اینترنت‌رسانی به ۴۵ هزار روستا با برگزاری مناقصات USO

اینترنت‌رسانی به ۴۵ هزار روستا با برگزاری مناقصات USO گروه IT – اردیبهشت ۹۵ مسؤول راهبری طرح خدمات الزامی عمومی (USO) از دریافت پاکت‌های پیشنهادات مناقصه ارایه اینترنت پرسرعت به ۱۸ هزار روستای بالای ۱۰ خانوار فاقد این امکان در کشور، همزمان با میلاد منجی عالم بشریت در دوم خرداد، خبر داده بود و اعلام […]

اینترنت‌رسانی به ۴۵ هزار روستا با برگزاری مناقصات USO

گروه IT – اردیبهشت ۹۵ مسؤول راهبری طرح خدمات الزامی عمومی (USO) از دریافت پاکت‌های پیشنهادات مناقصه ارایه اینترنت پرسرعت به ۱۸ هزار روستای بالای ۱۰ خانوار فاقد این امکان در کشور، همزمان با میلاد منجی عالم بشریت در دوم خرداد، خبر داده بود و اعلام شده بود در مناقصه آخر(تا این لحظه) ارایه اینترنت پرسرعت به روستاهای بالای ۱۰ خانوار باقیمانده فاقد این امکان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ در مناقصه مذکور تعداد مشترکان ۹۰۰ هزار بود و تأمین سرویس رایگان به یک نقطه به تشخیص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در هر روستا گنجانده شده بود.

گفته شد بررسی پیشنهادات در کمیته فنی بازرگانی صورت گرفت و پس از بررسی به کمیسیون معاملات ارجاع و در نهایت برنده نهایی معرفی شد.

اما نامی از پیمانکار برنده به رسانه‌ها اعلام نشد.

قرار بر آن بود که تا پایان دولت یازدهم، با تأمین سرویس ۱۸ هزار روستا، کل روستاهای ۱۰ خانوار به بالای کشور به اینترنت پرسرعت مجهز شوند.

در همین راستا و پس از گذشت یک سال، مهدی راسخ، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای پروژه USO (اینترنت رسانی به ۱۸ هزار روستا) را یکی از اقدامات اصلی دولت الکترونیک دانست و گفت: در دولت یازدهم شاهد موفقیت و جهش قابل توجهی در توسعه زیربناهای اصلی دولت الکترونیک بوده‌ایم که این مهم با عزم و اعتقاد کامل به مقوله دولت الکترونیک در میان همه سطوح مدیریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه‌های مرتبط، به دست آمده است.

معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح‌کرد: با اقداماتی از جمله عملیاتی کردن فازهای مختلف شبکه ملی اطلاعات به عنوان پیشران دولت الکترونیک و تصویب و ابلاغ اسناد بالادستی مرتبط از جمله نقشه راه توسعه دولت الکترونیک، این حوزه با شتاب بیش‌تری درحال حرکت بوده و امید است این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه یابد.

وی اجرای پروژه USO به منظور ایجاد بستر ارتباطی و امکان بهره‌مندی مردم ساکن در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته به خدمات الکترونیکی را یکی از اقدامات مهم در حوزه دولت الکترونیک در مناطق محروم بیان‌کرد و گفت: تاکنون ۲۷ هزار روستا مجهز به اینترنت شده‌اند و ۱۸ هزار روستای دیگر هم در برنامه هستند و این اقدامات گام مؤثری در توسعه دولت الکترونیک در روستا‌ها است.

راسخ درباره لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از خدمات الکترونیکی نیز افزود: لازم است با گسترش خدمات دولت الکترونیک، نحوه به‌کارگیری این خدمات در مردم و ذی‌نفعان این حوزه، فرهنگ‌سازی شود.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه و در جمع ارزیابان جایزه دولت الکترونیک به برنامه‌های آینده معاونت توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی در حوزه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: پیگری جدی تکالیف مندرج در اسناد بالادستی از جمله سند جامع دولت الکترونیک و سند جامع اصلاح نظام اداری و پیگیری و رصد اقدامات کلیه دستگاه‌های وابسته در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های مدیریت عملکرد و بالاخص کارگروه توسعه خدمات الکترونیک وزارت ارتباطات از برنامه‌های آینده این معاونت، در حوزه دولت الکترونیک است.

وی همچنین ضمن استقبال از ارزیابی‌های انجام شده، اظهار امیدواری‌کرد: با انجام اقدامات تکمیلی از جمله آشناکردن هرچه بیش‌تر دستگاه‌ها با مصادیق جایزه دولت الکترونیک در سال‌های آتی، شاهد اثربخشی هرچه بیش‌تر اقدامات این حوزه باشیم.

لازم به ذکر است که پروژه USO از ابتدا با فراز و نشیب همراه بوده و با مناقصه اینترنت رسانی به ۲۵ هزار روستا کار خود را آغاز کرد تا بعد‌ها جنجال ابطال مناقصه از سوی سازمان بازرسی مطرح شد و وزیر ICT اعتقاد داشت که اصلاً قراردادی منعقد نشده که بخواهد باطل شود!

 

با مرور همین اتفاقات، فقط و فقط امیدواریم شکاف دیجیتال در ایران با پیشرفت این پروژه و به سرانجام رسیدن مناقصات USO به پایان برسد و اینترنت رسانی به ۴۵ هزار روستا و منطقه محروم کشور نمود عینی پیدا کند!