برندینگ‌سازی برنامه کلان صنعت هوایی ایران

برندینگ‌سازی برنامه کلان صنعت هوایی ایران   گروه راه و شهرسازی-پس از توافق برجام، کم‌کم ناوگان هوایی کشور جان می‌گیرد و هواپیماهای نو جای هواپیماهای فرسوده را می‌گیرند تا در پرترافیک‌‌ترین و پرظرفیت‌‌ترین مناطق هوایی جهان شاهد قدرتمند شدن ایرلاین‌های داخلی برای حضور در عرصه جهانی باشیم، تا ایرلاین‌های داخلی بتوانند سهم خود را از […]

برندینگ‌سازی برنامه کلان صنعت هوایی ایران

 

گروه راه و شهرسازی-پس از توافق برجام، کم‌کم ناوگان هوایی کشور جان می‌گیرد و هواپیماهای نو جای هواپیماهای فرسوده را می‌گیرند تا در پرترافیک‌‌ترین و پرظرفیت‌‌ترین مناطق هوایی جهان شاهد قدرتمند شدن ایرلاین‌های داخلی برای حضور در عرصه جهانی باشیم، تا ایرلاین‌های داخلی بتوانند سهم خود را از بازار هوایی جهانی به‌دست آورند و موجب نقش‌آفرینی اقتصاد ایران در سطح جهانی شوند و سالانه ده‌ها میلیارد دلار ارز وارد کشور کنند.

دستیابی به برندهای جهانی بدون تکمیل زیرساخت‌های هوایی ممکن نیست

مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با تأکید بر سهولت در حمل‌ونقل مسافران در همه مُدهای حمل و نقلی و لزوم تفکر مشترک در این زمینه، گفت: اولویت وزیر راه و شهرسازی را در خصوص رعایت اصل مشتری‌مداری، توجه به حقوق مسافران، ارتقای کیفیت خدمات و رضایت مسافران بسیار مهم می‌دانم و بر اجرای درست آن پافشاری دارم.

فرزانه‌شرفبافی با بیان مطلب فوق افزود: ایران در بین دو منطقه پرترافیک هوایی جهان قرار دارد و در افق ۲۰۳۰ معادل ۴۲ درصد ترافیک هوایی جهان از طریق این منطقه انجام خواهد شد و این درحالی است که تنها دو میلیارد مسافر در منطقه اروپا از این منطقه پرترافیک جهان تردد خواهند کرد.

برنامه راهبردی ایران‌ایر برای آینده

وی با بیان این‌که موقعیت جغرافیایی حمل‌ونقل هوایی ایران غیرقابل‌انکار است، گفت: برای رسیدن به برند جهانی باید زیرساخت‌های این حوزه را تکمیل و با جدیت تمام در این بخش فعالیت کنیم.

شرفبافی با اعتقاد به این‌که ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی و اصلاح قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است، گفت: اتفاقات مطلوبی در شرف اجرا است. به‌هرحال اگر نتوانیم تا سال ۲۰۳۳ زیرساخت‌های خود را در صنعت حمل‌ونقل هوایی ارتقا دهیم، از غافله حمل‌ونقل مطلوبی و رشد اقتصادی دور خواهیم ماند.

مدیرعامل «هما» با بیان این‌که نباید فرصت‌های مطلوب رشد اقتصادی حاصل از حمل‌ونقل هوایی را به کشورهای منطقه و همسایه واگذاری کنیم، خاطرنشان‌کرد: اگر این اتفاق رخ دهد کشورهای منطقه با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، سهم بیش‌تری از این حمل‌ونقل بین‌المللی را به دست می‌آورند که در این صورت برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری خواهیم داشت.

دغدغه کنونی حمل و نقل هوایی

مدیرعامل هما گفت: در حال حاضر بزرگ‌‌ترین چالش و دغدغه حوزه حمل‌ونقل هوایی، بهره‌برداری صحیح از ناوگان هوایی است؛ که این مورد با مدیریت صحیح قابلیت اصلاح‌پذیری دارد.

شرفبافی در خصوص اولویت‌های مدیریت جدید هواپیمایی جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: از جمله اولویت‌های جدید بازسازی ساختار شرکت ایران‌ایر برای افزایش قدرت رقابت آن با رقبای داخلی و منطقه‌ای است.

