۶۰ درصد سیستم‌های ارتباطی ایران متعلق به یک وندور خارجی است!

وزیر ارتباطات در مراسم هفته پدافند غیرعامل ۶۰ درصد سیستم‌های ارتباطی ایران متعلق به یک وندور خارجی است! ساخت دیتا سنترهای زیرزمینی مقاوم در برابر حمله موشکی گروه IT – سامانه نظارت ابری بر فضای سایبری کشور همزمان با هفته پدافند غیرعامل توسط وزیر ارتباطات و رییس سازمان پدافند غیرعامل افتتاح شد. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ […]

وزیر ارتباطات در مراسم هفته پدافند غیرعامل

۶۰ درصد سیستم‌های ارتباطی ایران متعلق به یک وندور خارجی است!

ساخت دیتا سنترهای زیرزمینی مقاوم در برابر حمله موشکی

گروه IT – سامانه نظارت ابری بر فضای سایبری کشور همزمان با هفته پدافند غیرعامل توسط وزیر ارتباطات و رییس سازمان پدافند غیرعامل افتتاح شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ سامانه نظارت ابری پادویش با هدف تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و با حضور محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و غلامرضا‌جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل به بهره‌برداری رسید. این سامانه نظارت بر فضای سایبری در مراسم نکوداشت هفته پدافند غیرعامل که صبح امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد به بهره‌برداری رسیده است.

این سامانه امکان رصد و مراقبت همه جانبه از فضای سایبری، رصد تمام رایانه‌های متصل به شبکه، کشف و خنثی کردن تهدیدات فضای سایبری و مجازی را فراهم می‌کند. سامانه نظارت ابری پادویش با جمع‌آوری اطلاعات در فضای سایبری و تحلیل فرایند‌ها از اطلاعات موجود در فضای سایبر مراقبت می‌کند و به‌طورکلی رصد و مراقبت دائمی در فضای سایبری را به همراه دارد. این سامانه به مرکز کلان داده تهدیدات بدافزاری متصل خواهد شد.

در این مراسم همچنین ۳ تفاهمنامه با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان پدافند غیرعامل در حوزه موضوعات پدافندی به امضا رسید از جمله این تفاهمنامه‌ها تدوین پیوست پدافندی شبکه ملی اطلاعات بین کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و مرکز تحقیقات مخابرات و تفاهمنامه جذب نخبگان سرباز در پدافند غیرعامل است؛ در همین حال تمبر نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در این مراسم ابطال شد.

دیتاسنتر زیرزمینی برای نگهداری اطلاعات حساس راه‌اندازی شد

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی زیرساخت فیزیکی دیتاسنتر زیرزمینی برای نگهداری اطلاعات حساس و حیاتی کشور خبر داد و گفت: ۱۰هزار نیروی دفاع سایبری تربیت می‌شوند.

محمدجوادآذری‌جهرمی در همایش پدافند غیرعامل با اشاره به این‌که اطلاعات سازمان‌های حیاتی و حساس کشور نیازمند نگهداری در دیتاسنترهای امن است، گفت: زیرساخت فیزیکی دیتاسنتر امن که مقاوم در برابر هرگونه حمله از جمله حملات موشکی باشد، توسط وزارت ارتباطات فراهم شده و سازمان‌های حیاتی و حساس کشور می‌توانند اطلاعات خود را به این دیتاسنتر منتقل کنند.

وی با بیان این‌که این دیتاسنتر امن در عمق ۲۰۰ متر در زیرزمین بنا شده است، گفت: هم‌اکنون مرحله تجهیز این مرکز داده به عنوان مرکز ریکاوری اطلاعات به اتمام رسیده و امکان میزبانی از اطلاعات سازمان‌های حساس و حیاتی کشور را دارد.

وزیر ارتباطات همچنین از برنامه‌ریزی برای تربیت ۱۰ هزار نیروی دفاع سایبری برای دستگاه‌های حیاتی و حساس کشور خبر داد و گفت: با تربیت نیروهای سایبری قابلیت دفاع از تهدیدات سایبری را خواهیم داشت و دستگاه‌های حاکمیتی مطابق با تکالیف خود در حوزه دفاع سایبری، می‌توانند از این نیرو‌ها استفاده کنند.

شبکه سیگنال‌رسانی صدا و سیما آماده شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته از سوی این وزارتخانه و عملیاتی شدن طرح‌های مربوط به پدافند غیرعامل و دفاع سایبری گفت: شبکه سیگنال‌رسانی زمینی صدا و سیما که سال‌ها یکی از مطالبات مدنظر بود، آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: به دلیل نبود این شبکه در مواجهه با موضوعات تحریم شاهد اشکال در پوشش تلویزیونی بودیم و در بسیاری موارد کانال‌های تلویزیونی را با وجود این‌که ماهواره از آن خودمان بود حذف می‌کردند.

