پویایی صنعت فولاد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و عدم دخالت‌های دولتی

پویایی صنعت فولاد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و عدم دخالت‌های دولتی گروه معدن و زمین-فعال اقتصادی بخش خصوصی و مدیرعامل شرکت کامودیتی ایج گفت: برای باقی ماندن در بازار رقابتی فولاد جهان، ناگزیر از سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی ارزان هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده نادرعلیزاده در دومین همایش نوآوری در تجارت و تکنولوژی فولاد و […]

پویایی صنعت فولاد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و عدم دخالت‌های دولتی

گروه معدن و زمین-فعال اقتصادی بخش خصوصی و مدیرعامل شرکت کامودیتی ایج گفت: برای باقی ماندن در بازار رقابتی فولاد جهان، ناگزیر از سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی ارزان هستیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده نادرعلیزاده در دومین همایش نوآوری در تجارت و تکنولوژی فولاد و مواداولیه در محل هتل استقلال تهران افزود: روند نشان می‌دهد که تورم و مشکلات اقتصادی کشور تأثیری در رشد فولاد نداشته است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، رشد تولید فولاد چین از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱۰ برابر شده است.

وی بیان‌داشت: اگر بخواهیم صنعت فولاد کشور را رقابتی کنیم نباید فقط به معادن داخلی اکتفا کنیم، بلکه باید از مواد معدنی ارزان دیگر کشور‌ها استفاده کنیم.

علیزاده با بیان این‌که باید کشور را به یک گذرگاه برای ترانزیت موادمعدنی در سال‌های آینده تبدیل کنیم، تصریح‌کرد: هندوستان و ایران به محوریت چابهار فرصت مناسبی برای حضور در بازار افغانستان است.

وی خاطرنشان‌کرد: سرمایه‌گذاری کشور در این عرصه در حد پایینی است و باید صد‌ها میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در کشور و حتی کشورهای غنی منطقه کنیم؛ زیرا در غیراینصورت صنعت فولاد ایران در پایداری به مشکل بر می‌خورد.

وی تصریح‌کرد: برای جذب سرمایه در معادن و صنایع معدنی، دولت نباید در این بازار و در قیمتگذاری فولاد دخالت کند، همچنین باید خصوصی‌سازی واقعی اتفاق بیفتد.

علیزاده گفت: همچنین مالیات‌هایی که از سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور اخذ می‌شود و این مالیات‌ها گاهی اوقات بین ۲۰ تا ۴۰ درصد سرمایه اصلی را شامل می‌شود، باید حذف شود.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال‌ها و دهه‌های آینده مصرف مواد نفتی کاهش یابد، گفت: به این ترتیب هزینه‌های انرژی کاهش خواهد یافت و بر این اساس باید این انرژی ارزان را به سمت تولید موادی نظیر فولاد که از ارزش افزوده بالاتری برخوردارند، ببریم.

مصرف فولاد در کشورهای در حال توسعه ۱۰٫۵ برابر ایران

در ادامه این همایش احسان‌دشتیانه، معاون شرکت ذوب‌آهن اصفهان ضمن تأکید بر این‌که افزایش قیمت فولاد ربطی به قیمت سنگ‌آهن ندارد، گفت: میزان مصرف سرانه فولاد در کشورهای در حال توسعه ۱۰٫۵ برابر ایران است؛ لذا هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ نادرست صورت گرفته که باید بازبینی شود.

دشتیانه با تشریح وضعیت بازار صادراتی فولاد گفت: در بررسی عوامل تأثیرگذار در قیمت فولاد باید به دو روش تولید کوره بلند و کوره‌های قوس الکتریکی توجه کرد؛ به‌طوری که می‌بینیم در کوره‌های بلند ماده اصلی تولید فولاد، سنگ‌آهن است و در قوس الکتریکی ماده‌اولیه تولید قراضه و الکترودهای گرافیکی هستند.

وی ادامه‌داد: نمودارهای جهانی قیمت نشان می‌دهند در زمانی که قیمت سنگ‌آهن در حدود ۸۰ دلار است، قیمت فولاد در مرز ۴۰۰ دلار قرار دارد که یعنی کاهش و افزایش قیمت سنگ‌آهن به فولاد منتقل نشده و علی‌رغم این‌که ۷۰ درصد فولاد جهان با کوره‌های بلند که مواداولیه سنگ‌آهن دارند، تولید می‌شوند رابطه معنادار سنگ‌آهن و فولاد از بین رفته است ولی در مقابل مشاهده می‌شود که نمودار قیمت جهانی قراضه با نمودار قیمت جهانی فولاد کاملاً منطبق است.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در همین رابطه افزود: تحلیل‌های مختلفی در مورد این انطباق وجود دارد که از جمله آن می‌توان به حضور بیش‌تر کشورهای استفاده‌کننده از کوره‌های قوس الکتریکی در بازار صادراتی اشاره کرد.

این فعال حوزه فولاد با اشاره به سرانه مصرف فولاد در ایران گفت: سرانه مصرف فولاد در ایران حدود ۳۸ کیلوگرم است در حالی که استاندارد سرانه استفاده فولاد در کشورهای در حال توسعه نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم است؛ یعنی عددی که طبق آن هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ انجام شده است.

