ترابردپذیری؛ تحول ارتباطات زیر سایه رقابت اپراتورهای همراه

  گروه ارتباطات-ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک اپراتور تلفن همراه به اپراتور دیگر تلفن همراه کوچ کند. این تکنولوژی قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور در دنیا انجام می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، ترابردپذیری […]

 

گروه ارتباطات-ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک اپراتور تلفن همراه به اپراتور دیگر تلفن همراه کوچ کند. این تکنولوژی قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور در دنیا انجام می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ترابردپذیری شماره‌های موبایل (Mobile Number Portability) علاوه بر حفظ شماره‌های موجود که سرمایه‌ای ملی است، شاخصی برای بهبود کیفیت ارتباطات نیز به حساب می‌آید. به این شکل که اگر فردی مشترک همراه اول و به دلایلی در محله سکونت خود آنتن‌دهی مناسب نداشته باشد، می‌تواند بدون تغییر شماره خود از خدمات و تعرفه‌های ایرانسل استفاده کند یا بالعکس.

به زبان ساده‌تر اگر ترابردپذیری شماره‌ها اجرایی شود با سیم‌کارت خود قادر خواهید بود به شبکه‌های مختلفی از همراه اول گرفته تا رایتل نقل مکان کنید بدون این‌که شماره شما عوض شود.

به عنوان مثال اگر مشترک کنونی ایرانسل هستید و از خدمات این اپراتور رضایتی ندارید، می‌توانید درخواست خود را برای جابه‌جایی در اپراتور دیگری به مرکز ترابرد ارایه دهید و مهمان اپراتور دیگری شوید یا بالعکس به اپراتورهای دیگری بروید.

این طرح تیر ماه سال گذشته و همزمان با تغییر پروانه‌های شرکت مخابرات ایران و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل برای اعطای مجوزهای ۳Gو۴G مطرح و ۱۸ ماه زمان برای پیاده‌سازی آن اختصاص داده شد.

سال گذشته، عباسی شاهکوه، معاون رگولاتوری نیز با اظهار این مطلب که پیمانکار طرح یک شرکت هلندی و دارای رتبه دوم دنیا در این زمینه است، افزود: امیدواریم تا بهمن ماه نصب سیستم‌های مربوط در رگولاتوری توسط پیمانکار انجام و در یک حرکت همزمان اپراتور‌ها نیز شبکه خود را آماده کنند تا سال آینده این طرح کلید بخورد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، گفت: طرح ترابردپذیری از ۲۷ اردیبهشت سال ۹۵ به مرحله اجرایی می‌رسد و در فاز پایلوت این طرح فعلا هیچ قیمتی تعیین نشده است و مشترکان تلفن همراه با پرداخت مبلغ ناچیزی و با مراجعه به اپراتور دلخواه خود می‌توانند اقدام به تغییر اپراتور کنند.

محمود واعظی اواخر سال گذشته درباره ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه گفت: دارندگان سیم کارت‌های مختلف تلفن همراه با هر پیش شماره‌ای امکان تغییر اپراتورهای خود را دارند.

وی افزود: دارندگان سیم کارتهای تلفن همراه به دلایلی از قبیل قطعی ارتباط، اینترنت کم سرعت و برخی مشکلات دیگر می‌تواند با حفظ شماره قبلی خود اپراتور خود را عوض کنند.

وی طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه را عامل افزایش کیفیت خدمات دهی و افزایش رضایتمندی مشترکان دانست و گفت: ترابردپذیری باعث ایجاد رقابت در میان اپراتورهای تلفن همراه و افزایش کیفیت و کاهش نرخ خدمات می‌شود.

واعظی با بیان این‌که در ماه‌های اخیر تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت بر روی موبایل افزایش یافته است، ادامه داد: امید است با گسترش پهنای باند اینترنت داخلی، حمایت از تولید اپلیکیشن و محتوا و نیز طرح‌های مرتبط با تلفن همراه، خدمات مناسبی را که مورد نیاز مردم است، به آن‌ها ارایه کنیم.

اجرای ترابردپذیری به صورت الکترونیکی

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به این‌که طرح تعویض اپراتور موبایل بدون تغییر شماره در ۳ ماهه اول امسال اجرایی می‌شود، گفت: اجرای این طرح برای مشترکان به صورت الکترونیکی ممکن است.

