ردپای کم‌کاری چینی‌‌ها در فاجعه «سانچی»

تایتانیک نفتی غرق شد ردپای کم‌کاری چینی‌‌ها در فاجعه «سانچی» گروه انرژی- هنوز صنعت نفت از سنگینی آتش میدان رگ سفید کمر راست نکرده بود که دست روزگار فاجعه ی اسفبار دیگری را مقابل دیدگان ماتم زده این صنعت به تصویر کشید. به گزارش مناقصه‌مزایده، با گذشت ۱۰ روز از فاجعه نفتی-دریایی کشتی سانچو روز […]

تایتانیک نفتی غرق شد

ردپای کم‌کاری چینی‌‌ها در فاجعه «سانچی»

گروه انرژی- هنوز صنعت نفت از سنگینی آتش میدان رگ سفید کمر راست نکرده بود که دست روزگار فاجعه ی اسفبار دیگری را مقابل دیدگان ماتم زده این صنعت به تصویر کشید.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با گذشت ۱۰ روز از فاجعه نفتی-دریایی کشتی سانچو روز گذشته مرگ ۳۲ تن از خدمه این کشور تأیید شد و ساعاتی بعد شعله‌های این نفتکش در اعماق آب‌های ژاپن آرام گرفت. حادثه‌ای تألم‌بار و تلخ که کام ملت همه ملت ایران را تلخ کرد و غبار اندوه و تأثر را بر آیینه دل ایرانیان نشاند.

۳۲ تن از پرسنل نفتی برای انجام مأموریت سوار بر نفتکش سانچی می‌شوند، نفتکشی که همچون بمب ساعتی با داشتن یک محموله ۱۳۶هزار تنی میعانات گازی با یک کشتی فله بر چینی برخورد می‌کند و آنچه که نباید اتفاق می‌افتد.

درحالی که تصادف سانچی در آب‌های شانگهای چین رخ می‌دهد این نفتکش دچار حریق شده و سرانجام با هدایت باد این کشتی روانه آب‌های ژاپن می‌شود؛ بنا بر اظهارات مسؤولان در همان ساعات اولیه با وجود حرارت بالا و موج سنگین انفجار متأسفانه همه سرنشینان جان خود را از دست می‌دهند.

از ۳۲ پرسنلی که در این حادثه مفقود شدند، ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی، تنها پیکر ۳ پرسنل پیدا و برای تشخیص هویت به شانگهای منتقل شده است.

پیکر یکی از پرسنل داخل دریا و پیکر دو پرسنل دیگر در جریان جستجوی نیم ساعته تیم چینی به همراه جعبه سیاه کشتی پیدا شد.

جعبه سیاه این کشتی برای بازخوانی به بندر شانگهای چین منتقل می‌شود. البته جعبه سیاه سانچی با توجه به قوانین ثبت شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر این‌که جعبه سیاه موجود در کشتی‌‌‌ها و شناورهای موجود در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به‌طور رسمی ثبت شده تحویل داده شود، با توجه به این‌که شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است باید به این کشور تحویل داده شود. مسؤولان پاناما طبق قوانین موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به‌طور کامل به ایران ارایه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد؛ بنابراین احتمال می‌رود این جعبه در شانگهای بازخوانی شود.

با این‌که عملیات اطفای حریق سانچی با حضور تیم‌های ژاپنی و چینی در ۳ الی ۴ روز اخیر تسریع شده بود اما شدت آتش با جرقه‌ای روی سطح کشتی بیش‌تر می‌شد و به درجه‌ای رسید که با این‌که ۱۲ تکاور ایرانی برای تجسس مفقودین به منطقه اطفای حریق اعزام شده بودند، هرگز نتوانستند وارد آن شوند. آخرین اخبار و تصاویر حاکی از آن بود که آتش همه طول سانچی را در بر گرفته و باعث غرق شدن تدریجی آن شد.

اما آنچه که دراین بین مطرح است، اهمال و کم کاری کشور چین است. تأخیرهایی که در عملیات نجات و تجسس از سوی گروه حاضر در محل حادثه از سوی چینی‌‌ها انجام شد به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و انتظار می‌رود تا اقدامات مناسب در این خصوص صورت گیرد.

در همین راستا، تذکر نمایندگان به وزرای کار، خارجه و نفت برای تسریع اقدامات اجرایی جهت نجات جان ملوانان نفتکش ایرانی و بررسی و اعلام دقیق چگونگی حادثه مزبور از جمله تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولین اجرایی بود.

 اسدا…قره‌خانی، در تشریح آخرین وضعیت نفتکش سانحه دیده ایرانی در آب‌های چین به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به عنوان متولی اصلی شرکت ملی نفتکش است از سوی دولت مأموریت بررسی و پیگیری این حادثه را پیدا کرده در حال حاضر در چین مستقر شده و در محل حادثه ستاد بحرانی تشکیل شده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر زود است که به دلایل چرایی حادثه بپردازیم، ادامه داد: حادثه بر اثر نقص فنی یکی از کشتی‌ها، محاسبات اشتباه برای انتخاب مسیر و یا ناشی از خطای انسانی بوده است که این موضوع بعداً توسط کارشناسان بررسی می‌شود و براساس اسناد و مدارک موجود علت برخورد مشخص می‌شود.

قره‌خانی با بیان این‌که محموله کشتی فوب خلیج‌فارس بوده و توسط کره‌جنوبی بیمه شده است، یادآور شد: کشتی نیز بیمه بوده است و از این ناحیه ضرر و زیانی متوجه کشور نیست اما آنچه که مهم است بحث جان انسان‌ها و افرادی است که متعلق به این آب و خاک هستند لذا ‌ای کاش وزیر تعاون که متولی اصلی شرکت ملی نفتکش است، پیش از این‌که از ناحیه دولت به این وزارتخانه ابلاغ شود، وارد کار زار می‌شد و چینی‌‌ها حس می‌کردند که مسؤولان با جدیت موضوع را دنبال می‌کنند و چند روز تعلل نمی‌کردند؛ چرا که برداشت ما این است که تعللی در محل حادثه از سوی چینی‌‌ها وجود داشت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص پیگیری جمهوری اسلامی ایران درمورد مقصرین حادثه سانچی و کشورهای که در کمک به حادثه دیدگان اهمال کردند چه برخوردی خواهد کرد، گفت: از این حیث که کشورهایی که (به ویژه چین) نزدیک کشتی بوده اما نسبت به امدادرسانی بی‌تفاوت بوده‌اند، جمهوری اسلامی ایران به شدت پیگیر است و در صورت تشخیص، با اشخاص و کشورهای خاطی برخورد خواهیم کرد.

 

با استناد به سخنان این نماینده، می‌توان گفت که تأخیر در ورود نیروهای ایرانی به محل وقوع اتفاق از جمله دلایلی بود که چینی‌‌ها عمق فاجعه ماجرا را جدی نگرفتند و با اهمال کاری اقداماتی را برای از سر انداختن این قضیه در پیش گرفتند. سؤال اینجاست که چرا مسؤولان با تأخیر چند روزه این ماجرا را پیگیری کردند؟ و سؤال دیگر این است که با از پشت خنجر زدن کشوری همچون چین در این خصوص که از مدت‌‌ها پیش به عنوان شریک تجاری و بین‌المللی ایران محسوب می‌شود آیا ادامه این روند امری است درست و به حق؟ آیا نباید در روابط و بده‌بستان‌های بین‌المللی با این کشور تجدیدنظر کرد؟ حال باید منتظر ماند و دید پیگیری‌های بین‌المللی مقامات ایرانی در این خصوص به کجا خواهد رسید.