ایران به جمع ۵ کشور صاحب امتیاز «آهن‌اسفنجی» پیوست

تکنولوژی ایرانی فولاد به بهره‌برداری رسید ایران به جمع ۵ کشور صاحب امتیاز «آهن‌اسفنجی» پیوست گروه معدن و زمین-با افتتاح فولاد شادگان فرایند ایرانی (pered) در تولید آهن اسفنجی هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده در فرایند تولید آهن‌اسفنجی و احیای مستقیم pered بار اکسیدی آهن‌اسفنجی احیا می‌شود و محصولی ایده‌آل برای تولید […]

تکنولوژی ایرانی فولاد به بهره‌برداری رسید

ایران به جمع ۵ کشور صاحب امتیاز «آهن‌اسفنجی» پیوست

گروه معدن و زمین-با افتتاح فولاد شادگان فرایند ایرانی (pered) در تولید آهن اسفنجی هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش مناقصه‌مزایده در فرایند تولید آهن‌اسفنجی و احیای مستقیم pered بار اکسیدی آهن‌اسفنجی احیا می‌شود و محصولی ایده‌آل برای تولید فولاد، با کیفیت به دست می‌آید. آغاز تولید آهن‌اسفنجی با تکنولوژی (persian reduction (pered ایران به جمع ۵ کشور صاحب امتیاز تکنولوژی تولید آهن‌اسفنجی در جهان پیوست و انحصار روش‌های پرآوازه خارجی میدرکس و HYL در واحدهای تولیدی کشور شکسته شد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو از افتتاح کارخانه آهن‌اسفنجی فولاد «شادگان» با حضور مقام‌های عالی خبر داد و افزود: احیای مستقیم فولاد شادگان، نخستین طرح تولید آهن‌اسفنجی است که با فناوری ایرانی (PERED) به بهره‌برداری می‌رسد.

کرباسیان همچنین از راه‌اندازی کارخانه‌های آهن‌اسفنجی فولاد «میانه» و «نی‌ریز» به ترتیب در ابتدا و انتهای مرداد خبر داد و افزود: آهن‌اسفنجی فولاد «سبزوار» نیز تا پایان شهریور ‏به تولید می‌رسد.

وی تأکیدکرد: تا پایان سال، مابقی پروژه‌های آهن‌اسفنجی فولادهای استانی‏ راه‌اندازی می‌شود.

وی با یادآوری این که تغییر تفکر در ایمیدرو موجب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها ‏شده است، افزود: این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی شده‌اند.

رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: با توجه به افتتاح طرح‌های فرآوری مواد معدنی در ماه‌های آینده، در دولت دوازدهم به‌طور مشخص‌تری مانع خام‌فروشی مواد معدنی خواهیم شد و ارزش افزوده تولیدات، در داخل کشور ایجاد خواهد شد.

خرید از معادن کوچک

به گفته کرباسیان، معدن طلای موته بخشی از مواداولیه مورد نیاز خود را از معادن کوچک خریداری می‌کند که این برنامه سبب شده این معادن بخش خصوصی با رونق همراه شوند.

وی افزود: در سفر روزهای گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت به جنوب کشور، پروژه‌های مناطق ویژه «لامِرد» و «پارسیان» مورد بازدید قرار گرفت.

رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: در حال حاضر طرح بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان آماده عملیات اجرایی است.

کرباسیان ادامه‌داد: برنامه آغاز عملیات این طرح در هفته‌های پایانی دولت یازدهم اتفاق مبارکی است که باور آن برای برخی ‏دشوار می‌کرد.

وی تصریح کرد: وزیر نفت به تازگی با اعلام حمایت از طرح‌های منطقه ویژه پارسیان تأکید کرد که گاز مورد نیاز این منطقه تأمین می‌شود.

وی اظهارکرد: تا سال ۹۲ طرح‌های توسعه‌ای سنگان در رکود اجرایی به سر می‌بردند و با مشکلات متعددی همراه بودند در حالی که اکنون نخستین کارخانه گندله‌سازی سنگان در آستانه افتتاح است و کارخانه دیگری نیز در نوبت راه‌اندازی قرار دارد.

این مقام مسؤول افزود: حاصل فعال شدن طرح‌های فرآوری سنگ‌آهن سنگان، اکنون اشتغال ۴هزار نفر است.

کرباسیان با بیان این‌که تأمین مالی طرح‌ها و همکاری با شرکت‌های خارجی‏ در شرایط برجام عملیاتی شده است، گفت: تأمین مالی طرح‌های بزرگ از جمله آلومینیم جنوب و آغاز عملیات پروژه‌های تیتانیوم کهنوج و روی مهدی‌آباد در دولت یازدهم عملیاتی شد.

همچنین اسدا…‌فرشاد، مدیرعامل فولاد غدیر ایرانیان عنوان‌کرد: اکنون به صورت بالقوه ظرفیت تولید آهن‌اسفنجی در ایران ۵۰ درصد ظرفیت جهانی است که با تکنولوژی pered می‌توان با تکنولوژی ایرانی به ظرفیت بالای تولید آهن‌اسفنجی رسید و نیاز داخلی را برطرف کرد.

در توضیحات فنی که درباره‌ این تکنولوژی داده شد pered با شرایط اقلیمی و تولیدی در ایران همخوانی دارد و به لحاظ مصرف انرژی، آب و نیروی انسانی از مزیت‌های مختلفی برخوردار است به‌گونه‌ای که جدول مقایسه پارامترهای کلی روش‌های مختلف میدرکس، HYL و pered نشان می‌دهد که روش ایرانی در حوزه نیروی انسانی، مصرف آب، توتاژ تولید آهن‌اسفنجی و توان تولید نسبت به دو شیوه‌ دیگر از مزیت برخوردار است.

در همین رابطه رستی، مدیرعامل فولاد غدیر جنوب با اشاره به این‌که مدل تولید pered توانسته است زودتر از پیش‌بینی‌‌ها به مرحله‌ بازدهی و تولید برسد، عنوان‌کرد: بعد از این که سیستم pered را در واحدهایی مانند فولاد شادگان جایگزین کردیم مشاهده شد که در ۲۴ ساعت اول به ریت تولید ۷۰ تن در ساعت رسید و بسیاری از انتظارات را برآورده کرد و اکنون در کنار دفاعیات تئوریکی که در این روش در مجامع جهانی انجام شده است، نمونه تولید شده و واقعی آن در دسترس است.

تکنولوژی pered توسط شرکت MME طراحی شده است که این شرکت یک شرکت ایرانی بوده که جهت انتقال تکنولوژی روز و تحقیق و توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور آلمان به ثبت رسیده و با به‌کارگیری از متخصصان ایرانی و خارجی توانسته است تکنولوژی مانند pered را به دست بیاورد.

 

به گفته مسؤول بخش مهندسی شرکت MME از جمله مزیت‌های، شیوه pered در تولید آهن‌اسفنجی این است که اکنون هر کشوری که بخواهد از این سیستم برای تولید این محصول استفاده کند باید حق استفاده از آن را به ایران پرداخت کند، چنانچه ایران پیش از این برای تولید سنگ‌آهن در شیوه‌هایی مانند میدرکس در هر تن ۵ تا ۷ دلار حق امتیاز به صاحب تکنولوژی پرداخت می‌کرد و این در حالی است که اکنون ایران با در اختیار داشتن شیوه pered به جمع ۵ کشور صاحب تکنولوژی آهن‌اسفنجی در جهان پیوست که اجازه ساخت واحدهای فولادی را در اقصی نقاط جهان پیدا کرده است.