقاومتی مطرح شد به بخش معدن هم بیش‌تر توجه شد اما در عین این توجهات، به بخش معدن آنگونه که باید توجه نشده است.

وی تصریح کرد: امروز معادن ما تمام نیاز سرمایه‌گذاران داخلی را تأمین می‌کنند و هیچ سرمایه‌گذاری را پیدا نمی‌کنید که مواداولیه خود را از خارج تأمین کند و این یک اتفاق بزرگ برای کشور است.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال گذشته ۱٫۲ میلیارد دلار صادرات موادمعدنی داشتیم و حدود ۵٫۴ میلیارد دلار هم صادرات صنایع‌معدنی و فرآورده‌های معدنی داشتیم.

وی تأکید کرد: مجموعاً در سال ۹۵ بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی و محصولات فرآوری شده معدنی برای کشور رقم خورد که برای اقتصاد کشور یک عدد بزرگ به شمار می‌رود.

توسعه صنعت مس و فولاد

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: اصلی‌‌ترین توسعه در بخش معدن در صنعت مس و فولاد است و این دو بخش از اهداف اصلی وزارتخانه هستند، ضمن آن‌که بقیه چرخه‌ها را هم در نظر داریم و روی آن کار می‌کنیم.

سرقینی اظهارکرد: شرکت ملی مس بزرگ‌ترین شرکت معدنی در کشور و خاورمیانه است و امید زیادی به آن برای توسعه معدن در کشور داریم.

وی اضافه‌کرد: خوشبختانه در سایه تلاش مدیران توانمند کرمان تحولات قابل توجهی رقم خورده و شرکت مس در حال حاضر ۳ هزار میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح دارد که برخی از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده است و همچنین ۴ هزار میلیارد تومان پروژه در گل گهر سیرجان افتتاح و یا در دست اجراست.

وی افزود: بخش قابل توجهی از توسعه کشور روی دوش صنعت مس است که متولی آن شرکت ملی صنایع مس ایران است.

سرقینی بیان‌کرد: طبق بازدیدی که از کوره فلش داشتیم، مقداری عقب است و امیدواریم ظرف حداکثر دو ماه آینده از فلش مذاب بگیریم که این امر می‌تواند نقطه عطفی در تولیدات مس سرچشمه و مس کشور باشد که بتوانیم یک کوره فلش با تکنولوژی روز داشته باشیم و کوره‌های ریور را تعطیل کنیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: نوسازی و توسعه خوبی نسبت به سنوات قبل در مجتمع مس سرچشمه صورت گرفته و امید صنعت معدن کشور در مرحله اول به صنعت مس و در مرحله بعد توسعه آهن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که صندوق توسعه ملی کاملاً در اختیار توسعه صنایع معدنی و ایجاد اشتغال است، عنوان‌کرد: تاکنون موردی در رابطه با توسعه معدن یا صنایع معدنی نبوده که به صندوق توسعه ملی برود و موافقت نشود.

سرقینی گفت: معمولاً در صندوق توسعه ملی، معدن و صنایع معدنی با اولویت ویژه بررسی می‌شود و این اصلی‌‌ترین کمکی است که برای توسعه این بخش انجام می‌شود.

وی اضافه‌کرد: دولت و وزارت صنعت در جهت تسهیل مقررات حرکت می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که بخش معدن با کم‌ترین موانع توسعه‌ای برخوردار است.

این مراسم با حضور معاونان استاندار، نمایندگان شرکت‌های معدنی داخلی و خارجی و علاقه‌مندان بخش معدن در شهر کرمان برگزار شد.

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری موادمعدنی و تجهیزات وابسته و همچنین سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی ۱۰ تا ۱۳ تیرماه هر روز از ساعت ۱۷ (۵ بعدازظهر) تا ۲۲ (۱۰ شب) در محل سایت دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق (کرمان) آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

 

مجتمع نمایشگاهی بین‌المللی جنوب شرق واقع در شمال غربی شهر کرمان و کیلومتر ۱۰ بزرگراه کرمان – باغین قرار دارد.