درآمدزایی ۷ میلیارد دلاری از صادرات فرآوده‌های نفتی

در نشست اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مطرح شد درآمدزایی ۷ میلیارد دلاری از صادرات فرآوده‌های نفتی خواب زمستانی بازار نفتی ایران در اقلیم کردستان! سمیه مهدوی- نشست اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، روز گذشته با حضور رییس، نائب رییس و دوتن از اعضای این هیأت برگزار شد. در این […]

در نشست اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی مطرح شد

درآمدزایی ۷ میلیارد دلاری از صادرات فرآوده‌های نفتی

خواب زمستانی بازار نفتی ایران در اقلیم کردستان!

سمیه مهدوی- نشست اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، روز گذشته با حضور رییس، نائب رییس و دوتن از اعضای این هیأت برگزار شد. در این نشست مباحث متعددی از مشکلات رگولاتوری در بازار صادرات گرفته تا جای خالی بانکرینگ در ایران و همچنین دغدغه‌هایی که تحت تأثیر تنش‌های اقلیم کردستان ترازوی صادراتی کشور را در عراق تحت تأثیر خود قرارداده است، مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، این اتحادیه با داشتن بیش از ۳۰۰عضو از تولیدکنندگان، بازرگانان و صادرکنندگان در بخش‌های مختلف پتروشیمی، قیر، فرآورده‌های روغنی، سوآپ، ترانزیت و بانکرینگ پیشروی می‌کند. هر یک از این رشته‌های صادراتی کمیسیون ویژه و تخصصی دارند که بازوی اصلی اتحادیه برای ارایه راهکار‌ها و پیشنهادات مناسب با چالش‌ها و معضلات پیش رویشان محسوب می‌شود.

این اظهاراتی بود که عباسعلی‌اسلامی، رییس اتحادیه مذکور در مطلع اطلاع‌رسانی خود به خبرنگاران و اصحاب رسانه مطرح کرد.

به گفته وی اتحادیه به عنوان بزرگ‌‌ترین تشکل صنفی-صادراتی در زمینه تنظیم صادرات جهت رقابت سالم بین صادرکنندگان در بازار هدف و شناسایی بازارهای هدف و همچنین تسهیل امر صادرات قدم برمی‌دارد، تا تعامل با دولت و دیگر نهاد‌ها فعالیت خود را دنبال کنند.

مهم‌ترین و اساسی‌‌ترین نکته در سخنان اسلامی میزان سهم صادرات اعضای این اتحادیه از صادرات کل کشور بود که رقمی در حدود ۲۵ درصد را عنوان‌کرد؛ رقمی که براساس نظر اعضا سال به سال افزایش خواهد یافت تا فتیله صادرات را در آینده‌ای نه چندان دور بالا بکشد.

اما در خصوص بخش دیگر فعالیت اتحادیه در بخش سوآپ و ترانزیت، دغدغه‌هایی مطرح شد که الزام تسریع در حرکت این فرایند پس از ۷ سال توقف را به صورتی جدی گوشزد می‌کرد.

اسلامی با اشاره به توقف سوآپ و ترانزیت کالا طی چند سال گذشته تأکیدکرد: سوآپ اقدامی است که باید در جهت منافع ملی راه‌اندازی شود چرا که به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی می‌توانیم از این مسأله به خوبی بهره‌برداری تجاری داشته باشیم.

اسلامی با اشاره به این‌که اتحادیه با آمادگی کامل در کنار نهادهای مربوطه جهت راه‌اندازی مجدد سوآپ همکاری خواهد کرد، بیان‌کرد: در زمان وزارت میرکاظمی به دلیل آنچه فساد و رانت گفته می‌شد، سوآپ نفت و فرآورده‌ها به یک باره متوقف شد اما اکنون ما به عنوان نماینده بخش خصوصی تقاضا داریم که دوباره راه‌اندازی شود.

اسلامی با اشاره به این‌که اتحادیه هیچ دخالتی در سیاست‌هایی که دولت اتخاذ می‌کند؛ ندارد، گفت: اتحادیه یک تشکل صنفی و اقتصادی است و در جهت‌گیری‌های سیاسی شراکت ندارد. ضمن این‌که اساسنامه نیز این اجازه را به ما نمی‌دهد.

سرنوشت رگولاتوری نفت در هاله‌ای از ابهام

همچنین احسان‌باقریان، نایب رییس اتحادیه با اعلام این‌که ارزش محصولات صادراتی این اتحادیه در سال٩٥معادل ٧ میلیارد دلار بوده است، گفت: از این میان ۳٫۵ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، ۱٫۲ میلیارد دلار آن مربوط به بخش روغنی و پارافینی است و ٨٠٠میلیون دلار آن نیز مربوط به درآمد حاصل از صادرات قیر است.

وی ادامه‌داد: عمده مقاصد صادراتی فرآورده‌های این اتحادیه افغانستان، عراق، آسیای‌میانه، اروپا‌ی‌شرقی، آفریقا، آمریکا جنوبی و آمریکای‌لاتین است.

به گفته باقریان مهم‌ترین مسأله در تنظیم بازار ایجاد یک نهاد رگولاتوری است که در نفت مغفول مانده و به سرانجام نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازار پتروشیمی اشاره کرد و گفت: یک کنسرسیوم صادراتی در بخش پتروشیمی درحال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به ماجرای تنش‌های اقلیم کردستان بیان‌کرد: حجم زیادی از مجموعه صادرات فرآورده‌های نفتی با رقمی در حدود ۶۵ درصد به این منطقه انجام می‌شد که در حال حاضر این ظرفیت تعطیل است. بازار کردستان با توجه به استانداردهای تعریف شده، از لحاظ مالی و حواله‌های صرافی بسیار مطلوب بود و بازاری روتین را برای ما ترسیم کرده بود که در حال حاضر معطل مانده است.

باقریان در ادامه گفت: انتظار ما این است که دولت عزم جدی در صادرات به عراق داشته باشد تا بتواند جای خالی صادرات مذکور را جبران کند. بنابراین با وارد شدن به بحث نظام بانکی، رابطه مالی را بین تجار ایران و عراق برقرار کند.

ماجرای قیر تهاتری چه بود؟

وحید شیخی_ رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی_ در ادامه نشست با بیان این‌که ۷۵ شرکت بزرگ قیر عضو این اتحادیه هستند، در مورد مشکلات این کمیسیون توضیح داد: یکی از مشکلات کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان، قیر تهاتری و ترانزیت قیر از کشور عراق به اسم قیر ایران است.

شیخی با بیان این‌که در سال گذشته ۳ میلیون تن قیر به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار صادر شد، افزود: برای رعایت استاندارد قیر کارگروه فنی تشکیل شده و پایش انجام می‌شود. با این حال به دلیل عرضه قیر تقلبی به نام ایران و عدم تعادل نرخ فروش قیر داخلی و صادراتی مشکلاتی پیش آمده است.

 

این در حالی است که قیر داخلی ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بالاتر از قیر صادراتی است، چرا بورس کالا نباید به عنوان محلی برای فروش بر این موضوع نظارت داشته باشد.