صادق عباسی شاهکوه در گفت‌و‌گویی اعلام کرد، اجرای طرح ترابرد پذیری تلفن همراه که امکان تعویض اپراتور بدون تغییر شماره را برای مشترکان فراهم می‌کند، از جمله برنامه‌های مدنظر عنوان کرد که اوایل امسال اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که این طرح به‌طور کلی با رومینگ ملی متفاوت بوده و اجرای آن به معنی توقف طرح رومینگ ملی نخواهد بود، اضافه کرد: دستورالعمل طرح ترابردپذیری (نامبر پرتابیلیتی) آماده شده و تجهیزات مربوطه نیز از سوی رگولاتوری و ۳ اپراتور فعال موبایل در کشور، نصب و راه‌اندازی شده است. این طرح هم اکنون در مراحل تست نهایی برای اطمینان از عملکرد، قرار دارد.

 معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود، سرویس دهی این طرح توسط اپراتور‌ها در ۳ ماهه اول امسال انجام شود، خاطرنشان کرد: مطالعات بسیاری در خصوص روند اجرای طرح ترابردپذیری، در کشورهای مختلف انجام شده و ارزیابی بازار کشورهای مختلف را داشته‌ایم. بررسی رفتار کاربران موبایل در مورد اجرای این طرح، از استقبال در شروع آن حکایت دارد.

 عباسی شاهکوه ادامه داد: برای مثال طرح امکان تعویض و جابه‌جایی اپراتور بدون تغییر شماره مشترک، در کشور ترکیه به اجرا درآمد و جالب اینجاست که بخش عمده‌ای از کاربران موبایل در این کشور، حداقل یک بار جابه‌جا شدند.

 وی هدف از اجرای این طرح را افزایش کیفیت فضای رقابت در بازار اپراتورهای موبایل عنوان کرد و گفت: برای ما استقبال کم یا زیاد از این طرح مطرح نیست و حتی اگر دو درصد مشترکان، تصمیم به تعویض اپراتور خود بگیرند ما به هدفمان رسیده‌ایم. چرا که اپراتور برای حفظ مشترک خود، تلاش مضاعف می‌کند و سرویس بهتری ارایه خواهد داد.

 معاون رگولاتوری با تأکید بر این‌که هم اکنون نیز با توجه به تصمیم ما برای اجرای این طرح، اپراتور‌ها در حال افزایش کیفیت ارایه خدمات خود به مشترکان هستند، یادآور شد: به‌طور قطع، با اجرای طرح ترابردپذیری، اپراتور تلاش می‌کند که مشتری خود را حفظ کند و معنی آن این است که سرویس بهتری ارایه خواهد داد و ما به هدفمان رسیده‌ایم.

 عباسی شاهکوه، پیش‌بینی کرد که در اوایل اجرای طرح ترابردپذیری، استقبال خوبی از سوی کاربران در استفاده از این طرح صورت گیرد چرا که برای جمعیت جوان کشور، طرح جذابی خواهد بود، اما ممکن است پس از مدتی، این استقبال کم‌تر شود که البته در سایر کشور‌ها نیز به همین منوال بوده است.

 وی با بیان این‌که تمامی مراحل تعویض اپراتور برای کاربران، به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود، گفت: نهایتاً کاربر تنها برای تعویض سیم کارت خود باید به صورت حضوری و یا از طریق پست اقدام کند. اما سایر مراحل با توجه به سیستم نرم افزاری که رگولاتوری تهیه و تست کرده است به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: به‌ کاربران توصیه می‌شود که قبل از تصمیم به تعویض اپراتور خود، از شرایط سایر اپراتور‌ها و نحوه سرویس دهی آن‌ها کسب اطلاع کنند. چرا که متقاضیان فقط دو بار در سال می‌توانند اپراتور خود را تغییر دهند و باید با دید باز نسبت به تغییر اپراتور خود اقدام کنند.

مزایای ترابردپذیری شماره تلفن همراه

تغییر اپراتور دو بار در هر سال

با اجرای این طرح، هر مشترک می‌تواند اپراتورش را تغییر دهد. این مزیت برای افرادی که از هزینه، کیفیت و تنوع خدمات یک اپراتور خسته شده‌اند، بسیار مناسب است. زیرا می‌توانند بدون تغییر شماره خود این کار را انجام دهند. تنها محدودیت در این طرح دو بار تغییر اپراتور در یک سال بوده و محدودیت دیگری برای تغییر اپراتور‌ها ندارد.

