حضور دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور اجباری نیست اما اصل مهمی است!

وزیر آموزش و پرورش حضور دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور اجباری نیست اما اصل مهمی است! گروه اجتماعی- وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که آزمون استخدامی این وزارتخانه دی‌ماه برگزار می‌شود، گفت: سالانه ۲۶ هزار نیروی آموزش و پرورش در مرخصی زایمان هستند، ۱۱ هزار نیرو در مأموریت بوده و ۴۲ هزار نفر در […]

وزیر آموزش و پرورش

حضور دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور اجباری نیست اما اصل مهمی است!

گروه اجتماعی- وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که آزمون استخدامی این وزارتخانه دی‌ماه برگزار می‌شود، گفت: سالانه ۲۶ هزار نیروی آموزش و پرورش در مرخصی زایمان هستند، ۱۱ هزار نیرو در مأموریت بوده و ۴۲ هزار نفر در تربیت معلم، دانشجو هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمحمدبطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن ابراز تأسف عمیق از حادثه جان باختن جمعی از هموطنان در زلزله اخیر در غرب کشور، اظهارداشت: براساس آخرین آمار، حدود ۲۱ تن از دانش‌آموزان و دو تن از فرهنگیان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و از خداوند صبر جزیل برای بازماندگان این دانش‌آموزان خواهانم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که کیفیت نظام آموزش و پرورش را تضمین می‌کند، انتخاب درست و شایسته مدیران است، گفت: شروع گام اول در استقرار نظام شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس را مدتی است آغاز کرده‌ایم.

بطحایی توضیح داد: در فراخوان خود اعلام کردیم بنا داریم سامانه‌ای ایجاد کنیم که در مدارسی که نیازمند مدیر است، رییس آموزش و پرورش منطقه در سامانه اعلام نیاز کند و بگوید مدیری با ویژگی‌هایی نیازمندیم و پس از آن، افراد خود را معرفی می‌کنند و سپس کمیته‌ای، صلاحیت‌ها را رسیدگی می‌کند یعنی رییس آموزش و پرورش منطقه پس از این کار، با فهرستی از افراد واجد شرایط مواجه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه‌کرد: دستورالعملی را در سال ۹۴ تنظیم کرده بودیم که اجرا نشده بود و بازتنظیم خواهد شد و در سال ۹۷ امیدواریم گام‌های جدی برای انتخاب مدیران‌ برداریم.

بطحایی در خصوص تخریب مدارس استان‌های زلزله‌زده گفت: این تخریب مدارس، زنگ خطر جدی برای ماست که جدی به مسأله بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فکر کنیم؛ اگر این اتفاق در روز افتاده بود ممکن بود تعداد زیادی از دانش‌آموزان جان خود را از دست بدهند.

وی ادامه‌داد: ۴۴ واحد مدرسه تخریب شده‌اند که به دلیل آسیب جدی نمی‌توان از آنها فعلاً استفاده کرد و باید فعلاً با دو شیفت کردن مدارس و تهیه کانکس، دانش‌آموزان را آموزش دهیم.

وی با بیان این‌که در برخی مواقع در حق صندوق ذخیره جفا شده است، تصریح‌کرد: براساس آمار حسابرسی که گرفتم، در سال ۷۴ تا ۹۵، ۱۷٫۹ درصد میانگین سهم‌الشرکه اعضا بوده است؛ در این سال‌ها در برخی شرکت‌ها علی‌رغم وضعیت بد اقتصادی ما شاهد افزایش ارزش دارایی‌ها تا ۴ برابر ارزش دفتری بوده‌ایم.

بطحایی در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری اردوی راهیان نور در آموزش و پرورش اظهارداشت: ما باید یادآوری کنیم که برگزاری اردو بخشی از فرایند یادگیری و یاددهی است و دانش‌آموزان چه در مسیر اردو و چه در بازدید از مناطق جنگی، زندگی با هم و مدارا کردن را تمرین می‌کنند و اردو باعث حفظ ارزش‌‌ها می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم مسؤولیتی است که به آموزش و پرورش ربطی ندارد و برعهده سپاه است.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد آموزش و پرورش به تنهایی اردو‌ها را اداره کند و سایر دستگاه‌ها به سهم خود مشارکت نکنند، کار بر زمین می‌ماند؛ مرکزی هم به راه افتاده و ۲۴ ساعته اردو‌ها را رصد می‌کند؛ البته ما با دست خالی و ظرف مدت ۱۰ روز این مرکز را راه‌اندازی کردیم که همه اردوهای بیرون استانی را رصد کرده و در هر سفر حداقل، ۳ مرتبه با مربی داخل اتوبوس تماس می‌گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح‌کرد: حضور دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور و سایر اردو‌ها به هیچ وجه اجباری نیست اما حضور دانش‌آموزان در اردو‌ها یک اصل مهم است.