جهرمی ادامه‌داد: امروز شبکه سیگنال‌رسانی زمینی صدا و سیما با قابلیت پوشش ۹۰ درصد جمعیت کشور آماده بهره‌برداری است و در صورتی که سازمان صدا و سیما هزینه‌های مربوط به نگهداری این شبکه را تأمین کند، امکان بهره‌برداری از آن وجود خواهد داشت.

وی با انتقاد از سیاست سازمان صدا و سیما به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های این شبکه ارتباطی گفت: از سوی صدا و سیما برای این پروژه تأمین اعتبار صورت نگرفته و ما نیز قادر به پرداخت هزینه‌های نگهداری از این شبکه نخواهیم بود، بر این اساس از ریاست سازمان پدافند غیرعامل می‌خواهیم که با رایزنی موضوع را پیگیری کرده تا بهره‌برداری از این پروژه که فعلاً متوقف است، انجام شود.

سند پایداری شبکه‌های ارتباطی در برابر تهدیدات تدوین می‌شود

وزیر ارتباطات با بیان این‌که نیازمند تدوین استراتژی و سند برای پایداری ارتباطات کشور هستیم، گفت: این سند هم‌اکنون با هدف ارایه به مجموعه شرکت‌های ارتباطی تدوین شده است.

وی با اشاره به قطع شبکه برق استان خوزستان در سال گذشته به دلیل شرایط جوی و اختلالات به وجود آمده در شبکه‌های ارتباطی کشور تأکیدکرد: آسیب‌پذیری اهواز نشان داد که طراحی شبکه‌های ما نیازمند بازطراحی است و ما باید برای آن‌که زیرساخت‌های ارتباطی مختل نشوند از انرژی‌های نو در سایت‌های ارتباطی استفاده کنیم. این سند هم‌اکنون با همکاری مراکز دانشگاهی در حال تدوین است و به زودی برنامه‌های اجرایی آن آغاز می‌شود.

جهرمی با اشاره به مانورهای آمادگی شبکه ارتباطی کشور در مواجهه با تهدیدات سایبری در مواقع بحران گفت: مانورهای پدافندی همه ساله در وزارت ارتباطات برگزار می‌شود و ما شاخص‌های میزان آمادگی شبکه را سنجیده‌ایم که به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

لایه دوم شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات از راه‌اندازی لایه دوم شبکه ملی اطلاعات برای اتصال سازمان‌هایی که اطلاعات حساس و حیاتی دارند خبر داد.

وی گفت: این شبکه با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات راه‌اندازی شده است و سازمان‌های مدنظر می‌توانند به صورت مستقل اطلاعات خود را از طریق این شبکه منتقل کنند. در حال حاضر ۶۷ دستگاه به لایه دوم شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و خدمات ارتباطی دریافت می‌کنند.

سیستم‌های ارتباطی ایران و یک وندور خارجی

جهرمی با انتقاد از وابستگی کشور در حوزه تجهیزات ارتباطی گفت: در بحث تحریم در حوزه‌های زیرساخت‌های ارتباطی دچار اشکالاتی هستیم که این مسأله امنیت شبکه‌ها را تهدید می‌کند. برای مثال هم‌اکنون یک وندور خارجی ۶۰ درصد سیستم ارتباطی کشور را در اختیار دارد و این مسأله باعث می‌شود که در صورت بروز یک اختلاف، کل شبکه دچار مشکل شود.

وی ادامه‌داد: ما نیازمند سند استراتژی برای استفاده از ظرفیت‌های مدنظر در تجهیزات شبکه‌های ارتباطی هستیم و در این زمینه از سازمان پدافند غیرعامل کمک گرفته‌ایم.

جهرمی با بیان این‌که در بسیاری از حوزه‌ها در تولید داخل به توانمندی رسیدیم، اضافه‌کرد: تاکنون ۲۱ قلم تجهیزات ارتباطی تولید داخل که توانایی رقابت با تجهیزات خارجی را دارد شناسایی شده است.

 

وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که نمی‌خواهیم از تکنولوژی دنیا عقب بمانیم، افزود: اما برای افزایش ۲٫۵ برابر ظرفیت بازار و عمل به تکالیف اقتصاد مقاومتی اپراتور‌ها باید از این تجهیزات خریداری کنند. ما نمی‌دانیم چرا اپراتور‌ها سختشان است که خرید داخل را انجام دهند و خرید خارجی برایشان لذتبخش‌تر است اما باید بدانند که این یک تکلیف ملی است و باید به آن عمل کنند.