ارایه  سرویس‌های جذاب‌تر

با اجرای ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه ایران به خاطر این‌که مشترکان خود را از دست ندهند، به سمت ارایه  خدمات متنوع و سرویس‌های جذاب خواهند رفت. این طرح‌های می‌تواند مانند دیگر کشورهای دنیا به صورت قراردادهای چند ساله به همراه باندلینگ باشد. البته این رقابت می‌تواند به کاهش تعرفه‌  برخی سرویس‌‌ها یا ارایه  بسته‌ها و خدمات نوین به مشترکان منجر شود و نهایتاً این بازار رقابتی می‌تواند پیشرفت فنی و مالی برای اپراتور‌ها به همراه داشته باشد.

کاهش قیمت سیم‌کارت‌های عادی در بازار سیاه

با اجرای طرح ترابردپذیری از ارزش شماره‌های تلفن همراه در بازار کاسته می‌شود و تفاوت شماره تلفن همراه میان همراه اول، ایرانسل و رایتل از بین می‌رود. با توجه به این موضوع شماره‌های عادی کدهای مختلف ۳ اپراتور موبایل ارزش یکسانی پیدا می‌کنند؛ چون دیگر مشخص نمی‌شود که کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شماره‌های عادی در بازار سیاه کاهش می‌یابد.

مهاجرت کاربران بدون دغدغه تغییر شماره

از آن‌جا که بسیاری از کاربران به خصوص مدیران و مسؤولان شرکت‌های خصوصی و دولتی و صاحبان کسب‌وکار نمی‌توانند راحت اپراتورهای خود را تغییر بدهند؛ زیرا شماره  آن‌ها در اختیار سازمان‌ها و افراد بسیاری است و باید با تغییر اپراتور شماره‌شان را تغییر داده و آن را به سازمان‌ها و افراد زیادی اطلاع دهند تا به کسب‌وکار و اعتبار آن‌ها ضربه نخورد، اما با اجرای طرح ترابردپذیری دیگر مشترکان هیچ نگرانی بابت تغییر شماره در هنگام مهاجرت از اپراتور مبدأ به اپراتور موردنظرشان نخواهند داشت.

معایب ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه

گران شدن شماره رند همه اپراتورها

پیش از این، شماره‌های رند همراه اول گران‌تر از دیگر اپراتور‌ها بود و قیمت شماره‌های رند ایرانسل و رایتل ارزان‌تر بود. پس از ترابردپذیری شماره‌ها، تفاوت میان شماره‌های اپراتور‌ها از بین می‌رود و در این میان با حذف بازار سیاه کدهای مختلف، ارزش شماره‌های رند افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت شامل هر ۳ اپراتور می‌شود؛ اما شماره‌های رند ایرانسل و رایتل افزایش بیش‌تری پیدا می‌کنند و ارزش شماره‌هایشان به نزدیکی شماره‌های رند همراه اول می‌رسد.

عدم تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه

اجرای ترابردپذیری باعث می‌شود، اپراتور انتخابی کاربران از شماره‌شان قابل تشخیص نباشد. به همین تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه قبل از برقراری تماس با مخاطبان سخت می‌شود. یعنی شما اگر شماره شما کد ۰۹۱۲ باشد و با شماره‌ای دارای همین کد تماس بگیرید شاید تماس برون شبکه حساب شود.

ناآشنایی با شماره‌ها و کدهای کاربردی اپراتور جدید

هر اپراتور تلفن همراه کد‌ها و شماره‌های کاربردی دارد که کاربران در صورت تماس یا ارسال پیام می‌توانند عملیات خاصی انجام دهند. این شماره‌ها و کد‌ها در اپراتور‌ها متفاوت است. در صورت جابه‌جایی شماره در اپراتورها، کاربران با این شماره‌ها و کد‌ها ناآشنا هستند و مدتی طول می‌کشد که آن‌ها را به ذهن بسپارند.

در نهایت امید می‌رود با اجرای ترابردپذیری شاهد تحول در حوزه  ارتباطات سیار کشور و رقابت بین اپراتور‌ها برای ارایه  سرویس‌های متنوع تر و با کیفیت بالاتر باشیم.

منابع:

 

Mehrnews.com-Citna.com-Cra.ir