آشتیانه با بیان این‌که رکود فعلی در زمان هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی نمی‌شد، اظهارکرد: هنگامی که سیاست‌گذاری در حوزه فولاد در چشم‌اندازی ۲۰ ساله در حال انجام بود، عواملی از قبیل میزان مصرف سرانه، رکود درست پیش‌بینی نشد و درحال حاضر نیز با وجود آن‌که قرار است ۴۰ درصد ۵۵ میلیون تن فولاد (۲۰ تا ۲۱ میلیون تن آن) صادر شود، هنوز رکوردهای مناسب صادراتی که منطبق بر برنامه جامع فولاد باشد، به دست نیامده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد درباره هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تن فولاد باید تصمیم شجاعانه گرفته شود و اصلاحاتی به وجود آید یا حداقل زمان اجرای آن مورد بازبینی قرار بگیرد.

رونمایی از تکنولوژی فرایند PERED

همچنین در این مراسم شرکت نفت و گاز سرو با رونمایی از کاتالیستی دیگر برای صنعت فولاد -کاتالیست بومی شده فرایند PERED برای بهینه‌سازی تولید فولاد- محصولی استراتژی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

هومن‌کریمی‌وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به آغاز فعالیتی مشترک میان دو شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) و نفت و گاز سرو گفت: این همکاری تولید کاتالیست ایرانی را برای صنعت فولاد ایران تضمین می‌کند.

وی تشریح‌کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کسب شده، بهینه‌سازی فرایند تولید فولاد به روش Persian reduction است که با نام Pered در صنعت فولاد معرفی شده است.

مدیرعامل نفت و گاز سرو خبر داد که در این همکاری، نخستین طرح فولادی ساخته شده با تکنولوژی پرد مجهز به کاتالیست‌های تولیدی با ویژگی طول عمر بیش‌تر و تسریع در شکست گازهای احیایی در ریفرمرهای فولادی پرد را نتیجه داد.

کریمی یادآورشد: پیش از این بارگذاری مدول A,B,D شرکت فولاد مبارکه، واحد احیا ٣ شرکت فولاد خوزستان و بارگذاری طرح کوثر شرکت آهن و فولاد گل‌گهر، به عنوان بزرگ‌ترین مگا مادول احیا مستقیم در منطقه از سوی شرکت نفت و گاز سرو به نتیجه رسیده بود.

کریمی خاطرنشان‌کرد: نفت و گاز سرو در گام بعدی بارگذاری کاتالیست‌های Pered در مجتمع احیا استیل فولاد بافت را در برنامه کاری خود قرارداده است و از این رو گامی بلند در خودکفایی کامل تولید کاتالیست در صنعت فولادسازی برداشته شده است. در همین راستا تفاهمنامه بین صاحب دانش فنی پرد و شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو به امضا رسید.

فناوری PERED و کاتالیست بومی‌سازی شده آن

وجود ذخایر عظیم گازی در کشور، توسعه فرایندهایی با محوریت استفاده از این نعمت الهی را در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور به شدت مورد توجه قرارداده است. به‌طوری‌که با توجه به نقش مولد صنعت فولاد، برنامه‌ای هدفمند برای گسترش و رونق آن در چشم‌انداز توسعه اقتصادی ایران اسلامی تدوین شده است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کسب شده در این زمینه، بهینه‌سازی فرایند تولید فولاد به روش PERSIAN REDUCTION است که با نام تجاری PERED از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات MME به عنوان نقطه‌ای عطف در صنعت فولاد کشور معرفی شده است.

فناوری PERED بومی‌سازی شده با تکیه بر اصول علمی و تجربیات متخصصین ایرانی است. با روشن شدن مشعل‌های فولاد شادگان به عنوان نخستین طرح فولادی PERED کشور، گامی بلند در مسیر جدید برای تولید آهن اسفنجی کشور آغاز شد. فناوری PERED با ظرفیت صادرات دانش فنی آن آینده صنعت فولاد را تضمین می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فناوری پرد، کاتالیست‌های منحصربه‌فرد آن است که با ویژگی طول عمر بیش‌تر و تسریع در شکست گازهای احیایی در قلب ریفرمرهای فولادی PERED می‌تپد.

با توجه به بومی‌سازی صنعت کاتالیست در ایران توسط شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو، این بار تولید و بومی‌سازی کاتالیست فناوری PERED با مشارکت دو شرکت دانش‌بنیان کشور یعنی شرکت مهندسی معادن و فلزات –MME– و نفت و گاز سرو به انجام رسید.

تولید و بارگذاری کاتالیست‌های PERED در مجتمع احیا استیل فولاد بافت، به عنوان نخستین واحد احیای مستقیم آهن که با کاتالیست‌های ایرانی فعالیت خواهد کرد، گامی بلند در خودکفایی کامل در صنعت فولادسازی کشور خواهد بود.

نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی جهان براساس روش ابداعی مهندسان ایرانی فولاد به نام «پرد» PERED در فولاد شادگان در استان خوزستان واقع شده و مراحل آزمایشی تولید و به ظرفیت رسیدن را با موفقیت طی کرده است.

فناوری احیای مستقیم پرد توسط شرکت ام.ام.آی در آلمان ثبت شد و برای نخستین بار در جهان در ایران و فولاد شادگان به بهره‌برداری رسید.

 

در ایران به‌طور معمول از روش و فناوری میدرکس استفاده می‌شود که باید حق امتیاز و استفاده از این تکنولوژی به صاحب آن پرداخت شود اما مالک تکنولوژی پرد ایران است و پرداخت حق بهره‌برداری حذف می‌شود و این یک مزیت بزرگ برای این روش به حساب می‌آید.