وی همچنین بهبود سابقه ایمنی ایران‌ایر و ایجاد فرصت‌های شغلی بیش‌تر برای زنان را از اولویت‌های دیگر خواند و تأکید‌کرد: در کنار این اولویت‌های باید به مسایلی مانند آموزش منابع انسانی، استقرار مدیریت عملکرد، بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی و گسترش شبکه پروازی، بازنگری و بازیابی صندوق بازنشستگی هما، ارتقای فرهنگ‌سازمانی و ارتقای اخلاق و مشتری‌مداری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ارتقای حمل‌ونقل هوایی با کسب رتبه در ۳ سطح

شرفبافی در بخش دیگر سخنان خود اشاره‌ای به ارتقای سیستم کیفیت داشت و در این خصوص گفت: در سیستم‌های مدیریت کیفیت ۳ سطح را برای کیفیت تعیین می‌کنند، نخست استاندارد‌ها و آیین‌نامه‌های بین‌حوزه‌ای و قانونی است که انجام می‌شود و معمولاً هم همه مُدهای حمل‌ونقلی تمام آیین‌نامه‌ها و قوانین ملی و بین‌المللی را رعایت می‌کنند.

این مسؤول افزود: این کیفیت درجه ۳ است و کیفیت دیگری که براساس شناسایی نیازهای مشتری و مسافر و پاسخگویی به آن تعریف می‌شود در سطح دوم قرار دارد، مسایلی مثل رعایت حرمت به مسافران و… در این سطح قرار می‌گیرد. مورد دیگری که سطح درجه‌ یک رضایت‌مندی مشتریان را دارد، مشعوف کردن مسافران است.

مدیرعامل «هما» تأکیدکرد: برای ارتقای وضعیت حمل‌ونقل هوایی باید در هر ۳ حوزه کیفیت صاحب رتبه باشیم و در خصوص هیچ‌کدام از ۳ مورد بیان‌شده نباید کوتاهی و اغماضی صورت بگیرد.

شرفبافی در بخش دیگر سخنانش با تأکید رعایت حقوق مسافر یک حق مسلم و بدیهی است، اظهارداشت: این اصل خروجی مهم اجرای قانون است.

نوسازی ناوگان هواپیمایی در حد شعار نبوده است

این مقام مسؤول گفت: به هر حال انجام حمل‌ونقل مبتنی بر رعایت، حفظ حقوق مسافر و ارایه خدمات با کیفیت یک اصل است که باید در اجرای آن جدیت داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کنونی حمل‌ونقل هوایی گفت: امیدوارم کیفیت کترینگ و انجام پروازهای بدون تأخیر ارتقای مطلوبی داشته باشد.

شرفبافی در ادامه با بیان این‌که خدا را شاکریم که نوسازی ناوگان هواپیمایی در حد شعار نبوده است، گفت: اقدامات شگرفی در بخش نوسازی رخ‌داده است و براساس برنامه‌ریزی قرار است هواپیمای ‌ای.تی.آر جدید به ناوگان ایران‌ایر ملحق شود.

تا پایان سال دو فروند دیگر وارد ایران می‌شود

شرفبافی بیان‌کرد: پنجمین فروند این هواپیما‌ها چند روز پیش به ایران ایر تحویل داده‌شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری دو فروند هواپیمای ‌ای.تی.آر دیگر به هما تحویل شود.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ادامه گفت: برنامه‌های راهبردی هما در شرف تدوین است و برای تأمین مالی خرید هواپیماهای جدید در مرحله مذاکره با فاینانسر‌ها هستیم.

وی گفت: در تأمین منابع مالی این هواپیما‌ها مشکلی وجود نداشته و ندارد و هواپیماهای ‌ای.تی.آر خریداری شده از طریق فاینانس داخلی بوده است.

وی ادامه داد: به‌ هر حال با عزم جدی دولت یازدهم و دوازدهم فرصت‌های نوسازی و بازسازی ساختاری هما فراهم‌شده است. با برنامه‌ریزی صحیح و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت ایمنی، امنیت، کیفیت، منابع مالی و انسانی می‌توان همایی بهتر ساخت.

شرفبافی با بیان این‌که مردم ایران لایق بهترین‌‌ها هستند، گفت: همه مردم ایران حق‌ دارند از پروازهای به‌موقع و اقتصادی بهره‌مند شوند.

ضرورت توجه به مناطق کم‌تر توسعه ‌یافته

مدیرعامل هما گفت: توجه به مناطق کم‌تر توسعه‌یافته برای هما ضروری است و این لازم است که خدمت‌رسانی هما در کلاس جهانی و در شأن جمهوری‌اسلامی‌ایران باشد.

وی به بندهای شش‌گانه دستورالعمل وزیر راه به مدیران هما اشاره کرد و گفت: وزیر محترم راه و شهرسازی خط‌مشی را برای متصدیان صنعت حمل‌ونقل هوایی و هما مشخص کرده که این موارد شامل بازسازی ساختاری همه‌جانبه «هما» (اعم از حقوق، مالی، فنی و ناوگان و تجهیزات)، رقابت در سطح منطقه و جهان، ایمنی و استانداردهای پرواز، تکیه ‌بر اصول مدیریت بازرگانی حاکمیت شرکتی و مدیریت حرفه‌ای، جلب رضایت مشتریان و در نهایت توجه به خرید هواپیماهای برد کوتاه است.

شرفبافی با بیان این‌که همه موارد ذکر شده بسیار نافذ و پر اهمیت بوده و بدون تردید باید بتوانیم با همت و جدیت به این خط و مشی‌‌ها دست یابیم، گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری همگانی به بازسازی ساختاری هما، اصلاح ساختار انسانی، اصلاح سیستم مدیریتی ایمنی، کیفیت، امنیت و فناوری جدید اطلاعات برسیم و بدون تردید این برنامه‌های کلان بدون همکاری همه‌جانبه‌ صورت نخواهد گرفت.

مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی‌ایران «هما» در نهایت با بیان این‌که توقع ما از سیستم ناوگان هوایی بسیار بالا است، تأکیدکرد: ارتقای سطح کیفی خدمات برای رقابت‌پذیری در منطقه و جهان و ارتقای همکاری با شرکت‌های معتبر هواپیمایی دنیا یاتا و ایکائو از دیگر برنامه‌هاست.

ایران باید در حمل و نقل هوایی هاب منطقه شود

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس گفت: خدمات شرکت‌های هواپیمایی باید همسو با استانداردهای روز دنیا باشد و نوسازی ناوگان هوای، بالندگی این صنعت را به همراه خواهد داشت.

مجیدکیان‌پور درباره فرسودگی ناوگان هواپیمایی کشور، گفت: برای افزایش پویایی صنعت هواپیمایی کشور باید دولت چاره‌ای اساسی برای نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور تدارک ببیند، تا بتوان همسو با ایرلاین‌های مطرح جهان در عرصه حمل و نقل مسافران و ترانزیت کالا عمل کنیم.

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی، تصریح کرد: صنعت هواپیمایی یکی از بالا‌ترین ضرایب ایمنی را میان صنعت‌های حمل و نقلی در عرصه بین‌المللی دارد و با این تفاسیر برای تطبیق دادن شرایط صنعت هواپیمایی کشورمان با شرایط استاندارهای بین‌الملل پروازی باید نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور در اولویت قرار بگیرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس تصریح کرد: عمر ناوگان هواپیمایی کشور در حدود ۲۲٫۳ سال است، بنابراین ضروری است فکری برای نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور تدارک دیده شود تا عمر ناوگان هواپیمایی کشور به زیر ۱۵ سال برسد.

خروج هوایپماهای تاریخ گذشته راهکاری برای بالندگی صنعت هواپیمایی

کیان‌‌پور افزود: هواپیما‌های کشور که عمرشان به پایان رسیده است، باید از مسیر ناوگان هوایی خارج شوند تا بتوان با نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور بالندگی را به صنعت هوایی کشور تزریق کرد و این نوسازی می‌تواند به طریق روش‌های مختلف در سازمان هواپیمایی کشور از جمله بورس، سرمایه‌گذاری و فایناس‌های خارجی و دیگر مؤلفه‌های اقتصادی به سادگی عملیاتی شود تا بتوان عمر ناوگان هواپیمایی کشور را به زیر ۱۵ سال رساند.

ایران می‌تواند نقطه هاب هوایی پرواز‌های شرق به غرب شود

وی ادامه داد: به علت جایگاه ویژه جمهوری‌اسلامی‌ایران که در منطقه خاورمیانه دارد و از طرفی دیگر نیز با توجه این‌که ایران به نوعی نقش واسطه‌ای میان اروپا و خاور دور را برعهده دارد، می‌تواند یک نقطه هابی برای وصل شدن پروازهای غرب به شرق در عرصه بین‌الملل شود.

کیان‌پور، افزود: تجهیز فرودگاه‌های کشور و افزایش ترمینال‌های مسافربری از الزامات جداناپذیر در چرخه توسعه ناوگان هواپیمایی کشور تلقی می‌شود.

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که صنعت هواپیمایی کشور برای توسعه نیازمند به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بدنه صنعت هواپیمایی کشور است، یادآورشد: با تبدیل فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به هاب، می‌توان زمان سفر را برای مسافران داخلی و بین‌المللی و همچنین می‌توان سوخت مصرفی ایرلاین‌ها را نیز کاهش داد.

 

وی در ادامه گفت: باید با برنامه‌ریزی کاربردی ظرفیت حمل و نقل مسافر را در یک برنامه‌ریزی ۴ ساله از حمل‌ونقل مسافر از ۷ الی ۸ میلیون نفر در سال به ۲۰ میلیون نفر در سال رساند و این افزایش حمل و نقل به‌طور مستقیم به صنعت هوایی کشور را توسعه‌مند می‌کند.